Sidan 25 av 25 FörstaFörsta ... 15 22 23 24 25
Resultat 241 till 246 av 246

Ämne: Börs och Bössa

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Den här spartuppen hade jag tänkt lägga in på tråden med keramik från Tillinge men jag kan inte se att man gjort någon tupp. Kan den vara från Bornholm?
    I en priskurant från Tillinge, som inkopierats i Karl Hammers häfte "Gammal bruks- och prydnadskeramik från Öst-Småland" (1989), finns 12 olika sparbössor, som erbjöds målade eller glaserade.
    En av dem är en höna, vilket jag jag tycker att Din sparbössa ser ut som. På den tiden, kring sekelskiftet 18/1900, kostade den 85 öre.

Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Undrar om det stora blanka äpplet är Gustavsberg ?
    I kuranterna står det bara "målat" på äpplet medan
    det står blankt på någon annan bössa. Det lilla kall-
    målade kanske är gurrabergaren istället spånar jag.
    Jag har ett likadant, blankt äpple och den är från Gustavsberg. Finns beskriven i Gösta Arvidssons praktverk om fabriken.
    Den kallmålade är troligast från Tillinge eller Boda. Ett grönt äpple och ett till formen likadant som Ditt, men mer rödmålad variant, finns också i mitt blygsamma fruktbestånd.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

Härligt, Lars F! Ytterligare ett steg närmare sparbössearken tack vare din Goja och Uggla. "Kisapungen" kallades ibland "sillabörs" här nere i söder.

************************************************** ************************************************** ***

Naturligtvis dök det upp ytterligare en bössa i hemmet, en börsbössa. Om det är en Gustavbergare eller en Höganäsare, den är osignerad, kan jag inte svar på. Måtten är 10x4,5x6. Bifogar även en 3/4 sida från "Börs och Bössa".
    Hej Gideon!

Jag tänkte på denna beskrivning i Gustavsbergs priskurant från 1905 där äpplet (B)
    och sköldpaddan (E) beskrivs som "målat" medan de övriga benämns med "glasyr".

Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Hej Gideon!

Jag tänkte på denna beskrivning i Gustavsbergs priskurant från 1905 där äpplet (B)
    och sköldpaddan (E) beskrivs som "målat" medan de övriga benämns med "glasyr".
    Ja, det är lite förvillande, men till exempel grisen i A-modell står som målad i flera färger, och vi har sett den vanligaste - svartfläckig på vit grund och helt glaserad.
    Man får nog titta i fler priskuranter av tidigare årtal, för att hitta "vårt" äpple, som en skolfröken skulle ha blivit förtjust i.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    I en priskurant från Tillinge, som inkopierats i Karl Hammers häfte "Gammal bruks- och prydnadskeramik från Öst-Småland" (1989), finns 12 olika sparbössor, som erbjöds målade eller glaserade.
    En av dem är en höna, vilket jag jag tycker att Din sparbössa ser ut som. På den tiden, kring sekelskiftet 18/1900, kostade den 85 öre.
    Tack Gideon!
    Då vet vi att det är en svensk höna och inte en dansk tupp!

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Donald D. not T.

Citat Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

Tillsammans med en vän från PES, hade jag det vinnande budet på en samling bössor,
    höns och en askkoppshund. Om ankan kommer från Boda, låter jag expertisen avgöra.
    Kallmålad Anka kan man kanske kalla Kalle Anka. Lite annorlunda färgsättning mot de tidigare på
    tråden men liksom den på inlägg 63 så kommer den troligen från samma ställe, Boda Faience....
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •