Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Järnbrist.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Dessa användes som betalningsmedel vid "mitt" järnbruk. Tyvärr var jag lite för ung (ca 10 år) när jag var med farfar och tittade på gamla saker i den ena flygeln till herrgården. Det låg massor av olika poletter kastade på golvet. Det fanns även annat som i dags läget hade varit mumma att äga. Bland annat en uppsjö gamla film affischer. Alltihop numera slängt tyvärr.. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag nog försökt att förhandla till mig betydligt fler saker..
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

    Comment


    • #17
      Vi skal da lige have denne. 37 cm høj og tung som bare.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Og en huks - beregnet til at håndtere tømmer eller specielt trækasser.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          En saks eller to kan heller ingen undvære.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Kul att det finns så mycket järn i stugorna. Välling-skeppsklockan var bra. Håller med dig Björn. Tänk om man haft vett och förstånd att ta hand om alla grejer som slängdes när gjuteriet som jag jobbade på stängdes. Full storm eller näst intill. Risken för strömavbrott stor. Som tur är har jag några kaminer i reserv.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Järnet har också funnits i de finare salongerna.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Fine ovne. Her er lidt fra kvindernes verden.
                Strygejern og et net til at stille det på. Samt to til at stille strygejernene på. De to små er henholdsvis 14cm og 9,5 cm
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Fra mændenes verden to yderpunkter. Fiskerens ålejern og (replika) af sværd
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Här hos "mig" har det en gång i tiden varit mycket järn i elden..
                    Bifogade filer
                    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                    Comment


                    • #25
                      Til de store sælgere på Tradera og til de små sælgere
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Pas på pengene. Pengeboks fra min kones bedsteforældre. Tidlig på 1900tallet. Træmalet jern.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Kul kväll med mycket järn. Tror jag är någorlunda kurerad men behöver nog några järn även i morgon. "Mitt" bruk kört hårt med Arn ett tag till. Så länge folk betalar för något som inte finns och dessutom ofta är släkt med den icke existerande så kör vi vidare.

                          Comment


                          • #28
                            Faktum är att man känner sig på något vis hedrad efter alla järnen.
                            Mitt "nät" hemma är för tillfället kass och stor förflyttning av bokhylla med både böcker och paket innehållande jag vet inte vad är på gång så huvudjacket kan kommas till.
                            Man blir så trött på alla grejor, har helt enkelt för mycket när det skall flyttas på.
                            Får slänga in en kvarleva i järn från Bengt Jansson som såldes på auktion (år-1711).

                            Men när "nätet" kommer igång så har jag en "tacka" som kan presenteras.

                            Det senaste nu för mig är sten, sten är så mysigt, nästan ännu mysigare än järn.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Fortsätter att slå ett slag för järnet innan tråden kallnar. Läste att du numer tänder på sten. En stenbit smakar fågel. Vi får väl öppna en stentråd vad det lider. Åter till järnet. Järnplatta, 23 kilo. Signerad i hörnet Allan Ebeling. Lite modernare järn, men ändå.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Plattan är najs! Vi får införa lite svängelska.

                                Jag bytte till mig en Nattvardsplatta från 1600-talet, ägaren var trött på att forsla den både hit och dit vid dvs försäljningar.

                                Comment

                                Working...
                                X