Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Axel Andersson (AXA) - Morup

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Knut Hallsten

Enligt Nyström övertog Knut Hallsten sin verkstad i V.Sönnerslöv 1934 av en Axel Andersson. Intressant tycker jag att forska vidare i, vem var denne Axel Andersson, kan det möjligen ha varit AXA? Vet vi var hans visade föremål från 1920-talet tillverkades. Skulle det kunna vara som så att dom kom till i Västra Sönnerslöv?
    Vidare är det ju intressant att vi redan sedan tidigare har kopplingar mellan Hallsten och Falkenberg, om jag inte missminner mig helt och hållet. Cirkeln sluts, Falkenberg och Morup är ju nästgårds.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2012-03-02 klockan 15:28.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Den 8 dec 2009 visade jag några bilder och ställde en fråga om just KH och Falkenberg på tråden om Allmogekeramik. Svar gavs av Polsson med hänvisning till Tom Möller. Mönstret är ju helt tydligt!http://precisensan.com/antikforum/sh...eramik!/page39

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Den 8 dec 2009 visade jag några bilder och ställde en fråga om just KH och Falkenberg på tråden om Allmogekeramik. Svar gavs av Polsson med hänvisning till Tom Möller. Mönstret är ju helt tydligt!http://precisensan.com/antikforum/sh...eramik!/page39
    Javisst Lars, utmärkt. Men nu handlar det i första hand om Axel Andersson kan vara samma person som AXA i Morup.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Javisst Lars, utmärkt. Men nu handlar det i första hand om Axel Andersson kan vara samma person som AXA i Morup.
    Tyvärr, Prylsnubben!
    Sönnarslövs-Axel föddes 1882 och lämnade in 1932. Han verkade som krukmakare på Sönnarslöv nr 1:15 1910-1932.

"Axel Andersson tillverkade uteslutande bruksföremål såsom krukor, fat, skålar mm. Han ansågs av sina kollegor som en mycket skicklig drejare. Han dekorerade inte själv sina kärl utan det gjorde hans mor och senare hans döttrar. ........Anderssons signerade aldrig sina saker men dottern Berit Bergmark, som i sin ägo har flera föremål som fadern tillverkat, har kunnat identifiera många saker."

Citat från: Keramik från Kvidinge Om krukmakerierna i kvidingebygden av Tomas Anagrius.
    p-son

Reg.datum
    mar 2009
    Tack Polsson. Även långskott kan ju gå in ibland.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Tack Polsson. Även långskott kan ju gå in ibland.
    Ja, även bakåtnickar!
    p-son

Axa

Finns någon som vill sälja en grön AXA vas eller annan AXA alster
    Med vänlig hälsning,
    Bengt3

Axa

Citat Ursprungligen postat av Bengt3 Visa inlägg
    Finns någon som vill sälja en grön AXA vas eller annan AXA alster
    Med vänlig hälsning,
    Bengt3
    Letar fortfarande efter AXA vas.betalar mycket bra.Även andra AXA alster är intressant

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •