Sidan 2 av 25 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 246

Ämne: Börs och Bössa

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Förstår inte riktigt, tycker grisen passar in bra. Dessutom slaktade man grisen till jul förr, alltså var det en spargris. Om Polsson tar illa upp så raderar jag självfallet inlägget. Men jag tycker inte om att andra än trådskaparen refuserar inläggen.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Snubben,
    OK+ nu vänder vi pp kultingen igen...so long...

Seniormedlem Lars Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Snubben,
    Suddgummi brukar min kära hustru säga. Jag är glad för det. Om du suddar suddar jag. OK?. So long...no bad....
    Herrarna får ursäkta att jag klampar in i diskussionen.
    Vill bara säga att jag håller med Kims lagvigda om att det heter "suddegummi" och inget annat.

Här lite trevlig sång i ämnet.
    http://www.youtube.com/watch?v=wKLlSOPddGk
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Tre små grisar

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Fläska på bara Polsson.
    Förstår inte riktigt, tycker grisen passar in bra. Dessutom slaktade man grisen till jul förr, alltså var det en spargris. Om Polsson tar illa upp så raderar jag självfallet inlägget. Men jag tycker inte om att andra än trådskaparen refuserar inläggen.
    Jag förstår inte heller riktigt vad Kim menar, men det gör ingenting. Just därför fläskar jag på med mina tre sista spargrisar där den första har en svinrygg utan dess like.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    Senast redigerat av Polsson den 2011-09-02 klockan 17:33.
    p-son

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005

Hästkrafter i porslin

En hästbössa ska vi också ha med.

Namn:  Leksandshäst 1.JPG
Visningar: 328
Storlek:  43,8 KB

Namn:  Leksandshäst 3.JPG
Visningar: 325
Storlek:  22,9 KB

Reg.datum
    mar 2009

Schöven

Schöven är lika med jumlar och betyder F-N och J----R. Råkade snubbla in på ett annat fotoprogram som jag inte heller klarade av. Håll tummarna för att detta blir "något".

Seniormedlem viols avatar
    Reg.datum
    jul 2007

Börs, bössa å portmånäääää

Min fina portmonääää, i love it.

Fresten, prylsnubben, jag for runt i ditt område häromdagen, mycket fint måste jag säga. Kul att de hade sparat en urgammal stenport mitt bland de moderna husen! Hade jag haft ett gammalt reklamblad med festlig slogan så hade jag knölat in den bland stenarna så du hade fått gå på skattletning. Som typ PES geo-caching! Haha! Tyvärr hade jag inget reklamblad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Geocaching
    Senast redigerat av viol den 2011-09-03 klockan 11:44.
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Fler sparbössedjur

Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    En hästbössa ska vi också ha med.]
    Om du inte hade skrivit "i porslin" hade jag kunnat sätta en hundring på att den var i trä.

Schöven är lika med jumlar och betyder F-N och J----R. Råkade snubbla in på ett annat fotoprogram som jag inte heller klarade av. Håll tummarna för att detta blir "något".
    Så ska det se ut, prylsnubben, många olika bössor där nummer två borde skickas söderut.

Citat Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
    Min fina portmonääää, i love it. ]
    En liten sötnos, portmonän, tycker jag och nog platsar den bland bössor och börsar.

"Det var inte bara grisar och lergökar som ingick i de keramiska sparbössornas djurpark. Främst hör också hit tuppen, flitig som få, uppe med solen. Tuppen värper ju i ABC-boken och är en lämplig sparsymbol. Också hunden, hönan, ankan, papegojan, duvan, ekorren, svanen, storken, fåret, katten har lånat sin form åt sparbössor,...".Text från "Börs och bössa".

Någon tupp kan jag tyvärr inte bidraga med, men två keramikhundar och en gipshund med pekuniära springor kan visas. Hästen nämns inte i uppräkningen, men Gideon är ju ett levande bevis på att även den användes som sparbössa. Exempel på en anka som sparbössa, visar ju prylsnubben i tidigare tråd.
    Eftersom det inte finns fler sparbössor i hemmet, tror jag. är det min förhoppning att djurparken m.m ska utökas med bidrag från den mångfaldiga PES-skaran.

Strax före 15.00 fick jag äta upp mina ord "inte finns fler sparbössor i hemmet". Från hörnskåpet i köket hördes ett ihållande grymtande och när jag öppnade dörren stod denna 69- åriga nasse tillverkad av Ville Sjöholm och såg alldeles förstörd ut. Emellertid blev han glad när han fick komma ut i köket och etern.
    Senast redigerat av Polsson den 2011-09-03 klockan 18:24.
    p-son

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
    Min fina portmonääää, i love it.

Fresten, prylsnubben, jag for runt i ditt område häromdagen, mycket fint måste jag säga. Kul att de hade sparat en urgammal stenport mitt bland de moderna husen! Hade jag haft ett gammalt reklamblad med festlig slogan så hade jag knölat in den bland stenarna så du hade fått gå på skattletning. Som typ PES geo-caching! Haha! Tyvärr hade jag inget reklamblad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Geocaching
    Hallå Viol, trevligt men såna celebriteter i närområdet. Stenporten ser jag från min balkong, jag bor i huset mittemot på andra sidan vägen. Tror inte att den är så gammal som den ger sken av, man har använt en gammal byggmetod bara. Pratade för kanske
    20-år sedan med en äldre dam som sa att hennes far varit med och byggt den. Skulle tro att den är samtida med den första restaurangen som var inrymd i "Skogshyddan" under tidigt 1900-tal. Senare kom "Pavven" och Restaurang "Herrgår´n.

Seniormedlem viols avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Aha intressant! Jag trodde den var urgammal. Vi var på den mysiga affären Nacka byggnadsvård och passade på att dra en liten repa runt byggda.

F`låt polsson att vi blev lite OT i din tråd. återkommer med spar-attrialjer och plånböcker, om jag har fler?!
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •