Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spegel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • spegel

    denna spegel fanns i en "fyndlåda" jag ropade in på en auktion. Vill veta ålder mm om den . Tyvärr är nog spegelglaset bytt. Material?? Funderar på gips närmast träramen, det blänker kopparaktigt under guldfärgen här o där har även gröna fläckar som påminner om ärg.
    Bifogade filer

  • #2
    För ett otränat öga ser ju ramen riktigt gammal ut.
    Hörru, 766! Det här är väl ditt område?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Hej katten.
      Att med hjälp av de två bilderna göra en bedömning av din (spegel)ram är näst intill omöjligt. En sådan här sak måste hållas i hand för att komma fram till vad det är. Lite ändå. Ser ut att vara skuren i trä och därefter förgylld. Tror inte den är bronserad(målad) Det kan också vara en blandning av skurna detaljer och pastellage(gipsmassa) Men det mesta talar för att dekoren är skuren. Baksidan ser lite "mörkad" ut. Du skriver att den låg i en "fyndlåda" en duktig auktionist lägger nog inte detta objekt i en låda. Vet inte storleken men att döma av längden på nubbarna så gissar jag på 35-40 cm. diameter. Det bästa är att visa upp ramen för ett större auktionshus för bedömning. Som det är nu får det bli en gissning från mycket gammal till 1940-tal. Vågar inte nämna från vilken tid den kan vara. Låt en expert titta på spegeln och återkom.

      Comment


      • #4
        Tack för svaret! Titta gärna in på denna länken, där jag har fler bilder. Men jag ska nog leta reda på någon expetr på området, för jag är verkligen nyfiken på hur gammal den kan vara. Någon trodde att det var en tavelram från början.

        http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1168931767

        Comment


        • #5
          Jag säger som U.... det är inte lätt att bedömma och skulle jag göra det så blir det nytillverkat mojs.

          Comment

          Working...
          X