Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Design Häfla bruk ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Design Häfla bruk ?

    Smederna på Häfla hade denna fotogenlampa som belysning över arbetsbänken i klensmedjan. Klensmedjan och lampan bifogas.
    Bifogade filer

  • #2
    Oj vilken häftig pryl!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Smederna på Häfla hade denna fotogenlampa som belysning över arbetsbänken i klensmedjan. Klensmedjan och lampan bifogas.
      Länk till ett bildspel om Häfla Hammarsmedja med omgivning.

      Där brukar visst även anordnas en "Hammarsmedjans Dag"

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Smederna på Häfla hade denna fotogenlampa som belysning över arbetsbänken i klensmedjan. Klensmedjan och lampan bifogas.
        Inte så olik denna kom jag på.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Den första med fotogenlampa jag sett, annars brukar det vara en ljuspipa eller en bricka att ställa ljusstake på

          Mvh
          Bengt N

          Nordens ledande auktionshus. Exklusiva Live auktioner och kvalitetsauktioner online. Sälj till marknadens högsta priser genom expertis och engagemang.

          Nordens ledande auktionshus. Exklusiva Live auktioner och kvalitetsauktioner online. Sälj till marknadens högsta priser genom expertis och engagemang.
          Last edited by nobe; 2014-02-05, 14:44.

          Comment


          • #6
            De Du visar är ju betydligt äldre Bengt, "mina" är ju från 1900 ungefär.
            Det var 2011 på semestern vi åkte förbi det vackra Häfla och fick en
            initierad guidning. Jag tog ett par interiörbilder från klensmedjan, bl.a.
            det med den roliga arbetsbelysningen. Ett annat visar min bättre hälft
            sittande på den platsen där smeden bearbetade ämnen till färdiga häst-
            skor. Hästskor var en stor artikel och Häfla var bland de ledande smedjorna
            i landet när det gällde tillverkningen av dylika. Mot denna bakgrund var
            det en riktig höjdare för mig att idag hitta en hästsko tillverkad i samma
            smedja i Häfla i skick som ny. Stämplarna visar att skon är av den tredje
            storleken och dessutom Häflas stämpel.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Tack Prylsnubben för bilden på arbetslampan, det är roligt att se hur det var tänkt att den ska vara placerad,. Har sett samma placering på bild från en skomakare. men även monterad på en kraftig träfot för placering på bordet,

              Comment


              • #8
                Ljusarmen kan vara konverterad till fotogen, den finaste smidda armen jag sett var likt den i första länken men fylld med krusiduller och monterad med el

                Comment


                • #9
                  Ljusarmen är säkert äldre än den lilla fotogenlampan, där är vi överens.
                  I projekt Runeberg, svenska kulturbilder finns ett kapitel om Häfla öfre
                  bruk av Torsten Althin, för oss keramikintresserade på PES är det lite
                  extra roligt att skissen från 1931 över bruket är utförd av Jerk Werkmäster.
                  (sid. 123).
                  Det är ju framförallt Hammarsmedjan som berörs i artikeln men på slutet
                  förekommer även klensmedjan lite grann. Hela kapitlet är från sid.119-142.
                  Last edited by prylsnubben; 2014-02-05, 20:39.

                  Comment


                  • #10
                    En fråga
                    Själva stället som armen sitter på är nerskruvad i fönsterbänken hur såg det ut upptill, ett fäste?

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                      En fråga
                      Själva stället som armen sitter på är nerskruvad i fönsterbänken hur såg det ut upptill, ett fäste?
                      Tyvärr missade jag detta Bengt, dessutom är det ju 2 1/2 år sedan så jag kan inte erinra mig hur det såg ut.
                      Lite mer på denna länk, bl.a. uppgiften att "Hästskofabrik" grundades vid nedre bruket 1890.

                      Man lär sig hela tiden, hästskon som jag förevisat i tråden är förståss inte gjord i den lilla klensmedjan utan
                      till yttermera visso i Hästskofabriken vid nedre bruket. Tycker hästskon ser ut att vara maskinellt tillverkad
                      dessutom vid en närmare betraktelse. Här kan den som vill läsa lite om Hästskotiilerkare och den svenska
                      hästskokonventionen.
                      Last edited by prylsnubben; 2014-02-05, 21:17.

                      Comment


                      • #12
                        Tack
                        Jag har haft en sån vikbar ljusarm på önskelistan länge men har ratat en del för att jag har trott att den inte har varit komplett, andra för att de har blivit för dyra. Ljusarmen med krusiduller missade jag med 10 minuter och såldes för någon hundring

                        Comment


                        • #13
                          Artikel i Värmlandsbygden


                          Stämpel under Gyllenkroks ägo ur stämpelbok 1779
                          Bifogade filer
                          Last edited by nobe; 2014-02-05, 22:18.

                          Comment


                          • #14
                            Tack Bengt, den gamla stämpelboken är ju ett riktigt konstverk. Intressant också att läsa
                            att hammarsmedjan i övre Hävla på slutet nästan enbart gjorde smältstycken till hästsko-
                            tillverkning. Den som skedde i hästskofabriken i nedre Hävla då får man förmoda. Tydligen
                            var den maskinella tillverkningen igång åtminstone första halvan av 1900-talet. Min hästsko
                            kanske är lika "ung" som jag med andra ord, tillverkad runt 1950, precis som jag själv.

                            Comment


                            • #15
                              Tack för en jätteintressant
                              tråd, jag ska läsa igenom alla länkarna under morgondagen.
                              I’m a real mean bitch!

                              Comment

                              Working...
                              X