Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Robert Högfeldt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Robert Högfeldt

    Robert Högfeldt

    Undrar över detta Robert Högfeldttryck.

    Jag är inte så hemma på sådant här.

    Är det ett ”vanligt” tryck eller vad kallas det?
    Nere till vänster står "R. Högfeldt pinx” - målad av Robert Högfeldt , som det betyder tror jag mig veta.
    Uppe till vänster står det G. & Z. 409 som jag däremot inte vet vad det betyder.
    Inköpt i Helsingborg 1938 har min far skrivit på baksidan.

    Jag minns inte vad den heter, ”Kören” eller något sådant?
    En mysig samling "figurer", från basarna till vänster, barytonerna i mitten och tenorerna till höger.
    Och dirigenten med ”Gällivarehäng”.

    Hans små knubbiga figurer som ibland har en liten svans och en härlig fysionomi
    tycker jag är underbara.
    Jag har för mig att någon bland forummedlemmarna är expert på Robert Högfeldt?

    De två sista bilderna ur boken ”Högfeldts bästa”.
    "Kyrkängeln" och "Dagsregn"
    Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

  • #2
    "Sångföreningen"

    har man skrivit med blyerts på mitt exemplar av denna tavla. köpte den nyligen från loppis. vet någon värdet och i hur många ex har man upplagan.

    Comment


    • #3
      Tja - man kan kalla bilden du har, Lars F, för litografi. Jag utgår från att den obligatoriska kollen av t ax raster etc är gjord innan du frågar. Högfeldts bilder blev ju snabbt väldigt omtyckta och så vitt jag minns har fler än en förläggare försökt slå mynt av dem genom riklig utgivning i olika trycktekniker.

      Men Robert Högfeldt var ju så oerhört produktiv att det är fullt möjligt för alla och envar som gillar hans fantasifulla bildvärld att skaffa originalbilder. De förekommer på i stort sett alla katalogiserade auktioner och slutpriserna blir sällan oöverkomliga.

      Men även dessa - som jag kallar litografiska tryck - är ju omtyckta, i viss mån beroende på motivet, ju gulligare och lustigare desto stabilare efterfrågan. Men att tala om "värde" på dessa tryck inte lätt. De torde hamna på den nedre halvan av den tresiffriga skalan, detta på en bra sommarauktion om det är roliga motiv som skon där ett gäng söker skydd för regnskuren etc.
      Last edited by HgF; 2011-11-13, 19:16.

      Comment

      Working...
      X