Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Losflaska mm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Losflaska mm

    Fick tag på dessa saker idag:
    Allmogespegel mitten av 1800-talet eller vad sägs ?

    Kopparkärl med pip och lock

    och en ovanlig Los-flaska i bra skick. div glasblåsor och ojämn halsmynning från tillverkningen. Inga skador...( flaskan är nydiskad när jag tog bilden, dvs grumlig av ånga)

    Click image for larger version

Name:	losflaska.jpg
Views:	1
Size:	64,2 KB
ID:	638414

  • #2
    Fina grejer!

    Comment


    • #3
      Hej! Tack Bonnie ! ( såg dock efter jag postat att det fanns en annan avdelning för flaskor)
      Ser att du är ute och letar för fullt också. många riktigt trevliga saker har du lagt ut bilder på .
      .

      Comment


      • #4
        Hur igenkänner man sig en Los flaska?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Everlong Visa inlägg
          Hur igenkänner man sig en Los flaska?
          Mm brukar säga att alla flaskor i Hälsingland kommer från los. O så är det ju inte. Dom blåa flaskorna som är extremt sällsynta kan lätt häröras därifrån. Annars väldigt svårt.

          Comment


          • #6
            Det var väl kobolt som gjorde att tillverkningen av glaset fick en blå ton. Sen tror jag säkert att grönt och brunt glas som på alla andra glasbruk på den tiden även gjordes, men där får ni rätta mig om jag har fel.

            I alla fall en loos flaska står högt upp på min lista.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Everlong Visa inlägg
              Det var väl kobolt som gjorde att tillverkningen av glaset fick en blå ton. Sen tror jag säkert att grönt och brunt glas som på alla andra glasbruk på den tiden även gjordes, men där får ni rätta mig om jag har fel.

              I alla fall en loos flaska står högt upp på min lista.

              Absolut. Flaskan på denna bild har varken form eller regalina som Los flaskorna hade. Bifogar en bra bild på hur dom ska se ut.

              Click image for larger version

Name:	20191130_122215.jpg
Views:	1
Size:	55,8 KB
ID:	572449

              Comment

              Working...
              X