Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäckande smycken...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gäckande smycken...

    Fyra trevliga smycken med gäckande ursprung:

    Ringen i vitmetall och tre kulor är märkt "Handmade, hope" och väger över 30 g. Damen jag köpte den av insisterade på att hon köpt den på 60- eller 70-talet och att den ska vara av silver. Hon kan förstås minnas fel men med tanke på vilket pris hon begärde lär det åtminstone inte vara en medveten felangivelse. Ett tag tänkte jag att stämpeln kanske saknade ett "a" efter "hope" och det således kunde vara finskt silver men det är nog att utesluta. Är det någon annan som har en idé? (hopplöst att googla hope och silver).

    Ringen i brons är bara märkt Finland och här undrar jag förstås om någon känner till formgivaren?

    Hänget i brons är ostämplat och frågan är densamma som ovan.

    Silverringen av silver är märkt "Hansen" och med Stockholms stadsvapen. Man anar också en kattfot och något ytterligare men det är för svagt för att kunna urskiljas. Spontant tänkte jag på Hans Hansen men bl.a. Stockholm satte förstås stopp för det. Enligt Swedac finns Hansen AB Mogens (1970-89) men den firman skulle varit Malmöbaserad? En andra Hansen är Alton Försäljnings AB men där är åren 1987-92 vilket låter tveksamt och dessutom var dessa baserade i Falköping.

    Enlighten me, please...

    M.v.h.
    Bifogade filer

  • #2
    Bronssmyckena var fina..vad e det för sten i ringen..e det pyrit,,Sarpaneva gjorde en del smycken med pyrit

    Comment


    • #3
      Tack Engelson!

      Smycken fångar mig alltmer men tyvärr är jag fullständigt okunnig på området. Pyrit har jag aldrig hört talas om men efter en snabbkoll på google misstänker jag att du knäckt åtminstone stenen...

      M.v.h.

      Comment


      • #4
        Ringen stämplad Hansen med en infattad karneol är ett mysterium. Hans Hansen tror jag inte.

        Handmade HOPE(A), med tanke på hur snett stämpeln är slagen kan det mycket vara så att A:et saknas. Min känsla är att det är silver. Qrts kommer säker att ha synpunkter på varför den inte är kontrollstämplad.

        Bronsringen- samma känsla som Englesson, dvs Pentti Sarpaneva.

        Bronshänget känns finskt.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Ringen stämplad Hansen med en infattad karneol är ett mysterium. Hans Hansen tror jag inte.

          Handmade HOPE(A), med tanke på hur snett stämpeln är slagen kan det mycket vara så att A:et saknas. Min känsla är att det är silver. Qrts kommer säker att ha synpunkter på varför den inte är kontrollstämplad.

          Bronsringen- samma känsla som Englesson, dvs Pentti Sarpaneva.

          Bronshänget känns finskt.
          Tack Kapten!

          Nej, Hans Hansen hade jag bara i huvudet just som jag köpte den och jag begriper inte riktigt varför jag tog upp honom igen här. Men ett mysterium in deed. Noterbart är dock att det på Swedac står ett 08-nummer på Hansen AB Mogens...

          Och i övrigt håller jag med i aningarna. Håller tummarna nu på Qrts. Den ringen (Hope) tycker jag är helt enastående.

          M.v.h.

          Comment


          • #6
            Hittade en ring med märkningen Handmade HOPE Denmark när jag googlade..ska försöka länka--men jag e urusel på de t http://www.scandinaviansilver.co.uk/...ate-stone-ring

            Comment


            • #7
              Det var f-n Engelsson!

              I det här fallet är det helt visst inte tenn men nu har jag med största sannolikhet ett ursprungsland att snäva av med. Ett stort tack. Jag har sökt ganska enträget och inte hittat ett skvatt.

              M.v.h.

              Comment


              • #8
                Ja, det råder inga tvivel om att där ska stå Denmark under. Utöver den ring du så framgångsrikt länkade till så hittar jag dock bara en helsikes massa emaljerade kopparsmycken. Dags att köpa sig ett silvertest. Tack igen!

                M.v.h.

                Comment


                • #9
                  Scandinavian Silvers ring verkar vara försilvrad, men försilvringen flagar betänkligt och jag tror inte att det är tenn.

                  Under H:et i Hope ser jag svagt ST och sen förmodligen ett E med versaler, så det bör vara Sterling.

                  Comment


                  • #10
                    Jag tycker mig mig också se något sånt på bilden Kapten men det finns med säkerhet inte i verkligheten, tyvärr. Jag får helt enkelt slå till på ett silvertest i det närmaste. Har förstått att firma som heter Sargenta säljer såna, eller har du något annat tips?

                    Tänkte be dig, eller någon annan, om ytterligare en tjänst. Nedan är en Kaplan-ring från -55 som jag själv sprungit runt med på lillfingret ett slag men nu tänkte lägga upp på sajten. Min kunskap om smycken är som sagt tunn och min stilla undran är: vad är det för sten?

                    M.v.h.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Det är aldrig lätt att försöka fastställa vad det är för stenar. En vild gissning är att det skulle kunna vara krysopras.

                      Comment


                      • #12
                        Du hade tur som höll tummarna för mig. Jag skall idag på min brorsons bröllop, så jag råkar vara "i stan" annars på sommaren på stugan. Som känt är, att silver heter på finska HOPEA, men jag skulle nog inte tro att ringen är finsk. Finska silverföremål är ...alltså var i allmänhet stämplade. Allmänheten litar inte riktigt på ostämplat "silver". Visserligen kostar det att kontrollstämpla och sålunda kan det förkomma att små silversmedjor här och där kan lämna sina arbeten ostämplade, men det är relativt ovanligt. Egentligen borde det i så fall stå HOPEAA, alltså "av silver", bara HOPEA låter helt fånigt.

                        På estniska heter dock silver "Hõbe" och det skulle eventuellt passa bättre. Kanske ringen är från en liten estnisk silversmedja? Se även hur bokstäverna är centrerade i förhållande till "Handmade". Ett eller två A skulle inte passa.

                        I övrigt kan en del av förmålen vara finska, men utan stämplar ör det svårt att säga med säkerhet.

                        Comment


                        • #13
                          Tack igen Kapten & tack Qrt.s!

                          Tycker det låter som en tämligen kvalificerad gissning Kapten. Får gardera mig en "possibly".

                          & Qrt.s: Håller med dig om att allt det du nämner talar emot Finland och efter Engelssons eftersökningar (tack igen) torde tvivlen vara få om att den är dansk.

                          Bronsringen är ju helt visst finsk och även här tror jag att Engelsson och Kapten är rätt med Sarpaneva. Det är långt ifrån osannolikt att hängsmycket också är finskt men vad vet jag? Finland ligger alltid nära till hands när det gäller modernistiska bronssmycken, ungefär som Reijmyre med rubinrött glas, Höglund med blåsigt glas o.s.v. men det är långt ifrån alltid rätt...

                          M.v.h.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Det är aldrig lätt att försöka fastställa vad det är för stenar. En vild gissning är att det skulle kunna vara krysopras.
                            Gröna stenar är bland de svårare att gissa på särskilt på bild. Jag tycker mig se att Du har använt ringen mycket för stenen är matt eller är det bara som det ser ut. Alltså är det förmodligen en mjukare sten. Jag börjar bli lite ringrostig med smyckestenar, men det skulle kunna vara en krysokolla. Väldigt svårt som sagt var att gissa från en bild. Kaptenens gissning är kanske rätt.
                            DG

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                              Gröna stenar är bland de svårare att gissa på särskilt på bild. Jag tycker mig se att Du har använt ringen mycket för stenen är matt eller är det bara som det ser ut. Alltså är det förmodligen en mjukare sten. Jag börjar bli lite ringrostig med smyckestenar, men det skulle kunna vara en krysokolla. Väldigt svårt som sagt var att gissa från en bild. Kaptenens gissning är kanske rätt.
                              DG
                              Tack Lasse!

                              Ja... en undrar när en ska ha lärt sig detta... Det är möjligt att din gissning är rätt men jag lutar mer åt Kaptens. Stenen är åtminstone inte matt i själva ytan; det är nog bara bilden som narras (för jag förstår vad du menar).

                              Saxar lite från Wikipedia: "Krysopras är kryptokristallin, vilket innebär att den är sammansatt av så fina kristaller att de inte går att urskilja som tydliga partiklar i normal förstoring. /---/ Till skillnad från många andra otransparanta mineral i kvartsgruppen, är det färgen snarare än mönstret som gör krysopras åtråvärd. Krysoprasstenar av hög kvalitet konkurrerar ofta med fin jade, vilken den i bland förväxlas med". Den här stenen är s.a.s. mönsterlös. Krysokollan tycks ha ganska markerade ådringar.

                              Om du med matt menar färgen så står det även: "Medan smaragd får sin sköna färg från krom, kommer krysoprasens färg sig av små föroreningar av nickeloxid. Färgen kan blekna i solljus eller vid stark värme; man kan förhindra detta genom att förvara stenen fuktigt". Det väldigt svårt för mig att avgöra. Personligen tycker jag dock att stenens färg är helt underbar.

                              Varmt tack för engagemanget!

                              M.v.h.

                              Comment

                              Working...
                              X