Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UFO som vanligt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • UFO som vanligt

    Har mängder av Ufon och hade beslutat mig att inte köpa fler, hälsar på en Pesare som tar med mig på bakluckeloppisar och då köper jag en till! Ska den få vara ett Ufo eller har någon en hint om var den kan vara gjord? Mastigt stor är den iallafall.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Utan stämplar eller signatur blir det svårt, men ytterfodret är riktigt bra och borde vara gjort under ca 1910 och då var det säkert sista skriket i Tyskland. Tång- eller lövverksdekoren går igen i Laeugers föremål från Kandern och Karlsruhe.

    Fortsätt att leta efter stämpelrester!

    Comment


    • #3
      Har kikat ur alla vinklar och ser ett svagt K men det kan vara inbillning. Leran är gul så den känns dansk?el sydsverige men glasyren tysk eller tidig ekeby? Blir inte riktig klok på den iallafall, form, lera och glasyr tillsammans blir UFO.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Jag har ju sett den irl och håller med om att det är ett UFO men ett BRA ufo Kan du inte ta nya bilder? den har tappat en hel del färg mot vad jag kommer ihåg.

        Comment


        • #5
          Får bli under eftermiddagen, tror jag ska ta en loppisrunda imorgon

          Var kom tummen upp ifrån? Har inte lagt märke till den förut.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #6
            Gör du rätt i håller tummarna för god loppisskörd

            Comment


            • #7
              Med gul lera kan vi nog utesluta Karlsruhe och Kandern. Kandern har dessutom inte så välarbetade fotringar och glaserade bottnar.

              Comment


              • #8
                Mycket kählersk, men då borde den ha varit ordentligt ristad med HAK.
                Ta gärna ett par bilder till av botten - i nytt ljus.

                Comment


                • #9
                  Jag återanvänder en gammal fin tråd. UFON dras till mig eller är det möjligen tvärtom
                  Här är iaf två som jag inte kan identifiera. Först en hänkelvas från 1954 och som jag tyder till CI eller IC och med ett kommatecken före 54? Vem?
                  Och sedan en viking med ett snöre om halsen och signerad MJ. Vem?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    En väggplatta efter B. Wennerbergs rävdiorama Naturhistoriska museet Göteborg 29/100. Signerat BA (?) och 17 x 13 cm. Någon som känner till signaturen?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Jag fortsätter med en 9 cm hög vas och som är dekorerad i två olika blå nyanser. Celeste Blue No 45 s går lätt att läsa men det som är ristat i godset kan jag inte tyda. Någon? Jag återkommer med fler UFON.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Vem tusan är Ludde?
                        En tunt drejad ljuslykta med många och jämt fördelade hål.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Jag fortsätter med det för mig okända! KA eller kan det vara ICA? En liten välgjord vas med dekor i ett mönster som påminner om det Marianne Westman gjorde till Mon Ami - skvattram i olika blå nyanser. Här är det brunt och åt det lila hållet.
                          Men vems är signaturen? 6 cm hög.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Många frågor men inga svar...…... och här kommer ytterligare ett UFO. Först tänkte jag på Ipsens Enke eftersom färgerna skulle kunna tyda på det men - nej. Sättet att skriva siffran 1 kan vara Norge men kanske mer Tyskland. Av själva stämpeln syns ju bara den högra delen och en antydan på en båge längst upp. Är det någon som vet mer? 20 cm diam.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Själva motivet. Ser ju ut att vara en dubbelörn. Får mig att tänka österut..

                              Comment

                              Working...
                              X