Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs K för nästan hela slanten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Den mörka ser ut att ara drejad av GE och det ska vara 358 Gustaf Ekberg, född 1838 och anställd 1849.

    Den ljusa CS är 529 Carl Söderberg född 1844 och anställd 1856.

    Så i princip utifrån de förmodade drejarna kan de i princip vara jämngamla.

    Comment


    • #77
      Tycker mig kunna läsa GS på båda krusen. Om så är fallet heter drejaren Gustav Svantesson. Han jobbade hos Höganäs 1915-54. Det ljusare till vänster är tycker jag lite ovanligare med fler ringar runt halsen och ring runt foten, det vet jag inte om jag sett tidigare....

      Comment


      • #78
        Mina ögon ser samma signaturer som Kaptenen, GE och CS. Stämmer ju bättre rent åldersmässigt
        med volymen angiven i delar av en Kannat också.

        Comment


        • #79
          Jag har ett 5-liters krus av Gustav Svantesson som är märkt 5 l, HÖGANÄS, ankarstämpel HB använd efter 1915 och i bottnen GS.

          Click image for larger version

Name:	Gustav Svantesson. Han jobbade hos Höganäs 1915-54 1.jpg
Views:	1
Size:	42,2 KB
ID:	542371Click image for larger version

Name:	Gustav Svantesson. Han jobbade hos Höganäs 1915-54 res.jpg
Views:	1
Size:	37,2 KB
ID:	542372

          Comment


          • #80
            Om jag läser signaturerna rätt så står det GE och CS.
            Den ljusa har även ett B i botten.
            Har inte kollat men den ljusa borde rymma mer, beroende på godsets tjocklek.

            Comment


            • #81
              Prylsnubben har rätt angående kannmått och tiden Svantesson arbetade....alltså hade jag fel om drejare....några synpunkter på designen på den ljusare av krusen??

              Comment


              • #82
                Jag håller med Dig Andres om att den ljusa är den klart ovanligare av de två.
                Hur ovanlig vågar jag inte uttala mig om, vad säger Polsson t.ex.

                Comment


                • #83
                  Ursprungligen postat av *MB* Visa inlägg
                  Inte mitt samlarområde men jag brukar plocka med mig det som har ålder och inte är för skrymmande.
                  2st krus med samma volym, ändå så olika i utformningen.
                  Kan man se vilket som är äldst?
                  Hur ovanliga är dom?
                  Enligt min mening är 1/8 krus (med ett öra, annars är det kruka) saltglaserade mycket ovanliga. Jag har endast tidigare sett två stycken, ett med ett jättenagg och ett annat vilket jag köpte på auktion. Vid auktionsinköpet hade jag letat på samlarmässor och i affärer under de senaste två (2) åren, ja, frågan är om det inte var under en längre period än så. Däremot är 1/8 gulblyglaserade krus mer vanliga, men ändå ovanliga.

                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Jag håller med Dig Andres om att den ljusa är den klart ovanligare av de två.
                  Hur ovanlig vågar jag inte uttala mig om, vad säger Polsson t.ex.
                  Höganäs ljusare saltglaserade gods är ovanligare än det bruna, men knappast mer eftertraktat. Har läst någonstans, minns naturligtvis inte var, att färgen på leran ibland varierade beroende på var den befann sig i lertaget dvs överst, mitten eller längst ner.

                  Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                  Prylsnubben har rätt angående kannmått och tiden Svantesson arbetade....alltså hade jag fel om drejare....några synpunkter på designen på den ljusare av krusen??
                  Kan inte minnas att jag tidigare sett ett Höganäs saltglaserat kanne-krus med den formgivningen.

                  P.s
                  Mitt 1/8 krus har signaturen R S (Anders Rydström anställd 1845)
                  Last edited by Polsson; 2012-11-12, 22:14.
                  p-son

                  Comment


                  • #84
                    Någon som kan svara vem som har gjort...

                    Den lilla runda med rött i glasyren på Polssons första bild i serien om 4 tidigare visad i tråden. & kanske lite om ålder på den, om någon vet...

                    Tack på förhand
                    Bifogade filer
                    Last edited by mrmagic; 2013-01-07, 20:19.
                    The future is unwritten lets create tomorrow

                    Comment


                    • #85
                      Ursprungligen postat av mrmagic Visa inlägg
                      Den lilla runda med rött i glasyren på Polssons första bild i serien om 4 tidigare visad i tråden. & kanske lite om ålder på den, om någon vet...

                      Tack på förhand
                      Henning Nilsson. Inget synligt årtal.
                      p-son

                      Comment


                      • #86
                        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        Henning Nilsson. Inget synligt årtal.
                        Är de närmsta grannarna också Henning? Fin trio!

                        Comment


                        • #87
                          Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                          Är de närmsta grannarna också Henning? Fin trio!
                          Alla fyra till vänster ( tre vaser och väggplattan) är HN.
                          p-son

                          Comment


                          • #88
                            Tack Polsson : )

                            Tack för ditt snabba svar Polsson. Den är riktigt läcker den som du har på bilden. Kan man säga att den har lite av det som kallas för oxblodsglasyren ?

                            Sökte genast lite mer information om denne Henning / Keramiker & fann denna sida av hans son. Väldigt intressant läsning om dem båda.


                            Passa även på att kika / ladda ner bilder som visar Henning i arbetet, vackra bilder...


                            Mvh mrmagic..
                            Last edited by mrmagic; 2013-01-08, 08:30.
                            The future is unwritten lets create tomorrow

                            Comment


                            • #89
                              Ursprungligen postat av mrmagic Visa inlägg
                              Tack för ditt snabba svar Polsson. Den är riktigt läcker den som du har på bilden. Kan man säga att den har lite av det som kallas för oxblodsglasyren ?

                              Sökte genast lite mer information om denne Henning / Keramiker & fann denna sida av hans son. Väldigt intressant läsning om dem båda.


                              Passa även på att kika / ladda ner bilder som visar Henning i arbetet, vackra bilder...
                              Mvh mrmagic..
                              Visst är det oxblodsglasyr! Om jag inte minns fel har keramikerna olika namn på oxblodsglasyrerna, fast jag minns dem inte just nu. I boken "På grund av lera" från Norsteds förlag 1969 finns den intressant information om Henning. Tackar för sidorna om Henning och sonen.
                              p-son

                              Comment


                              • #90
                                Trevligt

                                Med boktipset Polsson, jag ska ner till biblioteket någon gång snart, Man skulle kanske passa på & söka efter boken för att låna den..
                                Det var så lite med länkarna..

                                Mvh mrmagic
                                The future is unwritten lets create tomorrow

                                Comment

                                Working...
                                X