Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fler dosor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fler dosor

    Denna vet jag inte vad jag skall tro om. Min första tanke var att den skulle vara från slutet av 1800-talet. Nu vet jag inte, en med liknande formspråk finns avbildad som 1700-tals i European & American snuff boxes.

    Vad tror ni, de är ju långt ifrån likadana, men tekniken är den samma.
    Bifogade filer

  • #2
    Konisiteten hjälpte upp den undre till att bli riktigt rolig.
    Har för övrigt inte en aning.

    Comment


    • #3
      Vad är det för material? Mitt första intryck är att den ser handgjord ut snarare än pressad, och då troligen från 1800-talets första hälft. 1700-tal är möjligt men jag tror inte det.

      Comment


      • #4
        Får lite empirkänsla när jag tittar på dosan. Inte så att stilen gör sig så mycket påmind. Men ändå. Ofta är väl det så att den känsla man får direkt ofta är sanningen. Så Lars egen uppfattning är nog inte helt fel.

        Comment


        • #5
          Dosan är handristad. Mobbar ni mig om jag säger jag inte riktigt vet om det är mässing eller koppar. Tycker den är lite väl röd för att vara mässing, men det kan ju vara högre andel koppar i den.

          Dessutom tycker jag det verkar vara flera olika färger i dosans uppbyggnad.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ser ut att vara koppar, men det är svårt att avgöra från en bild, på den övre bilden ser den förtent ut på insidan också, är den det? Tycker fortfarande att den ser ut att vara äldre än sent 1800-tal, men dekoren är svårtolkad. Kan lika gärna vara 1600-tal som 1850-tal. Riktigt trevlig är den i vilket fall, skulle inte ha något emot att han en sådan själv!
            Hur har du fått tag på den, LK?

            Comment


            • #7
              Dosan är förtennt innuti.
              Jag har köpt den på en av de totalt åtta auktioner efter en samlare.
              Jämförelsedosan kommer från samma auktion, men den såldes separat. Den runda var dock kastad i en av de många lådorna.

              Comment


              • #8
                Är den förtent så är materialet troligtvis koppar, då det är känsligare för snuset än vad mässing är. Ska dock säga att jag är lite fundersam kring användningsområdet, ser mer ut som en pillerburk/nipperask än en snusdosa tycker jag. Personligen så tycker jag att den är mycket attraktivare än mässingsdosan!

                Comment


                • #9
                  Finns som Lars även känner till ett stort antal legeringar där procenten koppar
                  ger färg från gult till gulrött till nästan rött. Tombak, pinsback är några. Kanske koppar som jung-kee skriver. Patinerat glödgat?

                  Comment


                  • #10
                    Ja det finns många olika legeringar.
                    Vi tar väl en till när vi ändå är igång.
                    Koppar bonddosa?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Min samling av lite speciella dosor växer i takt med att det lite speciella glaset blir alltmer svårfångat.

                      Anmärkningsvärd heltäckande gravyr med allt man kan begära resta lejon, sittande fåglar, vågskål och religiösa tecken. Lite skamfilad, men ändå i klart ok skick.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Så du menar att detta är lättare att få tag på än gamla flaskor....?

                        Comment


                        • #13
                          Det är väl mer så, att en flaska i den kalibern skulle kosta så otroligt mycket att lilla jag ej skulle ha råd med den.

                          Mässing kanske inte ligger på topp just nu.
                          Det bryr jag mig inte om, jag köper det för att jag gillar det.

                          Comment


                          • #14
                            Nä men Kallin du är helt ute, du skall gilla sådant med signtur och en "hyvel" bakom som har sagt till "fabriksarbetarna" att nu gör vi 10000st av den här och sätter en jättetydlig stämpel för det är den som är det bästa
                            .

                            Comment


                            • #15
                              Jo det är klart. då vore man ju hipp och inne.
                              Men jag trivs bäst med att vara frisinnig och ute

                              Comment

                              Working...
                              X