Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasskola om opalglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
    På eikeis tråd "Underbar vas men någon som vet vad det är?" ställde eikei följande fråga: "När-var-hur var det populärt med opalglas/benglas/opalin? Var det speciellt populärt under en viss tid och hur är det idag, använder man sig av denna teknik fortfarande?"

    Det är inte så lätt att hitta opalglas ute på nätet - förutom belysningsglas - men jag kom på att det hänger en liten glasängel under vår stora cyrénbuske - året runt allt sedan sommaren 2008. Den är från Magnor Glassverk och man har använt opalglas i underfånget.
    Åh! Nu tror jag äntligen jag fått svar på min undran
    Har länge funderat på hur otroligt olika opalglas kan se ut. Bifogar bilder på föremål som för mig (novis och blåbär) ser helt olika ut.... men alla är av opalglas
    Click image for larger version

Name:	iages.jpg
Views:	2
Size:	4,4 KB
ID:	575347Click image for larger version

Name:	imges.jpg
Views:	2
Size:	2,6 KB
ID:	575348Click image for larger version

Name:	IMG-6756.jpg
Views:	2
Size:	72,6 KB
ID:	575349Click image for larger version

Name:	images.jpg
Views:	2
Size:	7,4 KB
ID:	575350Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	2
Size:	6,0 KB
ID:	575351

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
      Jag funderar också på vilket glasbruk den här skålen kan komma från ?

      Den är pressad och har största diametern 175 mm och höjden 90 mm.
      Click image for larger version

Name:	Opalskålen opalin 001 40%.jpg
Views:	2
Size:	39,7 KB
ID:	575352

      Nu när denna gamla fråga dök upp, så undrar jag om inte möjligen den här skålen, som rebello undrar över, också kommer från Anchor Hocking. Det påstås i alla fall här:
      Shop mangostreasures's closet or find the perfect look from millions of stylists. Fast shipping and buyer protection. This is a beautiful milk glass pedestal bowl with lace edge. It can be used as a candy dish, serving tray, trinket dish, jewelry organizer and so much more. It measures 7 inches in diameter and 4 inches tall.


      Hittade den skålen här också, även den kan tydligen ha ett lock och vara avsedd för godis. Men det viktigaste är väl ändå godiset? Locket är inte så viktigt....
      Jan 10, 2017 - Get the best deals for Anchor Hocking Milk Glass White Lace Edge 7 Footed Compote at eBay.com. We have a great online selection at the lowest prices with Fast & Free shipping on many items!


      och en massa andra: https://www.worthpoint.com/worthoped...ass-1861624742
      Last edited by Eskil; 2021-08-24, 15:56.

      Comment

      Working...
      X