Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Figurin med en envis bonde & lika envis tjur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Figurin med en envis bonde & lika envis tjur

    Hej hopp, denna tyckte jag också om, så den ska bo här. Denna hade inga djupstämplar, men en tillverkarstämpel på en örnliknande varelse med kungakrona.
    Någon som vet tillverkare och vågar gissa ålder, det gör inget om du gissar fel.
    Tack på förhand
    Bifogade filer
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

  • #2
    Porzellanfabrik Carl Scheidig K.G. (1906 -1972) i Gräfenthal. Stämpeln användes mellan 1935 och 1972.

    Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

    Comment


    • #3
      Tackar kapten! Du är ju snabbare än blixten!


      I vilket årtionde kan den vara ifrån? Jag har inte den blekaste aning.
      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

      Comment


      • #4
        Figurinen tillverkades även efter 1972, då företaget förstatligades och blev V.E.B. Porzellanfiguren Gräfenthal (1972-1990) och den nya stämpeln med det krönta S:et infördes.

        Här ett senare exemplar Med krönt S utan GDR, med med Foreign och med tanke på att den verkar ha exporterats till USA eller England, så använde man säkert inte GDR (German Democratic Republic). Stämpeln med GDR ser man ganska ofta i Sverige, men det är kanske inte så konstigt, eftersom Sverige var ett av de första länderna som erkände Östtyskland som stat. Mängden av östtyska figuriner i Sverige är anmärkningsvärd och samma sak gäller den östtyska keramiken. Enligt erfarna tyska samlare finns de bästa pjäserna från Strehla och Haldensleben i Sverige.



        Jag tror därför att denna också är gjord efter kriget, men närmare än ca 1950-72, kan jag nog inte komma.

        Comment


        • #5
          Tack igen kapten! Intressant läsning.
          Det är en fin figurin, trots att jag föredrar figuriner med mer detaljmålning. Det blåaktiga kan ibland se lite tråkigt ut. De hade lyckats fångat uttrycket så bra med det ytterst envisa nötkreaturet och den lugna, lika envisa bonden.
          Din tidsbestämning duger bra åt mig.
          Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

          Comment

          Working...
          X