Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålder/stil/värde på matsalsgrupp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ålder/stil/värde på matsalsgrupp

    Hej,

    Är helt ny här och skulle vilja ha hjälp med att fastställa ålder, stil och värde på en matsalsgrupp.
    Jag köpte gruppen för att jag tyckte stolarna var så vackra.
    Har det något värde eller vågar jag klä om och eventuellt lacka/måla om dom? Click image for larger version

Name:	100033_1.jpg
Views:	1
Size:	80,3 KB
ID:	636958Click image for larger version

Name:	100033_2.jpg
Views:	1
Size:	87,7 KB
ID:	636959Click image for larger version

Name:	100033_3.jpg
Views:	1
Size:	51,5 KB
ID:	636960

  • #2
    Ah vilket raffinemang.
    Stolarna: Jag menar att stilen är renodlad nyrokoko. Sannolikt gamla, 1800-talets slut t ex. Det intressanta här är fasonen som mer än någonsin pekar med hela handen mot Norge. Jag kan förstås ha käpporätt fel, och jag hoppas att någon, kanske en norrman kommennterar denna slutsats.

    Nyrokoko är marknadsmässigt lite på dekis nu. Bra, och värdefullt om man så vill, att det är sex stolar, det höjer marknadsvärdet som jag inte vågar gissa. Du kan klä om dina stolar hur du vill så länge det görs yrkesmässigt. Att måla dem ställer jag mig dock tveksam till. Är ytan i originalutförande nu bör du inte ändra på det, fast det är dina stolar och du kan göra vad du vill med dem. Åtgärden bör i alla händelser vara reversibel, d v s om du målar stolarna bör det vara lätt att ta bort färgen i framtiden.

    Comment


    • #3
      Hallå Caimara,
      Välkommen med dina trevliga stolar, nyrokoko förvisso, kanske Norge, HgF brukar ha rätt.
      1800-tal? Svårt att avgöra på bild. Bordet är tist och jag undrar om det inte tillkommit senare (trots empireformade ben) och det ser inte ut som ett matsalsbord.

      Måla inte, klä om sitsarna i tufft tyg, kanske Fornasetti (?) och köp ett modernt bord med glasskiva. Då kommer stolarna till sin rätt.

      Värdet bör ju du ha koll på, du som nyss köpt möblerna. Själv skulle jag betala 500:-/st + 0 för bordet.

      So long och lycka till...

      Comment


      • #4
        Säger också: Måla inte stolarna. Men visst är bordet ett matsalsbord! Jag tycker mig skymta utdragsskivor under den övre skivan. Tror också att bordet är senare, kanske 1920-30-tal.

        Comment

        Working...
        X