Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Järnbrist.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema: Järnbrist.

    Har en tid lidit av järnbrist. Dags för en kur. Lite bultar, nycklar och Polhem. Hoppas fler kan hjälpa till med min brist på järn. Kanske det kan bli en lång järntråd av det hela.
    Bifogade filer

  • #2
    Här kommer lite bilder på diverse järnsaker som jag hittade i mitt "pojkrum"..
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

    Comment


    • #3
      Kul att det dyker upp lite järn. Mitt pojkrum kallar gumman för gubbrummet. Följer upp med ett parplyställ och eldställ. Paraply inget för mig. Däremot behövs några eldgafflar.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        En nøgle og en lås.
        Nogen som har lyst til at forsyne mig med en nøgle magen til? Ca 10 cm lang. Jeg mangler en sådan til låsen. Den viste nøgle er 5 cm.
        Der er 4 låse i møblet og jeg har kun den ene nøgle, den lille. De 3 større låse mangler nøgle og det er lidt surt med så gamle låse.
        Bifogade filer
        Last edited by hose; 2007-01-09, 20:47.

        Comment


        • #5
          Plockade ihop lite till...
          Bifogade filer
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

          Comment


          • #6
            Har en del nycklar hose. Även om skillnaderna mellan dom ibland är liten så passar dom lik förbaskat bara i ett hål. Vet att du frågat förut om nyckel och tyvärr är nog möjligheten att hitta en likadan liten. Vissa lås kan man stoppa i nästan vad som helst och det går att öppna. Har du ingen smed som kan hjälpa dig att tillverka en ny.

            Comment


            • #7
              Den här står på "mina marker" och är en liten favorit i ämnet järn.
              Bifogade filer
              Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

              Comment


              • #8
                Nu får 766 häcken full när han tittar in nästa gång. Vägen till bruket är en riktig goding. Nätterna är väl mörka uppe hos dig?

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                  Har en del nycklar hose. Även om skillnaderna mellan dom ibland är liten så passar dom lik förbaskat bara i ett hål. Vet att du frågat förut om nyckel och tyvärr är nog möjligheten att hitta en likadan liten. Vissa lås kan man stoppa i nästan vad som helst och det går att öppna. Har du ingen smed som kan hjälpa dig att tillverka en ny.
                  Jeg har ledt og ledt og fundet en som mangler det midterste hul. Ellers så passer den og det hul kan jeg sagtens få lavet. Men den er ikke helt magen til. Og det vil jeg gerne have. Den er også lidt kort, men passer og skal bare files. Og så skal "ombukket" beskæres til halv størrelse.
                  Jeg fandt faktisk en internetauktion med 37 nøgler hvor den ene bare lige var. På vej hjem i bilen blev jeg overbudt - så var det løb kørt. Jeg forsøgte at kontakte auktionshus for at formidle køb af den ene, men jeg hørte aldrig fra dem igen. De lovede godt nok, men køber var åbenbart en sky samler .
                  Bifogade filer
                  Last edited by hose; 2007-01-09, 21:02.

                  Comment


                  • #10
                    Rødspætter hedder de i Danmark
                    Katfott er det svenske navn
                    Til at håndtere sække.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Skaffa ett gammalt komplett lås med nyckel är ett alternativ. Men jag förstår att du inte vill förändra eller göra ingrepp på möbeln. Har en låda med nycklar någonstans. Skall leta så får jag se om det finns någon passande.

                      Comment


                      • #12
                        Og så i våbenafdelingen for ingen jernmangel uden blankvåben
                        Yatagan med træskæfte. Fra Tyrkiet.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                          Skaffa ett gammalt komplett lås med nyckel är ett alternativ. Men jag förstår att du inte vill f-örändra eller göra ingrepp på möbeln. Har en låda med nycklar någonstans. Skall leta så får jag se om det finns någon passande.
                          Tak det vil være dejligt.
                          Eftersom jeg har 4 rigtig gamle låse så er det et meget stort indgreb at skifte ihvertfald de 3. Det er noget med håndsmedede søm og så bliver der mærker i træet efter skiftet eller de nye låse skal være større.

                          Comment


                          • #14
                            En 20 cm. lång munk. Min blygsamhet gör att jag inte visar baksidan. Men alla förstår nog.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Lodder af jern ikke specielt usædvanlige. Morteren fandt jeg på en gård som skulle rives ned. Jeg kikkede om noget kunne bruges. Fandt så denne et træ var vokset op omkring den så kun ½ stak ud. Godt vi har Victorinox
                              Idag bor den i min have. Min kone vil ikke have den ind hun siger at jeg har nok mortere. De øvrige er i messing og bronze. Så vi har indgået det kompromis at de er i i huset og jernmorteren bor udenfor.
                              Dejlig munk.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X