Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs K för nästan hela slanten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jo, men ta mig tusan! Du har rätt!
    Visst är det Nils Eks stämpel och dessutom samma "form" som din spruckna kruka Polsson!
    Den skulle jag vilja ha, men det är långt till Helsingborg och det kostar väl skjortan att skicka upp den till Norrland.
    Din teori om att Nils Ek fick sparken p.g.a. sprickor och skadat gods verkar inte allt för otrolig när man ser till dessa.
    Eller så hade han bara en dålig dag på jobbet.
    -Hä få bli som dä bli, som man skulle sagt här uppe i Norrland.
    Vad säger man i Skåne?

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Jo, men ta mig tusan! Du har rätt!
      Visst är det Nils Eks stämpel och dessutom samma "form" som din spruckna kruka Polsson!
      Den skulle jag vilja ha, men det är långt till Helsingborg och det kostar väl skjortan att skicka upp den till Norrland.
      Din teori om att Nils Ek fick sparken p.g.a. sprickor och skadat gods verkar inte allt för otrolig när man ser till dessa.
      Eller så hade han bara en dålig dag på jobbet.
      -Hä få bli som dä bli, som man skulle sagt här uppe i Norrland.
      Vad säger man i Skåne?

      De foer blie såmm de blier!, skulle kanske en äkta skåning från södra landsdelen kunna säga.
      p-son

      Comment


      • #33
        PRIS-COURANT LERKÄRL m.m HÖGANÄS TILLVERKNING



        Hittade denna priskurant i en pärm och fick då en koppling till vår drejare Ek. Enligt påskrift av G Karlin/Kulturen Lund är den från 1859. Som framgår av den var det syltburkar i storlekarna 4 - 10 K som Ek och hans kollegor i Höganäs förfärdigade. Priserna är i Rmt Rd (riksdaler) Öre och en 6 K burk kostade 1,80.
        Bifogade filer
        p-son

        Comment


        • #34
          25 öre litern

          Så sent som på 1930-talet kunde man köpa krukor för det facila priset 25-öre litern. Jag skulle hellre dreja (om jag kunde) en 4-liters för 1 krona än 4-a 1-liters för samma summa.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Så sent som på 1930-talet kunde man köpa krukor för det facila priset 25-öre litern. Jag skulle hellre dreja (om jag kunde) en 4-liters för 1 krona än 4-a 1-liters för samma summa.
            "När han tagit farväl av Pettersson gick han till fots till Varberg. Där fick han kondition hos "Kristi kruka" alias August Cedergren. Hos honom stannade han i tio år och drejade nästan bara tiokannekrukor: för en skock fick han en krona i betalning. Samma betalning fick han för lika många drejade kaffekoppar med dragna öron." Citat från "krukmakare och kakelugnsmakare av Tom Möller. Den som intervjuas är Harald Cederholm, son till August. Sannolikt handlar texten om strax före sekelskiftet 1800/1900.

            Med tanke på att en skock är 60 stycken, tror jag att August gjorde som du, Prylsnubben, om han nu fick välja. Även jag hade gjort likaledes trots att 10 K (26 l) krukor måste vara ett kraftprov utan dess like.

            Bild: Från Tidskrift för Hembygdsvård. Skåne 1937. Halland 1938
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2011-09-18, 14:40.
            p-son

            Comment


            • #36
              Kruka 1 K (med hyresgäst)

              Jag lyckades stå emot ett köp av en kruka på en loppis i norra Skåne. Men jag tog några foton.
              Det infann sig några frågor: Vad användes en sådan kruka till? Lock saknades men skulle väl skruvas på - det syns ju en avfalsning mot jacket. Och vem var CB?

              PS Jag har inga fobier.....DS
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Carl Borg, anställd 1849....fin och ovanlig kruka tycker jag.....

                Comment


                • #38
                  Här är burken fullt utrustad. Spindlar ingår i ett välsorterat hem.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Apropå Höganäs K

                    Visat denna tidigare, men tror inte vi kom fram till något. Själva flaskan=behållaren på denna lilla är 40mm i diameter och 35mm hög. Den innehåller någon kletig färg så jag har aldrig mätt volymen. Liknande fast 17cm höga har jag sett på bild som ska ha innehållit B.Hartvig Ginger-Beer. Man anger att den troligen är från 1850-60tal. Volymen på min lilla anges i Kubikdecimaltum antar jag, ett gammalt svenskt rymdmått som motsvara 2.6 cl vilket kan stämma. Hur vanliga är dessa ? http://sv.wikipedia.org/wiki/Kubiktum PS även samma som 1/100 Kanna.
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2012-01-31, 22:00.

                    Comment


                    • #40
                      Tack Andres och Ulferic!
                      Till prylsnubben: Den lilla behållaren måste ju vara för små volymer t ex bläck, dvs bläckhorn???

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        Tack Andres och Ulferic!
                        Till prylsnubben: Den lilla behållaren måste ju vara för små volymer t ex bläck, dvs bläckhorn???
                        Det är mycket troligt Lars M, undrar mest om detta med kubikdecimaltum, åldern och förekomsten.
                        Last edited by prylsnubben; 2012-01-31, 21:59.

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Visat denna tidigare, men tror inte vi kom fram till något. Själva flaskan=behållaren på denna lilla är 40mm i diameter och 35mm hög. Den innehåller någon kletig färg så jag har aldrig mätt volymen. Liknande fast 17cm höga har jag sett på bild som ska ha innehållit B.Hartvig Ginger-Beer. Man anger att den troligen är från 1850-60tal. Volymen på min lilla anges i Kubikdecimaltum antar jag, ett gammalt svenskt rymdmått som motsvara 2.6 cl vilket kan stämma. Hur vanliga är dessa ? http://sv.wikipedia.org/wiki/Kubiktum PS även samma som 1/100 Kanna.
                          Hittade svaret på Antikprat. Där visar man ett dubbelt så stort som mitt, alltså 2 Kubikdecimaltum. Höganäs museum bekräftar att det är ett bläckhorn, kul.http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1320794287

                          Jaha, detta tar aldrig slut. Kollade Höganäs priskurant från 1859 och där är det ingen tvekan om vad det är. Det är en SENAPS-burk mindre, skulle gissa till senapspulver typ Colmans. Bläckhornet ser ju helt annorlunda ut.
                          Bifogade filer
                          Last edited by prylsnubben; 2012-01-31, 22:25.

                          Comment


                          • #43
                            Trevliga och spännande föremål ni visar upp!

                            Den inneboende spindeln skulle jag kunna vara utan men krukan är jättetrevlig, Lars M.

                            Prylsnubben, kul med det fina bläckhornet! Det jag undrar över är om det egentligen är en behållare för bläckextrakt ellerbläckpulver? Bläckpulvret doserades och löstes ju upp i vatten för att bli flytande bläck, som senare kanske hälldes i något lämplig behållare. Jag har en gammal bläckpulverflaska i glas, därav min tanke. Kan det möjligtvis ha varit så att man sålde andra torra färgpigment på liknande vis? Jag tänker på att det var någon slags gult klet i din flaska när du köpte den.

                            Comment


                            • #44
                              Hoppsan, såg inte kuranten innan jag skrev. Då är det pulver det handlar om i alla fall

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                                Hoppsan, såg inte kuranten innan jag skrev. Då är det pulver det handlar om i alla fall
                                Dessutom gult. Undrar hur det smakar på en grillad korv.

                                Comment

                                Working...
                                X