Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Diamond chair"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "Diamond chair"

    Jag har en originell fåtölj kallad "Diamond Chair" i min ägo - ett arvegods. Vet att formgivaren hette Harry Bertoia och att den kom till på 50-talet. Någon som har mer info kring denna undebara stolen?

  • #2
    Vet att de gjordes på licens av Knoll för NK på 50talet. Lite att läsa på denna sida http://www.hbrp.net/HBRP/HBRPhist20.htm

    Har haft en själv och den var inte bekväm då det var den med lilla sittdynan, antar att den helstoppade känns bättre att sitta i. O andra sidan kanske min bakstorlek inte är anpassad till design
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      Helstoppad

      Min är med helstoppad dyna, fast jag trodde att min farmor sytt dynan själv eftersom jag bara sett någon bild med en liten innan. Då är det nog original - KUL

      Comment


      • #4
        Har aldrig sett den helstoppad. Kan du visa en bild?
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Min nyfikenhet tvingade mig att googla lite.
          Titta va ja hitta:
          Bifogade filer
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            De stoppade verkar vara av en bredare modell. Ser din ut så pillemil?
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Så här...

              Så här ser min jut (men är omklädd -har inte hjärta att sprätta upp och se vad som finns under...
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Förlåt att jag stövlar in här, men kan inte låta bli, eftersom jag haft funderingar i en liten tid, efter att den var på tapeten nyss.
                För ett par veckor sedan visade TV den klassiska "Min onkel" av Jacques Tati från 1956. Den här stolen återkom flera gånger under filmens gång, och inte en enda av dem var stoppad. Helt nakna och rangliga att sätta sig på, verkar det som.
                Var det Bertoias intention från början att den här stolen inte skulle ha någon klädsel alls? Det såg faktiskt obekvämt ut...

                Comment


                • #9
                  Ingen aning om Bertoias intention, men kan försökra om att den är INTE skön att sitta i utan klädsel - har provat

                  Comment

                  Working...
                  X