Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arne Erkers (1917-2010)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Arne Erkers (1917-2010)

    Arne Erkers (1917-2010) är förmodligen mest känd för sin formgivning för Kockums emaljerverk i Kallinge / Ronneby.



    Jag har under ett tiotal år samlat, rätt planlöst, på hans emaljerade skålar, som bör ha lanserats i början av 1956, eftersom en annons finns i tidskriften Form nr 1 det året. Skålarna tillverkades i tre storlekar.
    .
    Jag har två stycken emaljskålar från Kockums som jag gillar lite mer än annat som producerats där. De två sk Erker-skålarna har fått sitt n...


    Idag dök den lilla upp i rostfritt och gul emalj! Är det någon som har information om denna variant, för den har jag aldrig tidigare sett?
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Arne Erkers (1917-2010) ..........
    ...............Idag dök den lilla upp i rostfritt och gul emalj! Är det någon som har information om denna variant, för den har jag aldrig tidigare sett?
    Den var ju rätt kul, har jag aldrig sett tidigare :-)
    http://www.porslinsbloggen.se/

    Comment


    • #3
      Tack, ja visst är den!

      Tänkte visa dem som jag har och jag fann ytterligare en variant; en rosa i mellanstorlek med en matt utsida stämplad Kockum, Sweden. Utsidan påminner starkt om Krenchels Krenit-skålars.
      Bifogade filer
      Last edited by Kaptenen; 2011-07-05, 21:07.

      Comment


      • #4
        De blå och med de eventuella stämplar som finns...
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          De gula...
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Grön...
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              De turkosa...
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                De svarta...

                Finns det någon som har lite att berätta om varianterna eller har fler färger eller etiketter och stämplar vore det intressant att se dessa här. Det är givetvis också intressant att se annan formgivning av Erkers.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Mycket fina!!! Otroligt fina!!!

                  Comment


                  • #10
                    Vilken läcker samling!
                    Tack för att du visar dessa!
                    Då har man hittat något nytt som man inte visste att man ville ha!

                    Tankarna dras till Non-stop eller Smarties. Hoppas det kommer in fler varianter
                    Defenitivt något att hålla utkik efter!

                    Comment


                    • #11
                      Tack bonnie och simco! Liknelsen med Non Stop och Smarties är välfångad. Åtminstone Non Stop har funnits sedan 1940-talet och i reklamen sades det "Du kan inte stoppa när du börjar med Non Stop". Det som stoppar mig vad gäller Erker-skålar är pris eller att de är i för dåligt skick.

                      Det är roligt med saker som går att använda och det händer ganska ofta att jag har har serverat för-, små- eller mellanrätter i dem.

                      Comment


                      • #12
                        Arne Erkers uppmärksammas nu med en utställning på Karlshamns konstförening.
                        Utställningen pågår den 11 juni till den 10 juli 2011.
                        Alltså några dagar till för de som har en möjlighet att komma och titta.
                        Öppet: tisd-sönd 13-17.
                        Loppisadiktus

                        Comment


                        • #13
                          Tack för tipset!

                          Comment


                          • #14
                            Jag ska leta fram bilder på mina och lägga in så fort jag hinner! Kul att se lite ovanliga varianter som jag inte sett tidigare!
                            http://www.porslinsbloggen.se/

                            Comment


                            • #15
                              En specialauktion för emaljföremål hölls i lördags i Ronneby konstförenings regi.

                              Igår hölls en auktion av det ovanligare slaget på Kulturcentrum i Ronneby. Det var gamla bruksföremål från Kockums Emaljerverk som gick under klubban. ...

                              Här kan du hitta tips och information om allt från hur du städar ditt hem till hur du rengör olika typer av ytor.


                              När jag läste om den påmindes jag om att jag inte hade postat denna lilla Erkers-skål, med jubileumstext S.S.J.F., 1906-1956 och en symbol som för tankarna till järn och stål. Jag kan se en våg i kvadraten.

                              Är det någon som vet vilken förening det rör sig om?

                              Click image for larger version

Name:	Erkers Kockums SSJF 1906-1956 res.jpg
Views:	1
Size:	33,8 KB
ID:	526224Click image for larger version

Name:	Erkers Kockums SSJF 1906-1956 1 res.jpg
Views:	1
Size:	42,3 KB
ID:	526223

                              Comment

                              Working...
                              X