Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två frågor om bestick Lundtofte o Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Två frågor om bestick Lundtofte o Gustavsberg

    Click image for larger version

Name:	110518 trad 001.jpg
Views:	1
Size:	51,5 KB
ID:	636863Click image for larger version

Name:	110518 trad 026.jpg
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	636864Click image for larger version

Name:	apr 249.jpg
Views:	1
Size:	84,8 KB
ID:	636865Click image for larger version

Name:	apr 258.jpg
Views:	1
Size:	37,2 KB
ID:	636866Är det någon har information om dessa bestick?
    Lundtofte: nysilver? tillverkningsår? formgivare?
    Gustavsberg: tillverkningsår? formgivare?
    Har Gustavsberg tillverkat många sorters bestick?

  • #2
    Gustavsberg o Lundtofte

    Lyfter frågan igen. Finns det någon som har information att dela med sig?

    Comment


    • #3
      I Lundtofte i Danmark låg en stor och på sin tid betydande bestickfabrik. Nu finns resterna av Lundtofte Knivfabrik hos Gense i Eskilstuna. Under 50-60-talen då bl a Tias Eckhoff och Bernadotte m fl, med framgång arbetade för Lundtofte k/f var fabriken välkänd, men vad som hade hänt dessförinnan, då de här besticket sannolikt är tillverkat, finns mig veterligen ingen allmänt sprid kunskap om.

      Gustavsberg - porslinsfabriken - har mig veterligen aldrig vare sig i egen eller i annan regi tillverkat bestick under det egna varumärket. Min spontana gissning är att detta handlar om en promotionartikel, dvs presentreklam. Mot detta talar placeringen av märkningen som finns på den plats som brukar vara reserverad för tillverkaren. Det kan kanske vara ett gammalt nu bortglömt hugskott.

      Comment


      • #4
        Tack så väldigt mycket för all denna information!

        Comment


        • #5
          CC mærket i kronen har vi aldrig fundet ud af hvem som er.

          Comment


          • #6
            Jag känner mycket väl till det andra besticket. Det är förrresten inte ett par utan en fiskkniv och en serveringsgaffel. I Finland förekommer detta populära bestick endast gjort i sterlingsilver. Knivens rostfria blad är gjort av Sorsakoski-Hackman om jag inte missminner mig.
            På bilden visade är försilvrat och gjort i Danmark. Som Hose sade, är upphovsmakaren okänd. Hur som helst, men silverbestickets modell heter Margit (I Finland). Det är designat i början av 50-talet av en dansk som heter Holger Rasmussen.
            Det är en lång historia om hur besticket uppstod och kom till Finland, väl lång att tas upp här. Det kan göras om det visar sig nödvändigt. Hör av dig i så fall.

            Comment


            • #7
              Tack för alla svar. Jag tycker att det verkar intressant, det där om att det danska har blivit finskt. Vill gärna veta mer om det.

              Comment


              • #8
                OK, det regnar ute så man kan gott ägna sig och att skriva lite. Utgångsläget är alltså vad som skett i Finland, inte detta danska försilvrade bestick.

                Efter kriget var det brist på allt i Finland. Det beslöts att folket skulle börja samla papper. För att få fart på det hela beslöts att samlaren skulle premieras för sina insatser. Man lever tidigt 50-tal och trycker kuponger som gavs i utbyte för varje kilo papper man fört till uppsamligsstället. Mot kupongerna fick man betydligt billigare köpa ett silverbestick. Nu måste man bara få tag i ett bra bestick. Inga lämpliga fanns på marknaden och man vände sig till bl.a. Tapio Wirkkala och bad honom designa ett bestick. Han var inte intresserad och det var inga andra finska designare heller. Detta är en orsak till att somliga fortfarande tror att designare är TW, vilket inte är fallet.

                Vad skulle man göra? Någon föreslog att man skulle resa till designlandet Danmark och där försöka hitta en designare. Det gjorde man och i Köpenhamn stiftade man bekantskap med Holger Rasmussen. Han åtog sig uppdraget och man började fundera på vilket namn besticket skulle ges, men det lämnades till ett senare skede.

                För att sedan fira överenskommelsen gjorde man typiskt nog en krogrond. På en krog i Köpenhamns natt träffade sällskapet på en dam som slog följe med dem. Damen lär ha hett Margit. Då klack det till i skallen på någon. "Vi döper besticket till Margit!" hojatde han. Så blev det och i dags dato heter bestickmodellen Margit. Detta lär skall ha hänt före 1953 då besticket introducerades på marknaden.

                Margit besticket gjordes bara i 925/1000 silver och bestod av teskedar, dessertskedar, matskedar, kniv och gaffel, uppskärningsgaffel, serveringssked samt såsslev (såvitt jag vet). Besticket framställs fortfarande men nuförtiden i 830/1000 silver. Det är än idag mycket populärt och har utökats med smörkniv, salladsbestick, fiskbestick, soppslev, servietteringar och osthyvel...vad allt.

                Allt annat kan jag gå i godo för utom hur namnet nuppstod. Är det en legend eller sanning vet jag tyvärr inte.

                Besticket finns inte som försilvrat/"nysilver" i Finland. Här är nysilver ingenting att hänga i julgranen, har aldrig varit. Som bruksvara OK, men det är allt. Silver skall det vara eller rostfritt...

                Där har du din story...nu har det slutat att regna, tack och lov.

                Comment


                • #9
                  Det var en riktigt bra historia! Mycket intressant
                  Och det där med namnet och dess uppkomst får vi väl ta med en nypa salt!
                  Tack för att du tog dig tid att skriva ned allt.

                  Comment


                  • #10
                    det med navnet lyder som en rigtig historie, udveksling af naturalier

                    jeg har aldrig hørt historien, men hvorfor skulle den ikke være sand?

                    Comment


                    • #11
                      Välbekommet Lillstina, det regnade ju
                      Ja som jag sade, hur namnet uppstod kan jag inte garantera, har bara hört att så var det, vem vet, kanske

                      Men nu när Hose läser, så en fråga. Känner du till Holger Rasmussen (med ett eller två s) Vem är/var han?

                      Comment


                      • #12
                        rasmussen med 2 s'er, men hvem har var ved jeg ikke.

                        Comment

                        Working...
                        X