Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Den här spartuppen hade jag tänkt lägga in på tråden med keramik från Tillinge men jag kan inte se att man gjort någon tupp. Kan den vara från Bornholm?
    I en priskurant från Tillinge, som inkopierats i Karl Hammers häfte "Gammal bruks- och prydnadskeramik från Öst-Småland" (1989), finns 12 olika sparbössor, som erbjöds målade eller glaserade.
    En av dem är en höna, vilket jag jag tycker att Din sparbössa ser ut som. På den tiden, kring sekelskiftet 18/1900, kostade den 85 öre.

    Comment


    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Undrar om det stora blanka äpplet är Gustavsberg ?
      I kuranterna står det bara "målat" på äpplet medan
      det står blankt på någon annan bössa. Det lilla kall-
      målade kanske är gurrabergaren istället spånar jag.
      Jag har ett likadant, blankt äpple och den är från Gustavsberg. Finns beskriven i Gösta Arvidssons praktverk om fabriken.
      Den kallmålade är troligast från Tillinge eller Boda. Ett grönt äpple och ett till formen likadant som Ditt, men mer rödmålad variant, finns också i mitt blygsamma fruktbestånd.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

        Härligt, Lars F! Ytterligare ett steg närmare sparbössearken tack vare din Goja och Uggla. "Kisapungen" kallades ibland "sillabörs" här nere i söder.

        ************************************************** ************************************************** ***

        Naturligtvis dök det upp ytterligare en bössa i hemmet, en börsbössa. Om det är en Gustavbergare eller en Höganäsare, den är osignerad, kan jag inte svar på. Måtten är 10x4,5x6. Bifogar även en 3/4 sida från "Börs och Bössa".
        Hej Gideon!

        Jag tänkte på denna beskrivning i Gustavsbergs priskurant från 1905 där äpplet (B)
        och sköldpaddan (E) beskrivs som "målat" medan de övriga benämns med "glasyr".

        Comment


        • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Hej Gideon!

          Jag tänkte på denna beskrivning i Gustavsbergs priskurant från 1905 där äpplet (B)
          och sköldpaddan (E) beskrivs som "målat" medan de övriga benämns med "glasyr".
          Ja, det är lite förvillande, men till exempel grisen i A-modell står som målad i flera färger, och vi har sett den vanligaste - svartfläckig på vit grund och helt glaserad.
          Man får nog titta i fler priskuranter av tidigare årtal, för att hitta "vårt" äpple, som en skolfröken skulle ha blivit förtjust i.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            I en priskurant från Tillinge, som inkopierats i Karl Hammers häfte "Gammal bruks- och prydnadskeramik från Öst-Småland" (1989), finns 12 olika sparbössor, som erbjöds målade eller glaserade.
            En av dem är en höna, vilket jag jag tycker att Din sparbössa ser ut som. På den tiden, kring sekelskiftet 18/1900, kostade den 85 öre.
            Tack Gideon!
            Då vet vi att det är en svensk höna och inte en dansk tupp!

            Comment


            • Donald D. not T.

              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

              Tillsammans med en vän från PES, hade jag det vinnande budet på en samling bössor,
              höns och en askkoppshund. Om ankan kommer från Boda, låter jag expertisen avgöra.
              Kallmålad Anka kan man kanske kalla Kalle Anka. Lite annorlunda färgsättning mot de tidigare på
              tråden men liksom den på inlägg 63 så kommer den troligen från samma ställe, Boda Faience....
              Bifogade filer

              Comment


              • Spietz fabrik?

                Den enda sparhund som liknar denna är
                den i länken från Bornholm och Spietz fabrik.
                Min har dessutom liknande "refflor" i "pälsen",
                tyvärr går det inte att visa på bild. Däremot
                känns det tydligt med fingertopparna.

                Bifogade filer

                Comment


                • Nu har jag tyvärr inget svar på Din fundering Prylsnubben, men länkar till en sida på Digitaltmuseum där några föremål från en lokal krukmakare i nordöstra Skåne, för övrigt svåger till Knut Hallsten, visas. https://digitaltmuseum.se/search/?q=j%C3%B6ns+olofsson Nu har ju hunden som visas där inga som helst likheter med Din hund, men tycker att det finns vissa likheter med de som blev tillverkade vid Tillinge. Möjligtvis var det inte ovanligt att de lokala krukmakarna hade en viss tillverkning av så kallade sparhundar och andra liknande artiklar?

                  Comment


                  • Tack Bengt H.
                    Kanske inte lika spännande men ändå troligare,
                    Spietz var ju ett önsketänkande så gott som något.

                    Comment


                    • Någon som har Johan Didrich sparbössa från 17-tror det var 26.

                      Comment


                      • J.L Hultman.....

                        ....verkade i Stockolm 1920-57 som importör
                        av silver och pläter. Om egen tillverkning fanns
                        verkar inte vara känt. Motivet, ja Hans innanför
                        och Greta ännu så länge utanför Häxans peppar-
                        kakshus. Någon som kan härleda tillverkaren,
                        firmamärket ser väl ut som en fisk................

                        PS Dansk tillverkning Hans Andersen fick jag reda
                        på tack vare Anna-Carin.
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2021-04-21, 22:41.

                        Comment


                        • Guldsäcken

                          Lars Drejare - Lars Ljunggren (f.1947) i Laholm gjorde 160 guldsäckar åt Laholms Sparbanks filial i Veinge och här med nr 152. Om det har med säckarna att göra framgår inte men kontoret i Veinge har upphört.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Torestorps Jordbrukskassa

                            Torestorp ligger på den södra sidan av sjön Lygnern i Marks kommun i Västergötland. Bössan har en siluett med en bonde som plöjer med parhästar... Nordia-Duplex har tillverkat bössan och hur man utan nyckel öppnar finns här https://www.youtube.com/watch?v=3cC27tTqbD0 och Torestorp härhttps://www.youtube.com/watch?v=KPhkunpBrg4
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars M; 2022-03-01, 19:54.

                            Comment


                            • Click image for larger version

Name:	Hall ensk b 4424.jpg
Views:	6
Size:	50,0 KB
ID:	745484 Nyckel till banken!!
                              Hallands Enskilda Bank i malm eller mässing av EOS i Jönköping.(Jfr # 73 med bikupa också av EOS). Nr 87 och på taket HEM SPARKASSA. 11,3 cm hög och taket 9,5 x 7,5 cm. Undrar i vad man skulle skruva fast banken... Köksbordet..? Skrivbordet..? Banken fanns på Storgatan 31 i Halmstad. Nu är det så att jag sett samma bank men då var det så att Emil Henius i Kjøbenhavn stod Click image for larger version  Name:	Hall enskilda1.jpg Views:	0 Size:	53,1 KB ID:	745481 Click image for larger version  Name:	Hall enskilda 2.jpg Views:	0 Size:	44,7 KB ID:	745482 Click image for larger version  Name:	Hall enskilda 3.jpg Views:	0 Size:	36,7 KB ID:	745483 på bottenplattan och numret var 4424 - alltså betydligt högre än den från Jönköping. När bytte Banken bössleverantör...
                              Last edited by Lars M; 2024-03-18, 18:46.

                              Comment

                              Working...
                              X