Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kville keramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kville keramik

    Ibland kan keramikinköpen bero på olika grader av nyfikenhet.
    Vid köpen av dessa "Kville keramik"-stämplade vaserna så var nog nyfikenheten en bidragande anledning.
    Detta Kville keramik har upptagit mina funderingar emellanåt. I det bohusländska samhället Kville har det inte gått att få upp något spår efter keramiktillverkning.
    Funderade lite på Göteborgs lerkärlsfabrik, och deras verksamhet vid Kvillegatan i området Kville på Hisingen.
    När jag nu tittat lite närmare på de nyinlöpta vaserna så känns en sammankoppling med detta företag kanske inte så rimlig.
    Den utanpåliggande stämpeln pekar snarare på en grossist som stämplat inköpta varor med detta Kville keramik.
    Den röda vasen, som möjligen fått blomdekoren påmålad i ett senare skede, har en instansning "N P 1". Något liknande märkning har jag för mig har ventilerats här på PES angående några saker som visade sig komma från Gustavsberg alt. Rörstrand. Formen på den här nedanför visade påminner också om dessa. Naturligtvis hittar jag inte tråden nu.

    Om det är någon som ev. har några funderingar eller idéer, så tar jag gärna del av dessa.

    Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-08-11 001.JPG
Views:	1
Size:	39,6 KB
ID:	639224 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-08-11 004.JPG
Views:	1
Size:	44,9 KB
ID:	639225 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-08-11 003.JPG
Views:	1
Size:	45,8 KB
ID:	639226 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-08-11 002.JPG
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	639227

  • #2
    NP 1 är Nils Emil Lundströms modell för Rörstrand, men jag har svårt att tro att denna är gjord vid Rörstrand. Kanske har man har sålt formarna, till en annan tillverkare.

    Här är din egen NP 2.

    Comment


    • #3
      Ja, där är den ju! Tack för det, Kaptenen!

      Lite knepigt är det nog. Kanske modellnumret fanns i formen. Annars känns det onödigt att stämpla in det.

      Flera åsikter och funderingar är välkommna.

      Comment


      • #4
        Ja det är minst sagt knepigt -vasen ser kallmålad ut. Modellnumret måste ha funnits i formen.

        Comment


        • #5
          Och jag som trodde att Rörstrand hade järnkoll på sina modeller i dåtida marknad?
          Sålt formarna kan de knappast ha gjort, men kanske är det fråga om restlager med omodernt innehåll som sålts till grossisten och piffades upp på 1940-talet?

          Hittade ett par bilder på nätet, på en grönmålad bål.

          Click image for larger version

Name:	Kville keramik 1.jpg
Views:	1
Size:	19,2 KB
ID:	518863

          Click image for larger version

Name:	Kville keramik 2.jpg
Views:	1
Size:	12,9 KB
ID:	518862

          Comment


          • #6
            Ser inte bokstavskoderna ut som på Rörstrandsgods även här, Gideon? Du har säkert rätt att man har köpt upp ett restparti från Rörstrand.

            Den gröna vasen på bilden Är Kville keramik




            Maud Ingster svarar på läsarfrågor


            Click image for larger version

Name:	122361119_1.jpg
Views:	1
Size:	14,1 KB
ID:	518866
            En vas från tradera

            Jag vill minnas att jag har sett denna vas med en bokstavskod och en enfärgad brun glasyr som drog åt lila.
            Last edited by Kaptenen; 2011-08-12, 00:30.

            Comment


            • #7
              Tack så mycket för Edra fördjupningar i frågan, Kaptenen och Gideon.


              Intressanta bilder som visas av ännu några Kville keramik alster.
              Last edited by Bengt H.; 2011-08-12, 00:57.

              Comment


              • #8
                Här kommer ytterligare en Kville-vas med samma dekor som Bengt H har visat. Röd invändigt och med ett T.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Här ytterligare en vas - denna med två hänklar och "påklistrade" blommor. 20,5 cm bred och 14 cm hög. P stämplat i godset och svart stämpel Kville keramik. Är det import och ett lokalt företag satte dit sin firmastämpel??
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Kville

                    Jag hittade den här igår, oxå påklistrade blommor, ser nästan ut som bokmärken.....Click image for larger version

Name:	2016-08-11 19.58.51.jpg
Views:	1
Size:	51,1 KB
ID:	563284Click image for larger version

Name:	2016-08-11 19.58.55.jpg
Views:	1
Size:	31,5 KB
ID:	563285
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Här är två vaser stämplade Kville Keramik. Den första är av samma modell som Bengt H visat i början på tråden men min är inte dekorerad mer än lite "guld" på hänklarna och runt öppningen. Den gröna i klassisk form och märkt T i godset.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Äntligen har jag hittat något som är märkt Kville Keramik och en djupstämpel Rörstrand samt siffror och bokstäver. Som det angetts i början av tråden får vi nu ett "bevis" på att Kville köpte in Rörstrands produkter och kanske från fler tillverkare för att bearbeta och dekorera. Skålen är 25 cm i diam.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Tack Lars, för dessa övertygande indicier över att Kville keramik köpte in föremål från Rörstrand för att bearbeta dessa och ge dem en Kville keramik-stämpel.

                          Comment


                          • #14
                            Även jag har några produkter från Kville och en del med Rörstrands stämpel. Tyvärr har jag lite dålig koll på var de befinner sig just nu. Har tagit för givet att Kville köpte upp andrasortering från Rörstrand och ev. andra fabriker.

                            I början trodde jag faktiskt, trots namnet, att Kville Keramik var en firma i forna Tjeckoslovakien. Färger och dekor tycker jag ibland påminner mycket om det som tillverkades där vid den här tiden. Det trodde jag ända tills Rörstrandsstämpeln dök upp.

                            Comment

                            Working...
                            X