Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Små dricksglas

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007

Små dricksglas

Här är ett litet exempel på sammanträffanden som ger den där kicken man vill åt med samlande. Det vänstra glaset köptes för ca en månad sen och det andra köptes igår, bägge i närområdet.
    Inget konstigt egentligen att hitta likadana glas men det som gör dessa glasen extra roliga är att de tveklöst är stöpta i samma form, bägge har nämligen identiska skador på två av facetterna från formen. Det var inte lätt att fota men det syns lite i alla fall.
    Det skiljer lite i glasfärgen så enäggstvillingar är de inte, men syskon är inte dåligt heller.

Det vänstra har en grov botten med spår av rörpuntel medans det högra delvis är planslipat, det blev nog snett vid tillverkningen.

Glasen är antagligen från 1850-60-talet och likadana finns i den äldsta kuranten från Limmared som är från ungefär samma tid.

glas10.jpg

glas20.jpg

glas30.jpg

kurant.jpg

Det är mina tag Legion, jag brukar oxå sjukligt leta mister i formar,
    trevligt när man kan para ihop.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av LIMMARED! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Det oväntade är alltid kul! Ska ärlig säga att jag inte ens skulle komma på iden att jämföra mina egna glas, nu kommer jag kika lite extra på dem.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Kul Legion! En nördaktivitet jag ännu inte förstått att ägna mig åt men precis som Tingeling skriver - nu kommer jag nog att kolla.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Reg.datum
    jun 2007
    Kollar inte alla sånt?

Mer nördfakta: förutsatt att de är från Limmared så kallas de i kuranten för punschglas och fanns i tre storlekar, 5,3cl 5,9cl och 6,6cl.

Mina glas är nu uppmätta till EXAKT 6,6cl...vilket ger en stadig sexa med lite spillmån.

Gammgubbe Sladdens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Roligt med nördfakta!
    Jag har ett gäng sådana glas och tror inte du hittat rätt i kuranten då glasen på bilden är mycket rakare, dessa glas är ju lätt insvängda.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Reg.datum
    jun 2007
    Lite insvängda är de men facetterna luras och gör att glasen ser mer insvängda ut än vad de är.
    Jag tycker de liknar den vänstra på kurantbilden ganska väl samt att den knepiga volymen är mitt i prick.

Ja det går ju aldrig att vara säker i glasbranschen, tänk vad lätt det måste vara att samla på silver...

Gammgubbe Sladdens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Citat Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
    Lite insvängda är de men facetterna luras och gör att glasen ser mer insvängda ut än vad de är.
    Jag tycker de liknar den vänstra på kurantbilden ganska väl samt att den knepiga volymen är mitt i prick.

Ja det går ju aldrig att vara säker i glasbranschen, tänk vad lätt det måste vara att samla på silver...
    Jaa, de har det bra, skrotsamlarna ;-)
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

eller porslinssamlara, allt är nästan märkt.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Reg.datum
    jun 2007
    Här kommer en släkting till de små smalbottnade syskonglasen jag hittade för ett år sen. Enligt kuranten från ca 1860 heter det "dricksglas smalbottnade" med en volym på 26,2 cl. Även i detta fallet är volymen kusligt exakt då jag mätte upp till 26,2 cl med lätt ytspänning!
    Och snett är det förresten, botten är grovt planslipad och han som gjorde det en gång i tiden tänkte nog på annat

IMG_2747.jpg
    Det är olika, ibland har jag rätt och ibland har du fel

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •