Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Gammal vinkrus??

Gammal vinkrus??

Namn:  DSCF0619.jpg
Visningar: 384
Storlek:  31,9 KBNamn:  DSCF0618-1.jpg
Visningar: 458
Storlek:  102,7 KBNamn:  DSCF0617.jpg
Visningar: 551
Storlek:  105,8 KBJag har fått för 20 år sedan krukan av en tunisisk professor, verksam i Göteborgs Universitet. Är den verkligen gammal, den är oglaserad och utan några tecken. Den är 18 cm hög, kan någon säga något om den.

Gammal vinkrus.

Kan det vara så som givaren sagt, att den kommer från Kartago (?) och är minst 2000 år gammal. Jag kan inte bedöma sådant.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Den är inte från Kartago och 2000 år gammal, då användes fortfarande spetsbottniga amforor. Den här typen är yngre, men jag inte svara på hur mycket.

Gammmal vinkrus.

Det var det jag misstänkte. Visserligen arbetade professorns svenska fru som arkeolog just i Kartago och de hade faktiskt huset fullt med sådana antikviteter. Men varför skulle de ge mig en gammal dyr klenod till present bara för att jag hjälpte dem med några grafiska arbeten.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Frågan är om professorn visste krukans ålder - vad var han professor i?

Han var professsor i arabiska språk. Det var ju han som talade om att det var 2000 år gammal. Han mor numera i Monastir i Tunisien, eller bodde. Nu vet jag inte om hans öde efter vad som hänt i Tunisien, för han blev där "jordbruks minister".

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •