Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Apotekarnes vattenfabrik, Göteborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Apotekarnes vattenfabrik, Göteborg

    Denna har jag köpt nyligen. Ganska vanlig eller?
    Nej, jag skall inte börja samla igen. Köpt för ett byte mot annat.
    Bifogade filer

  • #2
    I Wikipedias artikel om Apotekarnes vattenfabrik leds företagets rötter tillbaka till 1886 då Westkustens Mineralvatten- & Tekniska Fabrik grundades av J. G. Loberg. Vidare framgår det att
    AB Apotekarnes Förenade Vattenfabriker Göteborg bildades 1907 genom sammanslagning med det apotekarägda Göteborgs Mineralvatten AB och Göteborgs Bryggeris vattenfabrik Kristall.

    Men vad som inte står där är, att Göteborgs Mineralvatten AB hade använt namnet Apotekarnes vattenfabrik redan 1881. I tidningstext förekommer namnet fram till 1910-talet, sen är det ett uppehåll innan man ser det igen 1927-1935.

    Click image for larger version

Name:	apotekarnes.jpg
Views:	1
Size:	143,9 KB
ID:	575171

    Comment


    • #3
      Det äldre namnet Kollinii får mig att tänka på
      Apo-tekarnes+Kollinii blir ju lite likt detta och
      innehållet överenstämmer ju också.
      Långskott, javisst.


      PS Tillverkas under kontroll av en riddare, jo
      jag tackar, en båld sådan förmodar jag........
      F.ö. "borgar" det ju även för en extra god kvalitét.
      Last edited by prylsnubben; 2021-07-01, 15:08.

      Comment


      • #4
        Som jag förstått det var e-ändelsen en ortografisk konvention utan verklighetsförankring, snarare än något som varit utbrett i talspråket. Det luktar lite barock om just den ändelsen och jag misstänker att den tillkommit bara för att skapa avstånd mellan skriften och talet link, för att det (självklart under fransk påverkan) ansågs fint att ha ett skriftspråk som speglade talspråket så lite som möjligt.

        Nu sitter jag bara och spekulerar efter två terminers svenskstudier och läsning av populärvetenskaplig litteratur i ämnet, så rätta mig gärna om jag har fel. Jag vill gärna veta sanningen bakom denna ändelse.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Badream Visa inlägg
          Som jag förstått det var e-ändelsen en ortografisk konvention utan verklighetsförankring
          Vilket ords e-ändelse det är du syftar på - är det Apotekarne?

          Comment

          Working...
          X