Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I Gudruns spår.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Gääääsp! Som ett vykort! Hälsningar från Knäckebröhult...
    Roligt dock med de kala träden till vänster. Såna ser man bara i målningar. Är det för att de är lättare att måla så eller har man varit framme och nypt de lägsta grenarna åt djuren?

    Comment


    • #17
      Sista tavlan var riktigt bra eftersom den dels var målad av en som kunde måla moln pluss att den förmedlade just den känslan som kan tänkas ha varit rådande vid tillfället.
      Peter gillar du inte vykort?

      Comment


      • #18
        Vi får ha ett "kripp" från en kanonmålning med stor kaliber.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Måste erkänna att jag gillar dessa målningar som visar exakt vad som fanns framför målarens ögon. Visserligen kanske den målande tog sig lite friheter men i stort är det vad han såg.
          Har en bekant som är relativt duktig amatör. Hon målar gärna ängar och hagar med rådjur och andra djur som skuttar omkring. Det värsta hon vet är beställningar typ: "min man fyller 50 år, vill du måla av vårt hus, Det är min present till honom" Tar hus i he-vete om huset inte är exakt som det ser ut. Hon tvingas alltså att måla något som hon egentligen inte vill eller behärskar. Man är kunden nöjd så får hon betalt.
          En nägot friare tolkning av landskapet.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Godkänd trots den inte är som ett vykort.

            Comment


            • #21
              En egen tolkning av "min" frau.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Ulferic.
                Den sista gillar jag. En glad, uppiggande bild.

                Peter.
                Jag kan inte se något av "vildsint furie" över min "Tidningsläsaren" (Berndt Wennström, född 1945 i Stockholm), även om han under en period faktiskt målade väldigt vildsint.

                Lägger in en bild på en tavla där jag ibland tycker träden ser väldigt hotfulla ut och ibland tycker jag de ser beskyddande ut.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Än om huset hänger i luften så tilltalade den mig. Det skall kanske hänga...

                  Comment


                  • #24
                    766.
                    Målaren kallade sej vid tavlans tillblivande för naturalist-surrealist, så huset skall nog "hänga" lite.

                    Comment


                    • #25
                      U-E: Den gillade jag bättre även om regnbågen förstörde helhetsintrycket.
                      K: Jag skrev bara vad jag såg själv. Tycker fortfarande det, men tack för namnet... Jag googlade upp en massa annat av honom också.
                      Din sista har en härlig symbolik. Det är klart att de är beskyddande. Iallafall "hör de ihop" på ett positivt sätt.

                      Comment


                      • #26
                        Ser målningen som. Bli inte rädd du är snart hemma i tryggheten.
                        Men var inte säker på att tryggheten finns inom fyra väggar.
                        Konstnären har säkert en helt annan mening med tavlan.
                        Kan nog tänka mig att ha den på väggen efter en viss tids tillvänjning.
                        Min målning med regnbåge är målad av Bror Göransson som nog är
                        mest känd för att han var bror till Åke Göransson.

                        Comment

                        Working...
                        X