Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vet någon vad detta är för slags gaffel?

Vet någon vad detta är för slags gaffel?

Jag har aldrig förr sett en gaffel som ser ut så här. Den har en egg på ena sidan av "bladet". Den är 17,7 cm, bladdelen är av järn - alltså inte rostfritt stål. Ingen stämpel på skaftet. Se bifogad bild med detalj av stämpel och egg infogad.

Jag ser på Henckels hemsida att det är en stämpel från perioden 1900 till 1969, då man tar en ny logo i bruk, men det är alltså gaffelns användning som jag i första hand undrar över.

Tacksam för alla tips och tankar!
    Senast redigerat av Baukis den 2011-08-09 klockan 22:25.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Baukis,
    Välkommen. Din gaffel är avsedd för skaldjur, i första hand ostron. Mums och..so long...

Välkommen till forumet!

...och tillverkaren är traditionsrika Zwilling, J A Henckels i Solingen.

http://www.zwilling.com/

Kontrollera en gång till om inte skaftet har några stämplar för jag får silverkänsla och ostrongaffeln bör vara från tidigt 1900-tal.

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Baukis,
    Välkommen. Din gaffel är avsedd för skaldjur, i första hand ostron. Mums och..so long...
    Tack - det var ju snabbt utrett!

Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Välkommen till forumet!

...och tillverkaren är traditionsrika Zwilling, J A Henckels i Solingen.

http://www.zwilling.com/

Kontrollera en gång till om inte skaftet har några stämplar för jag får silverkänsla och ostrongaffeln bör vara från tidigt 1900-tal.
    Inga stämplar. Skaften är lite "välanvända" med stötmärken och lite repor och bucklor, men ingen gulmetall lyser igenom.

admiral Nelson var det vist mistede en arm. Eller også var det en anden admiral.
    Men en arm fungerer denne gaffel/kniv.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •