Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad heter servisen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad heter servisen?

    Jag fyndade dessa tallrikar på loppis. Älskar dem verkligen och vill samla på mig fler delar ur servisen, framför allt fler tallrikar då jag bara har 9 st och en av dem är väldigt naggad i kanten. Tyvärr kan jag inte någonstans hitta servisens namn så jag vet inte vart jag ska börja söka. Jag har mailat Gustavsberg, men inte fått något svar trots att det gått flera veckor.

    Någon som känner igen servisen? Stämpeln säger Gustavsberg Opak 05 U. Att det är Gustavsberg och tallrikarna tillverkades 1905 och i opak förstår jag, men vad står U för?




  • #2
    Hallå Ramona,
    Dekoren är lika romantisk som ditt namn, vem minns inte Luddes inspelning med Trummy Young på trombonen. Det var tider det.

    Har inte lyckats finna dekornamnet men väl en systerservis med kromtryck, kallad Viola.
    Andra är Germanium och Hagtorn. 1895-1930. Modellen är densamma.

    Misströsta inte, Peter S klipper det här, lätt som en plätt (om servisen nu något namn?).

    So long, får jag lov till sista dansen?

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Har inte lyckats finna dekornamnet men väl en systerservis med kromtryck, kallad Viola.
      Andra är Germanium och Hagtorn. 1895-1930. Modellen är densamma.
      Ja, de har jag också hittat i mina sökningar, men trots timmar framför datorn har jag inte hittat min servis. Men jag hoppas på Peter S.

      (om servisen nu något namn?).
      Menar du att det kan vara så att servisen inte har något namn? Hur vanligt är det egentligen? Det är ju ingen liten firma som gjort servisen....tillverkade de verkligen hela serviser utan namn?

      So long, får jag lov till sista dansen?
      Absolut!

      Comment


      • #4
        Tyvärr måste jag säga att jag inte känner till något namn på denna. Modellen heter dock AC och fanns i en massa dekorer. Vanligast är väl Hagtorn, kändast troligen Wexiö.

        Comment


        • #5
          Hej Ramona! Jag tycker att dekoren är lik Gustavsbergs "Borås". I Gösta Arvidssons Gustavsbergs-bok står dock att den tillverkades "Ca 1890" och det stämmer ju inte in i ditt fall. Det gjordes väldigt många serviser i den här stilen som är väldigt snarlika varandra. Alla fick inte heller ett eget namn, i bästa fall ett dekornummer.

          Bokstaven "U" kan stå för lermassans sammansättning.

          Bilden på "Borås" blev inte den bästa eftersom jag fotograferade bilden i boken. Hmm... Nu när jag ser båda bilderna så inser jag att det nog inte är en "Borås" du har.

          När du säger att du har mejlat Gustavsberg, menar du då muséet eller det företag som har en viss nytillverkning av keramikvaror? Jag skulle tro att du har störst chans till svar av muséet.
          Bifogade filer
          Last edited by Hossbach; 2011-08-07, 11:48.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
            När du säger att du har mejlat Gustavsberg, menar du då muséet eller det företag som har en viss nytillverkning av keramikvaror?
            Jag ringde först till museet som inte kunde svara på sådana här frågor (jag undrade mest vad U:et betydde), utan de bad mig att maila in och så sa hon att adressen skulle finnas på hemsidan. I allt virrvarr med storbesök här hemma, etc, lyckades jag maila företaget. Därifrån fick jag dock svar dagen efter där de berättade att jag hade mailat fel och så gick jag ett dokument bifogat vart jag skulle maila etc. Så jag mailade till museet. Och det är därifrån jag inte fått något svar.

            Men det kanske tar några veckor? Jag har ju ingen erfarenhet av hur lång tid det brukar ta att få svar från museet och eftersom det står på deras hemsida att de inte har tid att svara på alla mail så har jag tagit det lite med en klackspark också. Men jag vill verkligen få svar på vad servisen heter. Jag vill ju köpa fler delar.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Tyvärr måste jag säga att jag inte känner till något namn på denna. Modellen heter dock AC och fanns i en massa dekorer. Vanligast är väl Hagtorn, kändast troligen Wexiö.
              Vad tråkigt att du inte visste!

              Rekommenderar du att söka någon speciell stans eller vart ska jag ta vägen för att få reda på vad servisen heter? Eller finns det någonstans speciellt jag ska vända mig för att köpa fler? Finns det någonstans som har Gustavsbergs-grejer till salu - online eller IRL dit man kan vända sig? Jag behöver ju egentligen inte ha namnet, jag vill ju mest bara ha fler ur samma serie.

              Comment


              • #8
                Hej Ramona....litet tips från mig...det kan bli svårt att finna exakt samma tallrik...istället jaga liknande och blanda på bordet, det tycker jag är ännu tuffare.......vad sägs?

                Comment


                • #9
                  Hallå Ramona,
                  Tack för dansen. Får jag bjuda på ett förslag? Andra närbesläktade dekorer bär blommors namn och jag tror att din tallrik är beströdd med vildrosor. Alltså heter dekoren Vildros, 1905-1927, opak, kromo m guld.
                  Nu sticker vi... so long

                  Comment


                  • #10
                    Att hitta exakt samma, särskilt om den inte tillverkats i så stora serier (vilket verkar troligt eftersom vi inte känner igen den), verkar svårt. Jag föreslår också att köpa samma modell men en annan dekor tills vidare.

                    Comment


                    • #11
                      Vildros heter dekoren...

                      Hallå Peter,
                      Det måste vara Vildros, allt stämmer och produktionen varade under 22 år. Sedan tycker jag som Andres, trevligt att blanda olika dekorer med en gemensam nämnare... so long..

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                        Att hitta exakt samma, särskilt om den inte tillverkats i så stora serier (vilket verkar troligt eftersom vi inte känner igen den), verkar svårt. Jag föreslår också att köpa samma modell men en annan dekor tills vidare.
                        Hallå Peter,
                        Här har vi vildrosor i mängd. 85 delar. Slutpris 750:-. Crafoord. Objekt 485. So long...
                        Bifogade filer
                        Last edited by Kim von Platen; 2011-08-08, 13:58.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Här har vi vildrosor i mängd. 85 delar. Slutpris 750:-. Crafoord. Objekt 485. So long...
                          Åh, jag hittade den när jag googlade vildros!

                          Tack så jättemycket för hjälpen. Min servis heter Vildros.
                          Last edited by ~Ramona~; 2011-08-08, 12:49.

                          Comment


                          • #14
                            Aha, måste ha läst slarvigt. Då blev det Vildros!

                            Comment


                            • #15
                              Hallå Ramona,
                              Drog mig till minnes att det finns en ros som heter Ramona. Mycket riktigt, en klätterros så rosa och vacker. Var så god...och so long..
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X