Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Börs och Bössa


    Köpte rubricerade bok från ett antikvariat och fick idén att den skulle kompletteras med massor av börsar och sparbössor från Pes:arna. Denna börs med måtten 9,5x6 cm fann jag bland min nyligen hädangångna moders saker. "Fjärilsdekoren" är dekorerad med två pärlmemo"knappar" och under fodret finns en reklamlapp med bla texten "elegante Herren Moden". I börsen låg mynten "2 ÖR. S.M. 1744" och "1 shilling banco 1852".

    Finns det någon börsexpert på PES?
    Bifogade filer
    p-son

  • #2
    Hallå p-son,
    Du sparar inte på krutet. Den där kärringen på omslaget är Staffordshire (99% säkerhet) och användes för att samla in pengar till välgörande ändamål. Sparbössor är ett stort samlarområde. Jag bidrar med en bild jag visat tidigare, kunskapens frukt...kommer att tänka på Hasse och Tage... so long...
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Tom peng pung

      Snygg "pluska" mor Din hade Polsson. Riktigt fint läderarbete i typisk jugendstil, mest för eleganta damer tycker jag.
      Köpte denna på loppis för många år sedan för en liten peng. Själva bygeln av mässing har ju en bra ålder men jag tror knappast att "pungen" är särskilt gammal. Kan inget om textilier, men vet ju att Du Polsson håller på att förkovra Dig i ämnet.
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2011-08-29, 16:47.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå p-son,
        Du sparar inte på krutet. Den där kärringen på omslaget är Staffordshire (99% säkerhet) och användes för att samla in pengar till välgörande ändamål. Sparbössor är ett stort samlarområde. Jag bidrar med en bild jag visat tidigare, kunskapens frukt...kommer att tänka på Hasse och Tage... so long...
        En fjäder i hatten för dig, Kim, som nappade så snabbt på börs-och-bössa-tråden. Tackar dessutom för härledningen av "kärringen". Kunskapens frukt, ja,! DEt är väl PES?

        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Snygg "pluska" mor Din hade Polsson. Riktigt fint läderarbete i typisk jugendstil, mest för eleganta damer tycker jag.
        Köpte denna på loppis för många år sedan för en liten peng. Själva bygeln av mässing har ju en bra ålder men jag tror knappast att "pungen" är särskilt gammal. Kan inget om textilier, men vet ju att Du Polsson håller på att förkovra Dig i ämnet.
        Jag är övertygad om att mor min läser ditt inlägg från ovan och utropar: "Den där prylsnubben är en vänlig själ!" Så småningom ska jag försöka förkovra mig i ämnet och förhoppningsvis delge PES:arna ett och annat pedagogiskt inlägg. Har nämligen fått lite mer tid, är pensionär om måndagarna och förvärvsarbetande tisdag till fredag.
        Last edited by Polsson; 2011-08-29, 23:36.
        p-son

        Comment


        • #5
          City Bank


          "Vi vet att hos Husqvarnas vapenfabrik vid sekelskiftet tillverkades små hus med ordet Bank och att vid Norrahammars bruk efter engelskt eller amerikanskt mönster gjorde små kassaskåp i minitayr, som kunde skruvas sönder." Citat från "Börs och bössa".

          Nog måste de vara en sådan som visas på bilderna?
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2011-08-30, 21:35.
          p-son

          Comment


          • #6
            Säkert har Du rätt Polsson. Tänk va mycket mindre bankkrascherna måste ha varit förr. Bifogar rörande patenterat ficksparrör plus Bengts pansarplåts bössa.
            Bifogade filer
            Last edited by prylsnubben; 2011-08-30, 22:03.

            Comment


            • #7
              Antoniussvinet

              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Säkert har Du rätt Polsson. Tänk va mycket mindre bankkrascherna måste ha varit förr. Bifogar rörande patenterat ficksparrör plus Bengts pansarplåts bössa.
              Det pantenterade ficksparröret känner jag igen, men kan inte komma ihåg var och när.

              .................................................. .................................................. ...............

              "Detta torde vara rätta ögonblicket att ägna uppmärksamheten år en alldeles särskild företeelse inom sparbössornas värld: spargrisen. Spargrisens ursprung är obekant, men på det hela taget omfattas numera helst teorin att den går tillbaka till det s.k Antoniussvinet. Detta hölls av byn gemensamt för att, då det så småningom slaktades, skänkas åt byns fattiga. Antonius var de fattigas skyddshelgon." Text från boken "Börs och bössa".

              Boken menar vidare att spargrisarna var bekanta i Tyskland och England redan från 1600-talets slut. Under det århundradet och 1700-talet, upptäckte spargristillverkarna barnet som avnämare mer än tidigare vilket anses ha spelat stor roll för spargrisens populäritet. Speciellt populär blev den säkerligen efter H C Anderssons berättelse "Penninggrisen" vilket publicerades 1855. Det är en berättelse om hur högmod går före fall.

              Spargrisar: 1-2) Metall, 3) Ernst Christensen ( SPM:s medarabetare), 4) Guldkroken, 5) Guldgris
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2011-08-31, 23:49.
              p-son

              Comment


              • #8
                Särimnerpåverkan på sparbössor?

                Grisen, utan tvekan det populäraste sparbössedjuret, finns i många olika material, former och färger.

                Bild 1) Sannolikt en dansk keramikgris. Bild 2) En flygande metallgris. Bild 3) Trägris från Dalarna ?
                Bild 4-5) Formgjutna? keramikgrisar. Bild 6) Målad keramikgris. Bild 7) Orangemålad keramikgris.
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2011-09-01, 23:17.
                p-son

                Comment


                • #9
                  Mera grisar

                  Fläska på bara Polsson.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Hallå Snubben,
                    Suddgummi brukar min kära hustru säga. Jag är glad för det. Om du suddar suddar jag. OK?. So long...no bad....

                    Comment


                    • #11
                      Förstår inte riktigt, tycker grisen passar in bra. Dessutom slaktade man grisen till jul förr, alltså var det en spargris. Om Polsson tar illa upp så raderar jag självfallet inlägget. Men jag tycker inte om att andra än trådskaparen refuserar inläggen.

                      Comment


                      • #12
                        Hallå Snubben,
                        OK+ nu vänder vi pp kultingen igen...so long...

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå Snubben,
                          Suddgummi brukar min kära hustru säga. Jag är glad för det. Om du suddar suddar jag. OK?. So long...no bad....
                          Herrarna får ursäkta att jag klampar in i diskussionen.
                          Vill bara säga att jag håller med Kims lagvigda om att det heter "suddegummi" och inget annat.

                          Här lite trevlig sång i ämnet.
                          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                          Comment


                          • #14
                            Tre små grisar

                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Fläska på bara Polsson.
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Förstår inte riktigt, tycker grisen passar in bra. Dessutom slaktade man grisen till jul förr, alltså var det en spargris. Om Polsson tar illa upp så raderar jag självfallet inlägget. Men jag tycker inte om att andra än trådskaparen refuserar inläggen.
                            Jag förstår inte heller riktigt vad Kim menar, men det gör ingenting. Just därför fläskar jag på med mina tre sista spargrisar där den första har en svinrygg utan dess like.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2011-09-02, 18:33.
                            p-son

                            Comment


                            • #15
                              Hästkrafter i porslin

                              En hästbössa ska vi också ha med.

                              Click image for larger version

Name:	Leksandshäst 1.JPG
Views:	1
Size:	43,8 KB
ID:	521259

                              Click image for larger version

Name:	Leksandshäst 3.JPG
Views:	1
Size:	22,9 KB
ID:	521260

                              Comment

                              Working...
                              X