Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekanna stämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kaffekanna stämpel

    Jag har fått en trevlig kaffekanna idag. Dock vet jag inte vad det är för stämplar. Skulle ni kunna hjälpa mig med det?
    Sen undrar jag om kannan är av mässing. Visst är det så? Och locket är av koppar?
    Jag är rätt så dålig på metallsorter....

    Bonnie
    Bifogade filer

  • #2
    Hej! SB skall väl vara Skultuna Bruk ( 1825-1870) och 3/8 Kanna har jag för mig är ca 1 liters mått

    Comment


    • #3
      SB? Jag har läst det som JB, men det är kanske SB då...Skultuna och inget annat.
      Tack så mycket för hjälpen!

      Comment


      • #4
        Så där!
        Hittat min kanna! Stämpeln användes mellan 1800-1830 enligt länken.


        Det gäller att läsa rätt, Hudik, eller hur
        Jag gjorde inte det och hade kört fast, men nu så...

        Bonnie

        Comment


        • #5
          Ja men det är inte så lätt att läsa gammal skrift ibland...
          Några andra fynd ?
          Här har det varit stiltje tyvärr, bara köpt några finska 70tals glas-vaser men.......

          hörde just om en hel del fina allmogemöbler från Hälsingland som kommer att bli till salu inom kort några mil utanför Hudiksvall . Jag har bokat ett mössbord och ev något mer men tror att det bland annat finns ett allmogeskåp med tallrikshylla upptill som skulle passa dig Hör av dig så berättar jag mer / M

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
            Jag har fått en trevlig kaffekanna idag. Dock vet jag inte vad det är för stämplar. Skulle ni kunna hjälpa mig med det?
            Sen undrar jag om kannan är av mässing. Visst är det så? Och locket är av koppar?
            Jag är rätt så dålig på metallsorter....

            Bonnie
            Ursäkta en gammal näsvis gubbe, bonnie!
            Jag har för mig att din kanna brukar kallas "chokladkanna".
            Gissar på mässing i materialet.
            Skultuna är ju kända för sina.

            Jag gillar din. Ordentligt lödd i alla fall.

            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

            Comment


            • #7
              Tack Lars F!
              Chokladkanna låter trevligare! Ja, man har lagat kannan några gånger skulle jag tro

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Hudik Visa inlägg
                ett allmogeskåp med tallrikshylla upptill som skulle passa dig Hör av dig så berättar jag mer / M
                Vad?!!! Jag ringer! Imorgon!

                Comment


                • #9
                  Ok. gör det. Jag jobbar hemifrån månd-onsd , vaknar tidigt så ring när du vill.

                  Comment


                  • #10
                    Nja den kallas nog bara serveringskanna.
                    Typiskt för chokladkannor är att det finns ett litet hål i locket, oftast med ett lock över det hålet. Hålet är till för att med ett redskap, träpinne? röra om i chokladen.
                    Hjulben

                    Comment


                    • #11
                      Tack så mycket för ditt svar, Hjulben
                      Det här är inget toppobjekt jag visar, men så pass tidig stämpeln har jag aldrig sett förut så det tycker jag är kul. Däremot undrar jag om locket är original. Det ser ut som en kakform om jag ska vara ärlig Skulle det kunna vara tillverkat på Skultuna i alla fall? Kopparlock till en mässingskanna?
                      Om det är senare uppfinning/lagning ser det rätt roligt ut

                      Bonnie
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Går man in på länken som du visar, bonnie. Så ser vi att det rör sig om en kaffekanna, som är till för att servera ur. Locket är troligtvis samtida, men har inte ursprungligen tillhört denna kanna. Serveringskannor tillverkades också i koppar.

                        Comment


                        • #13
                          En liten "frankenstein"kanna med andra ord. Plockad av olika delar och lagad ett antal gånger
                          Roligt att ha en sådan också!

                          Comment

                          Working...
                          X