Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

(Ny)rokokospegel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • (Ny)rokokospegel

    Hej,

    Vi har en spegel som vi skulle vilja veta mer om. Jag tycker att stilen ser ut att vara (ny)rokoko, men jag är inte helt säker.

    Min mormors föräldrar hade en livsmedelsaffär i Uppsala och de fick vid ett tillfälle spegeln som betalning i stället för pengar. Detta bör ha skett på 1930-talet eller under första halvan av 1940-talet. Kan spegeln möjligen vara tillverkad i Uppsala?

    Spegelns ram verkar vara helt skuren i trä (inget gips). Den är senare (1950-/1960-tal?) målad med guldfärg (någon annan form av förgyllning under). Höjden är ungefär 95 cm och bredden cirka 45 cm. Själva spegelglaset är 43 x 26 cm och har en del mörka små fläckar.

    Det skulle vara intressant att veta spegelns ålder: 1700-tal, 1800-tal eller 1900-tal? Nyrokoko eller rokoko? Kan man säga något om dess ursprung, alltså i vilken stad den är tillverkad och/eller vem som har gjort den? Vad kan den vara värd? Är spegelglaset utbytt? Vilket träslag?

    Click image for larger version

Name:	463181.jpg
Views:	1
Size:	42,4 KB
ID:	637311Click image for larger version

Name:	463176.jpg
Views:	1
Size:	45,7 KB
ID:	637312Click image for larger version

Name:	463200.jpg
Views:	1
Size:	29,3 KB
ID:	637313

  • #2
    Välkommen till forumet, Anders_001!

    Jag har följt diskussionen om samma spegel på Antikprat, som pågår just nu och det vettigaste svaret har Du fått från signaturen Fakta:
    Denne tycks kunna ämnet speglar, men som alltid finns det mer eller mindre avvikande åsikter, även om Faktas:s sammanfattning är bra.

    För min del, är spegel i nyrokoko och från 1870-talet ungefär - då prakt och överlastad dekor tonades ner, efter modets intåg 20 år tidigare.
    Bilderna är rätt dåliga och oskarpa, men det går ändå att se att hel omförgyllning med slagmetall gjorts (utan att ha patinerats i efterbehandling). Under den ytan bör bladguldet finnas kvar, med blankförgyllda lister och dekordetaljer.
    Allt kan se träskuret ut för ögat, men i det här fallet är dekoren utförd i pastellage (en blandning av krita, harlim, sprit och destillerat vatten) som bestrukits med rödbrun poliment och därefter med bladguld och tunn schellack som avslutning.

    Återkom gärna med bättre närbilder, tagna med annan kamera.

    Comment


    • #3
      Detaljen som gör det, är skarven mellan överstyckets trädel och dekor.
      Ta närbild från sidan, även där.

      Click image for larger version

Name:	Spegel 16.jpg
Views:	1
Size:	23,2 KB
ID:	515059

      Comment


      • #4
        Spegeln finns hos mina föräldrar, men jag kan återkomma med en bild av överstycket från sidan senare. Det är nog inte kameran som är problemet utan att jag fick förminska bilderna för att kunna lägga upp dem på Antikprat. Det stämmer att spegeln är omförgylld (med någon form av guldfärg?) för cirka 50 år sedan.

        Comment


        • #5
          Nu har jag lagt upp några ytterligare bilder på Antikprat, där bland annat skarven mellan överstyckets trädel och dekor visas.

          Comment


          • #6
            Förr eller senare försvinner inlägg och bilder på Antikprat, och därför har jag lagt in Dina nya detaljbilder här.

            Click image for larger version

Name:	Spegel 17.jpg
Views:	1
Size:	42,1 KB
ID:	515103

            Diskussionen om spegelns ålder och stilvarianter, böljar fram och tillbaka på det forumet, och det stämmer att liknande nyrokokostil även ses under 1900-talets första årtionden, för att sedan återkomma som smaklösa pastischer i bästa Hollywoodstil på 1940-talet. Den generella beteckningen "lyxhotellsstil" på 1910-20talet, som omnämns, har maskinellt frästa, raka lister, som också avslöjar sig på baksidan.
            Men Dina föräldrars spegel, röjer sin ålder bäst baktill. Där är det tidsödande hantverk med hyvel och kniv som syns, utan större serietillverkning.

            Dock så gör den tjocka uppbyggnaden av ornament på träöverstycket mig tveksam, och spegeln kan istället mycket väl vara gjord under 1880-talet också.
            Handlar det om gips i ornamenten, så har vi en för tiden billig nyrokokospegel utan proveniens (iavsaknad av tillverkarstämpel eller etikett på baksidan) och då finns inget blankpolerat guld med hjälp av slipad agatsten på skaft, på upphöjda lister. Tänk på att det var en uppsjö av duktiga rammakare och förgyllare under 1800-talets sista årtionden och de var duktiga i olika grad.
            Hur tung är spegeln? Vikten, minus glasets, säger också mycket.

            Spegelglaset kan vara tjockt, och då blir det tungt. Den är kvicksilverfolierad och talar för "rätt" ålder intill förra sekelskiftet, då hanteringen förbjöds av hälsoskäl.
            Guldbronsering är ett sätt att "måla" guld, men spegeln är alltså omförgylld med slagmetall, som är så att säga falskt bladguld. Hade den bestrukits med färgad schellack och därefter patinerats på bästa sätt, hade till och med experten på auktionshuset lurats att tro att allt var original.
            Slagmetall:

            Bladguld:

            Guldbrons av idag (tidigare blandade man den i pulverform med schellack):


            Jag rekommenderar Dig att låna boken "Speglar" (2000) av Torsten Sylvén och Elsebeth Welander-Berggren på biblioteket. Den ger Dig de flesta svar på de frågor Du har kvar.

