Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olle "Keramik Olle" Hermansson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Perfekt!
    Synd bara att jag inte hinner med flera loppisbesök just för tillfället, men det kommer!
    otroligt kul är det att lära sig nåt nytt, tack vare er på PES

    Comment


    • #17
      Man kan ju inte alltid hinna med allt! Kul att du visar vad du hittar. Snart så dyker väl loppisarna här i Norrland upp som krokusar i backen.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Snart så dyker väl loppisarna här i Norrland upp som krokusar i backen.
        Ska joura mycket i sommar, dvs ledig på f.m
        Har redan planerat in mina resor till o från jobbet, stora omvägar men kul blir det

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Ha, ha, ja men det är bra att lära sig av sidospåren! Tack vare dig fick jag nu möjligheten att sammanfoga några lösa trådar om Keramik-Olle
          Tack Simco att Du fört ihop Olle Hermanssons trådar!
          Jag passar på att visa en vas från Olle-Keramik, Karlskoga. Alltså från tiden före Gränna.
          På tal om detta har jag från säker källa hört att Keramik-Olle gjorde knappar i keramik för tröjor, koftor etc. Har tyvärr aldrig sett någon.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Tack Lars M!

            Spännande med knappar i keramik! Det hade jag inte hört talas om förut. undrar om han signerade dem på något sätt. Hoppas att det dyker upp någon som kan visa sådana. Jag vet en mycket snygg vas som står på en loppis nära mig som Keramik-Olle tillverkat. Jag har tänkt att begränsa mina inköp ett tag, men katten vet om jag inte måste inhandla den?

            Comment


            • #21
              På inlägg nr 4 visade jag ett större troll. Här är två mindre - 10 cm höga och med sign OH ihopskrivet.
              Vikingaskepp är ju ett ofta förekommande motiv, så också för Keramik-Olle. (26 x 21 cm).
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Först en liten vas från Karlskoga - 6 cm hög.
                Därefter en gubbe på en stubbe med sign OH ihopskrivet. Höjd 12,5 cm.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Här en tung tjock väggplatta 28 x 24 cm av Keramik-Olle.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Stengods använde sig Keramik-Olle av ibland. Här en sparfågel i just stengods. 14 cm hög och 15 cm lång.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      H-L Kga

                      Nu har jag fått fatt i en liten vas Hermansson & Lindgren i Karlskoga, dvs Olle Hermansson och hans kompanjon. 1947-1953 användes denna signatur och därefter Olle-keramik. 1960 flyttade Hermansson till Gränna och blev Keramik-Olle.
                      Vasen är 6 cm hög och har produktnummer 71 och bör väl vara från början av 1950-talet.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        En liten vas med hänkel av Olle Hermansson från tiden i Karlskoga och med nr 252. 11 cm hög.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Övertygad om att detta måste vara något av bröderna Lomarker i Kil eller när Klingsta fick hjälp, så blev jag överraskad att signaturen är H-L. (Siffrorna 77 är säkert modellnummer)
                          Nåväl det är alltså en vas eller bägare från Värmland när Olle Hermansson och Lindgren eller Lundgren jobbade ihop. Men det liknar inte det Olle H gjort! Vem var L-gren? Vilket förnamn? Och vilken koppling till övriga keramiker i Värmland hade han?
                          (12 cm hög)
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Frågorna förblir obesvarade tillsvidare, däremot borde vi kunna
                            fastställa att denna lilla goding är tillverkad året 1947 pga det
                            låga numret-6.

                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Kanske att namnet på Keramik-Olles kollega var Gustav Bertil Lundgren?
                              I varje fall fanns det 1950 en keramiker i Karlskoga med detta namn,
                              Född 19/1 1912 på Värmdö. Död 23/2 1989. Begravd på Grebbestads gamla kyrkogård.

                              Comment


                              • #30
                                I Expressen från den 3 november 1949 fanns en kort artikel om ”Keramik-Olles” första keramiska verksamhet i Karlskoga tillsammans med kollegan Gustav Lundgren.
                                I artikeln, som hade rubriken ”Snickare startade keramikverkstad”, berättas att byggnadssnickarna Olle Hermansson och Gustav Lundgren i Karlskoga under våren 1949 startade firman ”Värmlandskeramik” efter att tidigare bedrivit sin keramiktillverkning på hobbynivå.
                                Leran hade de båda herrarna grävt upp i skogen och fraktat till verkstaden där den så småningom fick sin form på den egentillverkade och fotdrivna drejskivan.
                                Det som tillverkades var bland annat urnor, vaser, fat, skålar och smycken, vars modeller man själva hade hittat på.

                                Comment

                                Working...
                                X