Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Järnbrist.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tror nu det finns 2 möjligheter.
    Militärt bruk eller posbefodran.
    Får justera datering lite, 1850-80 borde den vara tillverkad. Den gröna färgen verkar vara original.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
      Kaustiksoda blir det säkert, utblandad med tapetklister.
      Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
      Den gröna färgen verkar vara original.
      Skönt, då slapp Du det jobbet Sladden, grattis.

      Comment


      • Dörrpingla

        Denna "dörrpingla" är avsedd att sitta vertikalt. När man snurrar på den så plingar klockorna.
        Har för mig att jag sett denna typ av fåglar tidigare, men var ? Hursomhelst har jag aldrig sett
        den med plingande vingar förut. Den är ju tillverkad på gammalt sätt, handsmidd och sammanfogad
        genom vällning. Verkar gammal men inte jättegammal, har säkert ålderdomlig förebild.
        Bifogade filer

        Comment


        • Nu kom jag på var jag sett en liknande fågel, lockknoppen på bröllopspokalen från
          Cederbergs glasbruk.
          Bifogade filer

          Comment


          • Pinglar gillar vi...

            Hallå, vem knackar på dörren?
            Härlig pingla och visst är det hjärnbrist i järnriket. Har aldrig sett den här vertikala varianten och ser fram mot info. Fågeln känner
            man igen... so long...
            Bifogade filer

            Comment


            • Järnsläpp

              Förutom från Kimmen verkar det vara slappt intresse för järn, värre än järnbrist t.o.m.
              Kanske järnsläpp.............
              Då får jag väl flyga vidare.
              Bifogade filer

              Comment


              • Tjusig "ringklocka" Prylsnubben. Du får väl ta och sätta upp den på väggen så kanske jag kommer och ringer på.
                Har följt tråden med stort intresse mycket kul och bra grejer finns det. Sen har väl intresset från min sida inte varit så stort. Bättring utlovas.
                Har inte blivit så mycket järn inhandlat sista tiden. Får gräva lite i gömmorna.
                "Propp" i gjutjärn vikt cirka ett kilo. Är ett minne från min tid som gjutare för så där en 45 år sedan. Proppen är en grej som blir över när man gjutit. Alla vet väl vad det är. Tror jag.
                Bifogade filer

                Comment


                • Vad skönt att se Dig på forumet igen Ulferic.
                  Är det att Du tog ur proppen så börjar det flöda fram en massa pryttlar.
                  God fortsättning på Dig
                  Lasse C

                  Comment


                  • Tack för orden Lasse. Skall hålla mig på banan ett tag framöver.
                    Innan järnet kallnat så får det bli några bilder på mitt bruks smedja. Bruket nedlagt men smedjan fort lever. Tog några bilder när jag var där senast.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                      Tjusig "ringklocka" Prylsnubben. Du får väl ta och sätta upp den på väggen så kanske jag kommer och ringer på.
                      Har följt tråden med stort intresse mycket kul och bra grejer finns det. Sen har väl intresset från min sida inte varit så stort. Bättring utlovas.
                      Har inte blivit så mycket järn inhandlat sista tiden. Får gräva lite i gömmorna.
                      "Propp" i gjutjärn vikt cirka ett kilo. Är ett minne från min tid som gjutare för så där en 45 år sedan. Proppen är en grej som blir över när man gjutit. Alla vet väl vad det är. Tror jag.
                      Tack Ulferic, det gläder mig att höra från en järnman som Dig.
                      Någon propp däremot vet jag inte om man vill ha av en järnman.
                      Last edited by prylsnubben; 2012-12-29, 16:16.

                      Comment


                      • Tømmer økse

                        Denne model til at lave spanter blev brugt af klamp huggeren fra vikingetiden. Min økse er dog ikke vikingetid, men ca 1500.
                        I 1400 årene blev vikingeøksen ændret en lille smule. Min økse er efter denne ændring. Øksen er ikke fra 1400 årene. Ifølge vikinge skibs museet er den 1500 eller tidlig 1600.
                        Og de kunne ikke lide skaftet - smid det ud! sådan var beskeden til mig.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Några stövelknektar tror inte finns i tråden. Bra att ha nu när stövlar och kängor är gångbara. Den silverfärgade med djävulen är omärkt. de två till höger är från Forsviks Bruk. Dam och herrstorlek. Den gröna emaljerade fulingen är från Ebbes Bruk.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Den var riktigt go den Hose.

                            Comment


                            • Halsring, Halsjärn?

                              Väcker liv i denna gamla fina tråd.
                              Det här måste ju vara till för att fjättra ett djur av starkare karaktär. Nötkreatur kanske? Underbart smide o av betydande ålder. Måste ha varit en by/gårds smed som gjort den. Undrar bara hur gammal den kan vara.


                              Click image for larger version

Name:	20190828_173942.jpg
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	571670Click image for larger version

Name:	20190828_173110.jpg
Views:	1
Size:	40,6 KB
ID:	571671Click image for larger version

Name:	20190828_172905.jpg
Views:	1
Size:	101,3 KB
ID:	571672Click image for larger version

Name:	20190828_173043.jpg
Views:	1
Size:	37,9 KB
ID:	571673Click image for larger version

Name:	20190828_173051.jpg
Views:	1
Size:	51,8 KB
ID:	571674Click image for larger version

Name:	20190828_173100.jpg
Views:	1
Size:	36,6 KB
ID:	571675

                              Comment


                              • Det var längesedan någon skrev här så jag lägger in ett pannkakspanna, med vad jag tror HKE stämplat på handtaget. Vilket bruk kan det varaClick image for larger version

Name:	IMG_0874.jpg
Views:	1
Size:	88,6 KB
ID:	577386Click image for larger version

Name:	IMG_0873.jpg
Views:	1
Size:	119,8 KB
ID:	577385

                                Comment

                                Working...
                                X