            Comment


            • #7
              Har nu fått uppgifter om att det var en annan spegel som blev omförgylld (målad med guldfärg?) för cirka 50 år sedan. Den här spegeln har troligen inte rörts sedan min mormors föräldrar fick den för omkring 80 år sedan. Om spegeln blivit omförgylld tidigare än så, så bör spegeln ha varit relativt gammal redan för cirka 80 år sedan.

              Motsvarigheter till de två klossarna nedtill verkar tidigare ha funnits upptill, men någon gång tagits bort. Kan det möjligen vara så att bakstycket har krympt ihop och man har fått komplettera med små spikar och därefter tagit bort de överflödiga klossarna, eller är spegelglaset utbytt någon gång på 1800-talet?

              Vad är det som visar att spegeln inte är äldre än 1800-talets mitt/andra hälft? Om det ser lite klumpig ut kanske man kan tänka sig en produkt som riktade sig till en lite konservativare allmänhet och att spegeln är gjord under den gustavianska tiden eller under empiren?

              När det gäller tyngden på spegeln så har jag svårt att jämföra det med något.
              Last edited by Anders_001; 2011-06-18, 23:07.

              Comment


              • #8
                Det är bra att Du ställer alla dessa frågor - jag gjorde likadant i början.

                Svaren, för min del, kom från förgyllarmästare och ramkonservatorer, men till största delen kommer intryck och fakta av att se, och åter se, speglar och möbler i mängd på museer, auktionsvisningar och böcker.
                Detta för att komplettera kunskapen om alla varianter i stil- ich nystilsepoker, och inte minst blandningarna av dem.
                Vad som visar att spegeln inte är äldre än vad Du hoppas på, måste Du själv komma fram till med tiden, och det underlättar om Du har naturlig fallenhet för materialkänsla i fingrar och ögon.

                Klossarna, med upptagningshål, nedtill och som uppenbarligen haft motsvarigheter uppepå, var ditsatta av praktiska skäl från början - att hakas fast på ett bestämt utrymme. Det är dock inget vanligt arrangemang, och kan ha varit beställd så.
                Snöret som syns på bild, måste bytas ut till en dito av tvinnad ståltråd. Förr eller senare kommer den att åka i golvet.

                Låt Dig nöjas med spegeln som den är, den är ju dekorativ och inte mer spännande än så.
                Väg den.

                Comment


                • #9
                  Tack för svaren!

                  Så klossarna hade inget med bakstycket/spegelglaset att göra, utan satt där för upphängningen? I så fall skulle man, om man spekulerar, kunna tänka sig
                  att spegeln suttit någonstans där en normal upphängning varit otillräcklig, kanske på en båt eller i en tågvagn?

                  När det gäller omförgyllningen så undrar jag om den inte trots allt är målad med guldfärg. Jag tycker att man ser penseldrag om man tittar noga. Är det något som i så fall är värt att åtgärda?

                  Om man tittar i sprickor, flagnad färg, etc på dekorationerna så tycker jag att vissa delar verkar vara trä, men det mesta gips (= pastellage?).

                  Jag får fixa det där med upphängningen. Fungerar det att tvinna en vanlig ståltråd som man köper på ett byggvaruhus eller liknande?
                  Last edited by Anders_001; 2011-06-20, 22:07.

                  Comment


                  • #10
                    Jag kan även lägga in de två andra bilderna som jag också har lagt upp på Antikprat, nämligen spegelglasets baksida genom kvisthålet och skadorna på spegelglasets framsida:

                    Click image for larger version

Name:	463695.jpg
Views:	1
Size:	47,3 KB
ID:	515186
                    Click image for larger version

Name:	463698.jpg
Views:	1
Size:	28,7 KB
ID:	515185

                    Comment


                    • #11
                      Om Du med "penseldrag" menar dem som syns runt sidorna, så kan det vara spåren av påstruken kredering, som förgyllaren struntat över att slipa i underarbetet.
                      Finns de däremot framtill, så kan det trots allt handla om påmåland guldbronsering. Kameran kan förvirra i ljuset ibland, och som alltid är besiktning på plats bäst.
                      Just nu känns det som att inget behöver göras med spegeln. Vill Du ha den i originalskick, måste Du ställa arbetskostnaden i relation till nyrokokospegelns marknadsvärde.

                      Din dé om fast upphängning i en miljö, som båt eller tåg låter faktiskt inte alls dum.
                      Vanlig ståltråd som tvinnats blir perfekt.

                      Comment


                      • #12
                        Jag får titta lite noggrannare på förgyllningen i helgen, men jag tror att det är penseldrag, även på framsidan av spegeln.

                        Frågan är hur klossarna var inbyggda i väggen där spegeln en gång satt. Ger hålen i (de nedre) klossarna någon information? Under de borttagna (övre) klossarna (om det nu var sådana som satt där) finns inga spik-, plugg- eller skruvhål. De verkar ha varit fastsatta med lim.

                        Comment

                        Working...
                        X