Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frimärken&Bokmärken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Frimärken&Bokmärken

    Dessa följde med ett annat köp, och då jag inte har någon kunskap om varken frimärken eller bokmärken så ställer jag några frågor här hos proffsen.
    Boken med frimärken heter ju enligt bild Nr V 30 eller V 40 och innehåller ca: 500 st frimärken från hela världen. Både stämplade och ostämplade
    Fråga 1. När har denna samlingsbok för frimärken tillverkats?
    2. Kan det finnas ev. något intresse av en sådan sak bland samlare, det känns ju lite synd att bara kasta bort den. Eller kan man annosera ut dom på nätet?
    3. Det finns ca: 110 st större och mindre bokmärken i den samlingsboken, och där undrar jag om åldern på bokmärkena, om det nu går att avgöra detta genom bilderna.

    Mvh/Elizza
    Click image for larger version

Name:	100_2568.jpg
Views:	1
Size:	78,1 KB
ID:	639612Click image for larger version

Name:	100_2566.jpg
Views:	1
Size:	63,0 KB
ID:	639613Click image for larger version

Name:	100_2567.jpg
Views:	1
Size:	68,2 KB
ID:	639614Click image for larger version

Name:	100_2569.jpg
Views:	1
Size:	65,5 KB
ID:	639615Click image for larger version

Name:	100_2565.jpg
Views:	1
Size:	35,3 KB
ID:	639616Click image for larger version

Name:	100_2564.jpg
Views:	1
Size:	53,1 KB
ID:	639617

  • #2
    Frimärksalbum

    Länge sedan det här inlägget gjordes, men när jag för några dagar sedan hittade det här forumet och upptäckte att inlägg som frimärken saknade svar beslöt jag göra en insats och ge svar på alla obesvarade jag hittade (inte så många iofs). Kanske kan det ha intresse för någon.

    Bokmärken vet jag inget om men albumet är ett V40 (plastpärm). Det här är ett vanligt nybörjaralbum från 1950-talet. Det finns inga bildexempel på dom 500 frimärkena i albumet men man får utgå från att det är en s.k. pojksamling med dom vanligaste märkena. Värdet är därför inte stort. Kan kanske gen en 50-lapp på Tradera. Bästa råd: skänk det till någon ungdom som är intresserad av att börja samla.
    Det är roligt samla frimärken
    http://www.filateli.info

    Comment


    • #3
      Håller fullständigt med Solander och utan bilder på märkena går det tyvärr inte att såga så mycket mer.

      Bokmärken var det länge sedan jag höll på med nu men jag kan göra ett försök. Svårigheten med att datera bokmärken ligger i att man måste kolla baksidan för att få en aning. Bokmärken trycktes, och trycks fortfarande i nya upplagor med jämna mellanrum och då är det mest papperet man kan gå efter för att få en aning om åldern. Märkena på kungafamiljerna är lite lättare ett bestämma tidsmässigt. Karl Gustaf föddes 1946 så den första serien måste vara från början av 50-talet. Den andra serien måste nästan vara från början av 80-talet då Madeleine är född 1982. De stora barnansiktena finns i nytryck, lika så några av änglarna. De två stora hästbilderna finns med i min originalsamling från 70-talet.

      Eftersom jag inte samlat aktivt på ett tag har jag ingen aning om hur prisbilden ser ut just nu. Om du inte ska ge bort albumet till något barn, även pojkar byter bokmärken (men mest i smyg), rekomenderar jag dig att sälja det på Tradera orört som det är nu. 40-60 kr verkar vara ett lämpligt utropspris beroende på hur många märken det är...
      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

      Comment

      Working...
      X