Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Äkta" vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "Äkta" vad?

    Idag hittade jag 9 st jättefina koppar från Gustavsberg Vad jag kan se på stämplarna som är ganska svaga användes den mellan 1890-1910?. Fatet är också djupstämplat på siffrorna 95 vilket då borde vara årtalet 1895 då dom gjordes? Sen något jag inte sett förr är att det står även "äkta" under fatet. Vad betyder det?? Det finns en "guld"kant runt både kopp och fat, så kan det betyda att det är äkta guld? Eller är det ett önsketänkande Bara en tanke

    Tacksam för svar

    Click image for larger version

Name:	DSC_0005.jpg
Views:	1
Size:	39,9 KB
ID:	639217Click image for larger version

Name:	DSC_0012.jpg
Views:	1
Size:	12,2 KB
ID:	639218Click image for larger version

Name:	DSC_0007.jpg
Views:	1
Size:	32,7 KB
ID:	639219

  • #2
    "Äkta" torde i detta fall betyda att de är gjorda i porslin och inte av exempelvis flintgods. I Gustavsbergs fall handlar det oftast om s k benporslin och inte fältspatsporslin.

    Här kan du läsa mer om porslin m.m.
    Last edited by Hossbach; 2011-08-11, 18:29.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
      "Äkta" torde i detta fall betyda att de är gjorda i porslin och inte av exempelvis flintgods. I Gustavsbergs fall handlar det oftast om s k benporslin och inte fältspatsporslin.

      Här kan du läsa mer om porslin m.m.
      Aha jag visste inte att dom stämplade att det var äkta porslin, det var första gången jag sett Kul att just du svarade för jag satt precis och läste ett gamalt inägg du gjort för flera år sen om Rörstrand Japan, för jag köpte själv några Japan assietter idag http://precisensan.com/antikforum/sh...örstrand-Japan

      Comment


      • #4
        Kul att se det gamla inlägget igen! Det var den tallriken som startade mitt porslinsintresse.

        Comment

        Working...
        X