Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gan

    Äntligen har jag orkat bära upp alla gamla veckotidningar från källaren, puh. Vad stark jag måste ha varit en gång i tiden. Tänkte leta igenom keramikannonserna på lediga stunder, men fastnade direkt för detta omslag som jag inte kan undanhålla Er, håll tillgodo.
    Bifogade filer

  • #2
    Hallå Snubben,
    Kanonfin lirare, känner igen honom, som målis. Återkommer när jag lyckas hitta bilden...so long..

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Snubben,
      Kanonfin lirare, känner igen honom, som målis. Återkommer när jag lyckas hitta bilden...so long..
      Månne det kan föreställa Svenne Berka, han var ju målis inte bara i fotboll.

      Comment


      • #4
        Hallå Snubben,
        Visst är det Svenne Berka, bäst på plan... so long...
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Hallå Snubben,
          Semester? Eller har vi klarat av GAN? So long...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Snubben,
            Semester? Eller har vi klarat av GAN? So long...
            Själv har jag ju ganska lite GAN, bara ett omslag till en gammal veckotidning tyvärr.

            Comment


            • #7
              Hallå Snubben,
              Ville inte "skryta" med GAN från föräldrahemmet utan bara visa att en illustration i veckotidning blev ett konstverk, ett ganska så bra sådant. Fast omslaget är bättre. Vanligt att erkända konstnärer överarbetade sina verk. Den spontana inspirationen,
              känslan och uttrycket försvann. De tidigaste verken av på sin tid okända konstnärer är de mest intressanta ty de voro inovatörer. Sedan blev det mest repriser, allt enligt vännen Moser...So long...

              Comment


              • #8
                GANs konstverk visar Svenne Berka som fotbolls-, bandy- och ishockeyspelare, allt i ett.
                Konstnären har väl fått det hela lite om bakfoten när det gäller vilka sporter som Svenne B spelade.
                Men det är väl det som kallas konstnärlig frihet?

                Lite Svenne ”Berka” Bergqvist.

                Han var i första hand fotbollsmålvakt i Hammarby IF och i landslaget.
                Gjorde 35 landskamper i fotbollslandslaget 1935-1943.
                Han gjorde 55 landskamper som back i ishockeylandslaget.
                Började dock som bandymålvakt som 16-åring i Hammarbys A-lag.

                Vers ur ”Titellåten” ur filmen ”Vårat gäng” från 1942.

                ”Ta nu bussen ifrån slussen
                Till kvarteret, där du ser ett
                gäng med takter, dessa trakter
                gillar säkert ni som vi
                Här finns kåkar med tulpan
                Svenne Bergqvist bäst på plan
                Bästa utsikten i stan
                och så vårat gäng”


                1,30 in i melodin kommer Svenne Berka.
                Tosse Bark, Brita Borg, Lisbeth Bodin, Lillarne Söderberg, Leppe Sundevall, Göte Wilhelmsson, Bröderna Renliden, May-Britt Nilsson och Hans Lindgren var väl ...


                Sven "Svenne Berka" Bergqvist i aktion, tidigt 40-tal.
                Bifogade filer
                Last edited by Lars F; 2011-08-16, 18:38.
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                Comment


                • #9
                  Gan 1919

                  Från "Julkvällen 1919" kommer denna över nittio år gamal bilden av GAN "Sjöman på stranden".
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Oj, oj, oj...

                    Hallå Lars,
                    Bättre kan det knappast bli. Vad vet du om målningen? So long..hälnsing från strandsatt sjöman...

                    Comment


                    • #11
                      En parentes i sammanhanget månne men som jag inte kan hålla inne med är att när svärmor för dryga året sedan hade köpt ett nytt hus och jag var där och tittade fann inte mindre än en liten olja och två små teckningar av GAN på väggarna. Lite skämtsamt frågade jag den tidigare ägarens son om de ingick i köpet men fick blott ett frågetecken tillbaka. Nu var han förvisso en av ett antal arvingar men helt visst hade karln ifråga inte en susning om Gösta. När inflytten väl skedde var de givetsvis borta men jag kan fortfarande inte hålla tillbaka en rysning när jag tänker på't.

                      M.v.h.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå Lars,
                        Bättre kan det knappast bli. Vad vet du om målningen? So long..hälnsing från strandsatt sjöman...
                        I Julkvällen 1919, utgiven av Publicistklubben, skrev professor Ewert Wrangel en mycket kritisk artikel om den moderna konsten som var "langvid och hebetisk" : Den parfymerade konstbolsjevismen. Som illustration till artikeln visades inte bara GAN utan också Dick Beer m fl.
                        Var originalet finns eller andra uppgifter har jag ingen aning om.......

                        Comment


                        • #13
                          Vykort till Snubben....

                          Hallå Snubben,
                          Är i Paris och har lärt känna många duktiga konstnärer, Legér imponerar mest.
                          Vad tycker du om den här bilden? Lär nu för tiden sitta med häftstift och trängas på en vägg i Kimmens utemugg och en jäkla mes har skitit på kortet. Trist öde. Kul att du fann Svenne Berka. Grattis. So long.
                          Hälsningar Gösta

                          Paris 1920.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            I Julkvällen 1919, utgiven av Publicistklubben, skrev professor Ewert Wrangel en mycket kritisk artikel om den moderna konsten som var "langvid och hebetisk" : Den parfymerade konstbolsjevismen. Som illustration till artikeln visades inte bara GAN utan också Dick Beer m fl.
                            Var originalet finns eller andra uppgifter har jag ingen aning om.......
                            Hallå Lars.
                            Tack för tanken, sailors always...

                            Ja, tänk att personer med djupa kunskaper så ofta siktar fel. Som tack får du denna en bild av Skytten som inte är bättre än Sjöman på stranden.
                            Målningen värderades för några år sedan. Ett auktionshus värderade till 150.000:- och ett annat 350.000:-. En konsthandlare menade att 600.000:- borde den vara värd. En expert på Antikrundan tyckte 800.000:-passade bra och en kollega bjöd 1.200.000:- kontant i näven.

                            Vad skall tro? Vet ej för Skytten såldes inte. So long...
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå Snubben,
                              Är i Paris och har lärt känna många duktiga konstnärer, Legér imponerar mest.
                              Vad tycker du om den här bilden? Lär nu för tiden sitta med häftstift och trängas på en vägg i Kimmens utemugg och en jäkla mes har skitit på kortet. Trist öde. Kul att du fann Svenne Berka. Grattis. So long.
                              Hälsningar Gösta

                              Paris 1920.
                              Tack Kimmen, fin bild. Den kan vi godt li.
                              Har inga GAN till Dig, men Du får Jon-And istället plus en av dom som inspirerade vår vän GAN tillsammans med Dina fransoser då förståss. Som Du säkert märkt får Du pussla Dig till vad som hör ihop på mina bilder. Det är en övning i konsten att finna sammanhang och mening med livet.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X