Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyg som ger vibbar av Verner Panton

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tyg som ger vibbar av Verner Panton

    Sällan jag hittar något tyg som sticker ut på loppis, men detta gör det verkligen. Fantastiskt skick och originalbredd inkl stadkant 1,20 m.

    Tyvärr ger stadkanten inte mer information än att det är ett konstnärstryck (Künstlerdruck) och att det är lätt att sköta (pflegeleicht) och sedan tvättråd. Är det någon som´vet vem som ligger bakom mönstret som jag gissar är i från slutet av 1960-talet eller från början av 1970-talet.
    Bifogade filer

  • #2
    Ett tips, ta och sprätta upp stadkanten, den är ju insydd och kan dölja ev. designnamn...
    http://gilasgrotta.blogspot.com/

    Comment


    • #3
      Har svårt att tänka mig att det finns ytterligare information på den yttersta kanten på tyget (inne i fållen). Det är sällan den texten delades upp på två rader. Här finns ju inte ens tygtillverkarens namn med, så jag skulle tro att det är ett tyg som "inspirerats" av Panton. De tillverkarna brukar inte vara så pigga på att skylta med sin identitet...

      Comment


      • #4
        Tack så mycket Gila och Peter S!

        Jag har sökt på nätet och jag förmodar att tillverkaren har funnits i Tyskland för där finner man ganska många träffar på tyger med texten i samma typsnitt. Givetvis kan det ha varit så att marknaden för tygerna har varit Tyskland och att de är tillverkade någon annanstans.

        Comment


        • #5
          Jag sprättar alltid som den tygnörd jag är....och har flera gånger fått rätt när jag sett tyget och sen sett märkningen som dolds av invikt kant....

          Eftersom att hela tyget inte syntes på bilden så tänkte jag att det är möjligt att det finns märkning som inte syns. :-)
          http://gilasgrotta.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Förstår inte riktigt Verner Panton-associationerna. De flesta av hans tyger har mycket striktare geometriska figurer som cirklar, vågor eller kvadrater. De är också oftast i olika toner av en färg eller "multicolor", ett slags regnbågsmönster. Se till exempel min profilbild eller



            Dessutom är de tydligt märkta i kanten med hans signatur och den schweiziska tillverkaren Mira-X. Vet inte hur det är med tygerna han gjorde för Unika Væv, men danskarna brukar märka ganska bra.

            Ett kul tyg, men om någon känd designer stod bakom borde det stå i kanten.

            Comment

            Working...
            X