Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arne Erkers (1917-2010)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hallå Kapten,
    Har några runda, i stan, därför ingen bild. Två är finska vill jag minnas och några Kockums. Men det är nog någon annan formgivare.... dina är trevligare och jag kommer ihåg dem från föräldrahemmet.
    So long....

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      En specialauktion för emaljföremål hölls i lördags i Ronneby konstförenings regi.

      Igår hölls en auktion av det ovanligare slaget på Kulturcentrum i Ronneby. Det var gamla bruksföremål från Kockums Emaljerverk som gick under klubban. ...

      Här kan du hitta tips och information om allt från hur du städar ditt hem till hur du rengör olika typer av ytor.


      När jag läste om den påmindes jag om att jag inte hade postat denna lilla Erkers-skål, med jubileumstext S.S.J.F., 1906-1956 och en symbol som för tankarna till järn och stål. Jag kan se en våg i kvadraten.

      Är det någon som vet vilken förening det rör sig om?
      Tyvärr kan jag inte hjälpa Dig med föreningen, någon bruksort borde det väl vara. Degerfors IF har ju järnsymbolen t.ex. Roligt att se att min Kockumstallrik som visar Ronnebys vapen och celebrerar 50-års minnet av Ronneby stads återförvärvade stadsrättigheter fanns med.
      Last edited by Gideon; 2012-06-09, 15:50.

      Comment


      • #18
        Tack Kim och prylsnubben!

        Ja, jag såg den och nu vet jag ju att den inte är gjord av porslin!

        Comment


        • #19
          När jag googlade runt i sökning på upphovsman, skickade sökmotorn mig tillbaka till PES.

          Innan dess, snubblade jag på den här länken, som tydligen inte visats här:

          Förutom bilder på vackra ting av Erkers, finns också en text, som man dock måste vara inloggad för att få läsa.

          Den här skålen, en av fyra med måtten 3 x 9,5 cm, var anledningen till surfandet idag.
          Dock så hittade jag ingen med motsvarande dekor.

          Click image for larger version

Name:	Kockums 5.JPG
Views:	1
Size:	12,6 KB
ID:	535773

          Click image for larger version

Name:	Kockums 6.JPG
Views:	1
Size:	16,5 KB
ID:	535774

          Click image for larger version

Name:	Kockums 7.JPG
Views:	1
Size:	18,8 KB
ID:	535775

          Comment


          • #20
            Tack för intressant länk och bild på skålen med vinbärsrankan, Gideon. Jag har sett dekoren på olika föremål från Kockums bland annat té- och kaffekannorna.

            För en tid sedan fann jag en liten reklambroschyr med en mängd olika produkter från Kockums och eftersom Erkersskålarna har fått en framträdande placering på baksidan av broschyren gissar jag att den är från 1955/56 eller de närmaste åren därefter.

            Click image for larger version

Name:	Kockums Erkers res.jpg
Views:	1
Size:	62,9 KB
ID:	535860

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              De svarta...

              Finns det någon som har lite att berätta om varianterna eller har fler färger eller etiketter och stämplar vore det intressant att se dessa här. Det är givetvis också intressant att se annan formgivning av Erkers.
              Hittade denna idag, den lilla vanligaste modellen vad jag förstår. Koboltblå emalj på vad det verkar koppar, men det intressanta är väl stämplarna. "KOCKUM LANDSVERK SWEDEN EXPORT CO". Ska prova att putsa upp den en aning, men får vara försiktig så att inte märkningen skadas.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Din skål bör vara från 1968, då AB Landsverk i Landskrona byter namn till Kockums-Landsverk AB - hela 21 år efter att Kockums hade köpt upp företaget 1947.

                Comment


                • #23
                  Vet Du mellan vilka år man tillverkade dessa emaljerade Erkers-designade skålar? 1956-68+ kanske..........
                  Last edited by prylsnubben; 2012-08-13, 20:11.

                  Comment


                  • #24
                    Ja, en annons var införd i Form tidigt 1956. När man slutade vet jag inte riktigt, men det bör nog ha varit i slutet av 1960-talet.

                    Comment


                    • #25
                      En turkos emaljerad skål av Arne Erkers (1917-2010) för Kockums Jernverks AB i Kallinge har fått sällskap med en snarlik i lergods och något mindre. Min fråga är om det bara är en simpel anonym kopia eller om det finns någon etablerad tillverkare? Botten på Erkers skål är konvex/konkav medan den i lergods har plan botten.
                      Mer om Erkers här https://www.kalmarkonstmuseum.se/des...s/arne-erkers/
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2021-03-09, 14:26.

                      Comment

                      Working...
                      X