Sidan 7 av 21 FörstaFörsta ... 4 5 6 7 8 9 10 17 ... SistaSista
Resultat 61 till 70 av 202

Ämne: Börs och Bössa

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Sedelärande tomtesparbössa

Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    "...men ifråga om äpplet nämner jag inte ett ord om min association!"

Låt höra Din mening om äpplets vara eller icke. Jag och andra är härdade, vid det här laget.
    Gode, Gideon! I min ålder måste man vara försiktig för annars finns risken att betraktas som gubbsjuk.

************************************************** **************************************

Sex centimeter hög, något lägre än en Kronansnusdosa på högkant, bucklig och rymmande 17 cl är denna supercharmiga, sedelärande tomtesparbössa i plåt. "Den något spar - Han något har" och "Den intet spar - Han intet har" lyder texterna och inte bara det! Illustrationerna till respektive text är pricket över i:et.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Japansk Digital Sparbössa katt made in China

Det eventuella arvet efter min hustrun och mig urholkas succesivt i takt med att först den ene går i pension 2012 och sen den andre 2013. Med andra ord kan inte de fyra ätteläggen förvänta sig annat än lergods, tomtar och hundar som arv. Detta drabbar ju delvis barnbarnen och för att de, 1,5 år, 1,5 år och 7 år i år, inte ska stå på bar backe när den tiden kommer, köpte jag tre sparbössor på Tradera vilka förhoppningsvis ska stimulera dem till sparande. Att bara ha en "död" sparbössa kan knappast locka dagens ungdom och just därför köpte jag jamande, "tjuvaktiga" kattbössor.

Man lägger ett mynt på "tallriken", trycker på myntet varvid katten jamar, öppnat locket och drar ner myntet i lådan och stänger sedan butiken.

Intressant i sammanhanget tycker jag är, att det finns/fanns 4 olika säljare på Tradera. Tre av dem hade utländska hemorter, 1) dell2 China, Shanghai, 2) need2u Hong Kong och 3)GadgetBay, China Shanghai, och den 4:e har jag för mig var en "Sverige-registrerad".

Nummer 1) har 89:- i utropspris och 99:-, 2) har 129:- i endast fast pris, 3) har utropspris 1 :- och 4)
    har jag för mig 250:-.

Eftersom mina tre bössor (nummer 3) kostade 179+frakt (skickades från China), kan man ju undra hur nummer 1 och 2 ska få sålt sina bössor. Alla pratar ju om den "kinesiska ekonomivågen". Emellertid tror jag att det är en och samma person, nummer 1-3. Först skapar man behovet med en billig bössa
    (utropspris 1:- nummer 3) ) sedan försvinner man från Tradera och då är det dags för nummer 1 att sälja för lägst 89:-) o.s.v. Nummer 4:a ska vi inte tala om!
    Senast redigerat av Polsson den 2011-12-03 klockan 19:04.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

And

Tillsammans med en vän från PES, hade jag det vinnande budet på en samling bössor,
    höns och en askkoppshund. Om ankan kommer från Boda, låter jag expertisen avgöra.
    Senast redigerat av Polsson den 2011-12-06 klockan 16:20.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Äpple från Gustavsberg?

Hemmets sista bössa, för tillfället, är sannolikt skördad i Gustavsberg. Den fanns med i "auktionsstilebenet" på Loppisstilebentråden" för någon dag sedan. Det andra äpplet ska så småningom skickas norröver.

Tar tillfället i akt och tackar övriga inläggare på tråden, Kim, Prylsnubben, Gideon, Viol, Lars F och Rolf J. Tillsammans är vi sju unika såtillvida att vi är de enda av PES medlemsskara på 5505 medlemmar som är ägare till en eller flera sparbössor.
    Senast redigerat av Polsson den 2011-12-07 klockan 17:09.
    p-son

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Boda Fayence om andbössan, var min mening och inget motsäger den i Karl Hammers häfte om Tillinge och de andra fabrikerna därstädes. Gröna inslag i glasyren vittnar om det.
    Men avvikande mening är mer än väl välkommen.

Äpplet ser Du i priskuranten, som Tingeling vänligen kopierat av här http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post123188

Sen så har ett blivit tu, för att sedermera bilda en trio. Allt började med tråden "Storken från Bornholm..." och nu fruktar jag att det kommer att bli en hel koloni till våren.

Storkar 2.JPG

Reg.datum
    feb 2008
    Boda Fayence om andbössan, var min mening och inget motsäger den i Karl Hammers häfte om Tillinge och de andra fabrikerna därstädes. Gröna inslag i glasyren vittnar om det.
    Äpplet ser Du i priskuranten, som Tingeling vänligen kopierat av här http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post123188
    Sen så har ett blivit tu, för att sedermera bilda en trio. Allt började med tråden "Storken från Bornholm..." och nu fruktar jag att det kommer att bli en hel koloni till våren.
    Storkar 2.JPG
    Tackar för informationen, Gideon!
    Sådana fantastiska storkar har jag bjudit på några gånger, men alltid har jag blivit överbjuden av någon storkapitalist.
    p-son

Reg.datum
    aug 2005
    storkapitalist - det var fyndigt! Men titta inte på mig i en vidare mening som storkapitalst.
    Liksom storkarnas ly i skorsten och trädkrona, har mitt rede och bo små omständigheter.
    Att de ändå hittar hit, kan bero på att balkongräcket är frikostigt och långt nog för en fågelkonferens i sparandets nit.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Storkar 2.JPG
    Är mittstorken av gips undrar gipskatten på bilden i inlägg 21 (obs. ostraffbart), isåfall kanske vi är släkt funderar kisse. Polssons gipshund i inlägg 18 kanske också hör till släkten, då skulle vi en hel gipsfamilj bestående av Stork, Hund och Katt.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2011-12-07 klockan 21:24.

Reg.datum
    aug 2005
    Ja, den i mitten är av kallbemålat gips - det vittnar också draget fingernagel och hårstrån på rygg om.
    Din katt kan vara tysk också, men det har med botten att göra. Finns där fotring och grund välvning? Eller hur ser det ut?

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ja, den i mitten är av kallbemålat gips - det vittnar också draget fingernagel och hårstrån på rygg om.
    Din katt kan vara tysk också, men det har med botten att göra. Finns där fotring och grund välvning? Eller hur ser det ut?
    Den är helt slät under, den är solid utan några hålrum. Sedan står det "Anny", vilket väl bör vara den en gång lyckliga ägarinnan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •