Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fastblåst graverat dricksglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fastblåst graverat dricksglas

    Det här glaset köptes på loppis i Falkenberg, mest för att jag direkt kände igen det, visst har väl just ett sånt här visats här på pes? Jag hittar det bara inte

    Glaset är 10cm högt och 8cm i diameter, det är fastblåst men det finns inga skarvar, antagligen har det sedan återuppvärmts när mynningen klipptes och drevs fram. I botten finns en stjärna och ett vasst puntelmärke.
    Runt om finns en slinga med graverade ekblad.

    Inledningsvis var jag tveksam till att det verkligen var gammalt men efter att tittat närmare på det tror jag nog att det har en betydande ålder, glaset är snett och vint och glasmassan känns rätt med små lusor och skräp. Det finns också ett rejält slitage på botten och även på åsarna och runt mynningen.

    Nog var det väl värt 15 spänn?

    Click image for larger version

Name:	glas1.jpg
Views:	1
Size:	88,1 KB
ID:	638093

    Click image for larger version

Name:	glas2.jpg
Views:	1
Size:	88,8 KB
ID:	638094

  • #2
    Kan bara hålla med dig att det var ju ett fint gammalt glas,
    är inte formen på glaset sådan Legion att formen inte inte var delbar,
    dom drog bara upp glaset ur formen efter dom blåst det.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Refflade svängda. Finns bla i Reijmyre 1860.

      Comment


      • #4
        Ska du ha 15 spänn då?! Här...


        Inledningsvis var jag tveksam till att det verkligen var gammalt men efter att tittat närmare på det tror jag nog att det har en betydande ålder, glaset är snett och vint och glasmassan känns rätt med små lusor och skräp. Det finns också ett rejält slitage på botten och även på åsarna och runt mynningen.

        Nog var det väl värt 15 spänn?

        Click image for larger version

Name:	glas1.jpg
Views:	1
Size:	88,1 KB
ID:	638093

        Click image for larger version

Name:	glas2.jpg
Views:	1
Size:	88,8 KB
ID:	638094[/QUOTE]
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          är inte formen på glaset sådan Legion att formen inte inte var delbar, dom drog bara upp glaset ur formen efter dom blåst det.
          Hirvi
          Njaä, bilden luras lite. Glaset är mer utsvängt nertill än vad det ser ut att vara så det är nog svårt att få ut det utan att deformera det, såvida inte midjan tillkom senare formen kan ju förstås ha varit rak då. Kanske har du helt rätt Hirvi!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
            Refflade svängda. Finns bla i Reijmyre 1860.
            Refflade svängda var det ja, hittar modellen även i Limmared 1863 fast utan gravyren.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Ska du ha 15 spänn då?! Här...
              Nä jag släpper det nog inte riiiiktigt så billigt... man vill ju göra lite förtjänst också

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                Njaä, bilden luras lite. Glaset är mer utsvängt nertill än vad det ser ut att vara så det är nog svårt att få ut det utan att deformera det, såvida inte midjan tillkom senare formen kan ju förstås ha varit rak då. Kanske har du helt rätt Hirvi!
                Ja lite svårt att se på fotot, det kan vara vilket som.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  Vad avis jag blir!!! Det skulle matcha mina glas på fot med samma dekor. Men grattis till fyndet Legion!

                  Här är en tråd om eklövsglas på fot: http://precisensan.com/antikforum/sh...=ekl%F6vsdekor

                  Comment


                  • #10
                    Nu har jag också hittat ett formblåst glas med eklövsdekor , dock inte på loppis. Foten är fin också, större än vanligt.

                    Visar det tillsammans med några andra formblåsta, med och utan dekor. Är inte riktigt nöjd med bilderna, men de får duga.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      [QUOTE=Legion;186262]Det här glaset köptes på loppis i Falkenberg, mest för att jag direkt kände igen det, visst har väl just ett sånt här visats här på pes? Jag hittar det bara inte

                      Glaset är 10cm högt och 8cm i diameter, det är fastblåst men det finns inga skarvar, antagligen har det sedan återuppvärmts när mynningen klipptes och drevs fram. I botten finns en stjärna och ett vasst puntelmärke.
                      Runt om finns en slinga med graverade ekblad.

                      Inledningsvis var jag tveksam till att det verkligen var gammalt men efter att tittat närmare på det tror jag nog att det har en betydande ålder, glaset är snett och vint och glasmassan känns rätt med små lusor och skräp. Det finns också ett rejält slitage på botten och även på åsarna och runt mynningen.

                      Nog var det väl värt 15 spänn?

                      Click image for larger version

Name:	glas1.jpg
Views:	1
Size:	88,1 KB
ID:	638093

                      Hallå Legion,
                      Kan det vara det här glaset du försökt finna? Visade för kanske ett år sedan, ett av åtta,
                      men kommer inte ihåg vad jag kallade tråden. Jo: Äldre dricksglaS?
                      So long...
                      Bifogade filer
                      Last edited by Kim von Platen; 2011-10-21, 11:30.

                      Comment


                      • #12
                        Tack Kim, där var det!

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                          Nu har jag också hittat ett formblåst glas med eklövsdekor , dock inte på loppis. Foten är fin också, större än vanligt.

                          Visar det tillsammans med några andra formblåsta, med och utan dekor. Är inte riktigt nöjd med bilderna, men de får duga.
                          Det är bara sååååå vackert Rosa.

                          Comment

                          Working...
                          X