Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Atelje Lyktan i Åhus

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Tuben i rött och grönt

Lade ett skambud på 200 kronor på en auktion på dessa fungerande lampor, designade av Anders Pehrson på Ateljé Lyktan i Åhus, och blev minst sagt förvånad när det gick hem. Undrar emellertid om foten på den röda är ett hemmabygge eftersom tuberna på nätet har fötter som den gröna?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    p-son

Seniormedlem Fnusfrökens avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Båda fötterna är original,har sett den röda lampans variant några ggr förut.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
    Båda fötterna är original,har sett den röda lampans variant några ggr förut.
    Tackar för upplysningen, Fnusfröken!
    p-son

Jag blev med en lampfot, men också med ett projekt förra söndagen då jag hittade denna lampfot med glas från Studio Åhus. Lampan bör vara från 1986, eftersom glasfoten är signerad då.

Lampans höjd upp till den vita plasten är 35 cm. Där börjar skärmens undersida, en rund frostad plastskiva med en diameter på 37,5 cm, men sedan har jag ingen aning om hur skärmen ska se ut. Jag har letat på nätet, men hittar inget.

Lampans modellnummer är 4493 enligt etiketten.

Jag misstänker att Hanne Dreutler är inblandad i formgivningen, men mer upplysningar inte minst om skärmen tas gärna emot!

Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Jag blev med en lampfot, men också med ett projekt förra söndagen då jag hittade denna lampfot med glas från Studio Åhus. Lampan bör vara från 1986, eftersom glasfoten är signerad då.

Lampans höjd upp till den vita plasten är 35 cm. Där börjar skärmens undersida, en rund frostad plastskiva med en diameter på 37,5 cm, men sedan har jag ingen aning om hur skärmen ska se ut. Jag har letat på nätet, men hittar inget.

Lampans modellnummer är 4493 enligt etiketten.

Jag misstänker att Hanne Dreutler är inblandad i formgivningen, men mer upplysningar inte minst om skärmen tas gärna emot!
    Precis som du misstänker är det nog Dreutler som varit framme. Hittar inte precis den lampa du har, men bild på en med samma konstruktion och skärm kommer här.

/InB

Återigen stort tack! Då har jag ett förmodat namn på lampan - "Helios" och vet ungefär hur själva lampskärmen ska se ut.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •