Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverbrosch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Info: Silverbrosch

    Jag har köpt en brosch som jag tycker är jättefin och välgjord.
    En av stämplarna med "VA" skulle jag behöva hjälp med. Är det företagsstämpel?
    Måste även säga att årsstämpel saknas.

    Tacksam för hjälpen
    Bonnie
    Bifogade filer

  • #2
    årstal stempel med tal+bogstav er svensk.
    Bruges også i england.
    Samme system findes ikke i en lang række lande. danmark, norge tyskland østrig usa og hundrevis af andre lande.

    det du ser som kattfott er ikke en katfott men et svensk import stempel.
    s i sekskant + 3 kroner i oval er svensk import efter 1912

    svensk sølvstempel katfott er 3 kroner i trepasramme.

    Comment


    • #3
      Italiensk tillverkning på din gondolbrosch, vad annars. 925/1000-delar rent silver. Stämplat i Varese (VA) 1944-68. Firmans registreringsnummer kommer vi inte åt eftersom stämpeln är sliten eller snett slagen, men det kan möjligtvis vara VA 9, Kontrollerat med svensk importstämpel och S.

      Last edited by Kaptenen; 2011-08-26, 20:28.

      Comment


      • #4
        Jag ser nu att jag har lyckats skriva "Info" istället av "Fråga". Klantigt...
        Tack så mycket för era svar, Hose och Kaptenen!
        Jag var också inne på att det är en utländsk brosch men jag visste inte riktigt vad det var för land. Nu när Kaptenen skriver Italien så är det väl självklart att det är Italien!
        Jag tror att det står 3 efter VA eller så är det 9.

        Bonnie

        Comment


        • #5
          Jag håller med dig, Bonnie. Det är förmodligen 3 VA. Jag tänkte fel eftersom stämpeln är felorienterad. Så här ska det se ut för oss som inte har en motorväg mellan höger och vänster hjärnhalva!
          Bifogade filer

          Comment


          • #6

            Går det att hitta en vettig hemsida på nätet där man kan söka information om de olika tillverkare i Italien? Det känns så att jag vill veta lite mera, bara jag få lite tips kan jag googla själv
            Bonnie

            Comment


            • #7
              Nu har jag hittat liknande Informationen verkar vara si så där pålitlig... Det stämmer inte med stämplarna på min brosch.

              Comment


              • #8
                Broschen du visar verkar vara äldre.

                3 VA ska enligt http://www.silvercollection.it/SILVERSMITHSVA.html vara

                Carlo Puricello fu Giovanni i Cassano Magnago ca 1935- och firman blev nedlagd mellan 1955-1971

                Comment


                • #9
                  Tusen tack!! Nu är kvällen räddad! Ska sitta och googla om Carlo Puricello fu Giovanni

                  Comment


                  • #10
                    FYI Kaptenen,

                    Länken du refererar till funkar säkert om det gäller Italien men i övrigt innehåller dessa sidor massor med "lite ditåt" information. Som ett exempel kan nämnas att de ryska sidorna är rena rama.....förutom artikeln om artellerna, som är rätt. Jag skulle inte sätta för mycket tillit till dessa sidor om vi nu frånser Italien.

                    Comment


                    • #11
                      Det kan jag hålla med om. Man får läsa och kontrollera med andra källor. För övrigt är det väl samme man som är drivande bakom http://www.ascasonline.org/.

                      Comment


                      • #12
                        Ja det är samma person. Han har ett brinnade intresse för saken, men men.... Jag råkar veta att han ett antal gånger blivit erbjuden hjälp av en person jag känner (inte jag) med att rätta till alla fel och bristfälligheter på sina sidor men inte reagerat. Nu har personen som erbjudit sin hjälp resignerat...tyvärr.
                        Det finns egentligen inga helt tillförlitliga sidor, inte ens 925-1000.com. är det. Deras ryska (och andra )sidor innehåller stavfel och även direkta fel. Jag har erbjudit mig att korrigera de ryska sidorna men det har inte riktigt nappat. Summa summarum innebär detta, att man alltid måste dubbel-, trippelchecka från alla tillgängliga källor innan man har ett rätt svar.
                        Kom ihåg detta ni som pynjar med guld- och silverstämplar!

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                          Summa summarum innebär detta, att man alltid måste dubbel-, trippelchecka från alla tillgängliga källor innan man har ett rätt svar.
                          Kom ihåg detta ni som pynjar med guld- och silverstämplar!
                          Tråkigt att det är så... Men kritisk granskning av källan skadar inte eller hur
                          Visst säger man så "Beregi chest smolodu"? Inte bra att gå ut med vilseledande information och dessutom tacka nej till hjälp från dem som kan bättre...
                          Tur att du har möjlighet att svara här på PES när det gäller ryska stämplar!

                          Bonnie

                          Comment

                          Working...
                          X