Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågel signerad Asta ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fågel signerad Asta ??

    Denna lilla fågel hittar jag ingen mamma till... Jag läser signeringen Asta, men är det rätt? och i sådana fall vem var hon?
    Click image for larger version

Name:	IMG_0298.jpg
Views:	1
Size:	21,0 KB
ID:	638592Click image for larger version

Name:	IMG_0297.jpg
Views:	1
Size:	22,5 KB
ID:	638593Click image for larger version

Name:	IMG_0295.jpg
Views:	1
Size:	21,4 KB
ID:	638594Click image for larger version

Name:	IMG_0296.jpg
Views:	1
Size:	21,4 KB
ID:	638595Click image for larger version

Name:	IMG_0297.jpg
Views:	1
Size:	46,8 KB
ID:	638596
    Last edited by luchur; 2011-07-26, 23:01.

  • #2
    Står det inte 3430? När det är så här mjuk lera som någon ristat i kan man ofta följa pinnens arbetsgång (lutning, arbetsriktning). Jag tror inte att du håller undersidan i rätt riktning.
    Last edited by Peter S; 2011-07-27, 09:42.

    Comment


    • #3
      Jag trodde oxå som du Peter att den skulle vara vänd upp o ner från början men då blir det helt oläsbart och tittar man efter skrivstilen så stämmer det bättre som jag fotograferat den.
      Det skulle även kunna tydas till Göta el. Göte

      Comment


      • #4
        Asta keramik

        Hej
        På Listerlandet utanför Sölvesborg i en ort som heter Lörby, fanns en keramiker på 60-90-talet som hette Asta Nilsson. Asta Keramik var hennes firmanamn. Hon brukade tillverka bl. a små fåglar i keramik. Hon höll keramikkurser och hade en liten butik.
        Hon flyttade från 80-talet och framåt sin butik och tillverkning till Hällevik.

        Comment


        • #5
          Jag böjer mig för sakkunskapen! Härligt med ett sådant svar och trevligt att kunskapsbanken växer!

          Comment


          • #6
            En vacker liten skål i stengods och i flera färger. Både signatur och etikett. 8,5 cm diam. Lite mer om Asta Nilsson från Lavatorpet, Hällevik i Sölvesborg och som flyttade till ett äldreboende. http://www.blt.se/solvesborg/dukat-f...a-falkalyckan/
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Gav mig på att tyda detta loppisfynd som legat några år och fick träff här på "asta".

              Bidrar med en fisk monterad i träram:

              Click image for larger version

Name:	Asta1.jpg
Views:	1
Size:	85,6 KB
ID:	575842

              Click image for larger version

Name:	Asta2.jpg
Views:	1
Size:	77,6 KB
ID:	575843

              Mvh Mikael

              Comment

              Working...
              X