Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs K för nästan hela slanten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kan konstatera efter att ha kollat på Emigranten Populär samt Dansk Demografisk Database att Nils Ek och hans familj inte finns med i några passgerarlistor eller som arbetskraftsinvandrare till Danmark. Härmed lämnar honom och hans familj i fred.
    p-son

    Comment


    • #17
      Familjen Ek hittad i USA av Simco



      När de gamla uvarna ger upp, tar de yngre vid i sann ungdomlig glöd.
      Enligt den amerikanska folkräkningen 1880 från Weering in the County of Cumberland
      State of Maine fanns familjen Ek på platsen med ytterligare tre barn födda i USA. Den äldsta av dessa, dottern Ella, föddes 1873.

      Kram och stort tack, Simco!
      p-son

      Comment


      • #18
        Tack själv, nöjet var helt på min sida!

        Jag har hittat mer, kolla din mailbox
        och presentera här på PES.

        Kram, Simco

        Comment


        • #19
          Eftersom vår käre Polsson ligger avsvimmad, bifogar jag här vad jag hittat om familjen Ek i U.S.A i folkräkningen den 15.e Juni, 1900.

          Portland city/town, County: Cumberland, Maine, U.S.A.

          Nils har nu fått det amerikanskt klingande namnet "Niles" medan Christina återfått sitt svenska namn, och ännu ett barn, Alice, har fötts. Christinas ålder verkar vara lite förbättrad och det diffar något år på övriga familjemedlemmar sedan förra registreringen.
          Nils och Christina fick 9 barn varav 7 levde 1900.
          Enligt dokumentet talar samtliga i familjen engelska och alla kan läsa och skriva.
          Familjen ägde sitt hus, som är registrerat som bostad, utan belåning, på Forest Avenue.
          Årtal för immigrationen är 1871.

          Nils är registrerad: "Niles" Ek (Head/Överhuvud), född Aug. 1837 (63år), Sweden/Sverige, gift, occupation/yrke: Pottery, Farmer= Krukmakeri, Bonde
          Christina Ek (wife/fru): född: Sept 1838 (kluddigt överskrivet) (61år/ felskrivet?), Sweden/Sverige, gift, occupation/yrke:-

          Arvid är registrerad: "Arvit" född: Sept. 1861 (38år), Sweden/Sverige, ogift, occupation/yrke: Planing Mill Laborer = Hyvleriarbetare, (träbearbetning)
          Emil är registrerad "Amil": född: Dec. 1865 (34år), Sweden/Sverige, ogift, occupation/yrke: Machinist= Maskinist
          Hilda och Ida: saknas, kanske gifta?
          Ella: registrerad med familjen, född: Oct. 1872 (27år), Maine, ogift, occupation/yrke: -
          Louisa: registrerad med familjen, född: Jun. 1875 (24år), Maine, ogift, occupation/yrke: Stoneware Stenographer = Stengods stenograf (Textning på stengods?)
          Mabel: saknas, kanske gift?
          Alice registrerad med familjen: född: Oct. 1881 (18år), Maine, ogift, occupation/yrke: At School= I skolan

          Klickbart dokument:


          Click image for larger version

Name:	record_image.jpg
Views:	1
Size:	149,0 KB
ID:	518180
          Last edited by simco; 2011-07-29, 00:28.

          Comment


          • #20
            Bravo Simco, mycket intressant.......

            Comment


            • #21
              Tack så mycket Andres!

              Comment


              • #22
                Tack simco!

                och visst fanns det en stenkärlstillverkning i Portland, Maine även om jag har svårt att tro att dottern dekorerade stengodset om hon titulerade sig stenograf. Jag tror att hon arbetade på företaget på kontoret som sekreterare.

                Comment


                • #23
                  Tack Kaptenen!

                  Det verkar finnas mycket fint stengods från Maine. Jag blev också lite konfunderad när jag läste "Stoneware Stenographer", jag har aldrig sett den kombinationen förut.
                  Min tanke efter att ha letat runt lite på nätet är att Louisa kanske hade ansvar för texten som skulle pressas in i stengodset. Det verkar vara vanligt att beställaren eller återförsäljaren fick sitt firmanamn och annan information stämplad i godset. Men det kan självklart vara så att hon var sekreterare.

                  Denna tycker jag är charmig med Portland felstavat:
                  "O W LOMBARD & CO
                  PORLTAND ME"



                  Här finns två krus från Maine med olika återförsäljares text:

                  Win one-of-a-kind items from auctions around the world. Awarded Excellent (4.5 stars) on Trustpilot by thousands of bidders.



                  Click image for larger version

Name:	StonewareJug.jpg
Views:	1
Size:	29,8 KB
ID:	518183Click image for larger version

Name:	7082542_1_l.jpg
Views:	1
Size:	52,3 KB
ID:	518184

                  Comment


                  • #24
                    Tack till Polsson, Simco och Kaptenen!
                    Det var ju en himla tur att jag tog hand om krukan, när den nu har bidragit till en bit keramikhistoria.

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Tack till Polsson, Simco och Kaptenen!
                      Det var ju en himla tur att jag tog hand om krukan, när den nu har bidragit till en bit keramikhistoria.
                      Dreamteam!
                      p-son

                      Comment


                      • #26
                        BRRRA JOBBAT!

                        Comment


                        • #27
                          Tack ska ni ha!

                          Jag börjar förstå hur gamla dokument kan göra en så uppslukad att man glömmer tid och rum. Eftersom jag ville veta hur det gick senare sökte jag på de olika familjemedlemmarna även vid senare folkräkningar. Det visar sig att Nils Ek är 85 år och lever vid 1920 års folkräkning. Verkligen trevligt att det verkar ha gått förhållandevis bra för familjen och att Nils Ek uppnått en sådan hög ålder. Det hade varit mycket spännande att veta vilka slags föremål han tillverkade i U.S.A.

                          1906 Gifter sig minstingen, dottern, Alice Ek, som jobbar som stenograf med bokhållaren Parker A. Brown, båda är 24 år

                          1910 Hittas sonen Emil Ek gift med svenskfödda Charlotte Ek, tillsammans har de tre barn Arthur 8år, Hilda 3år och Marian 10m;

                          1920 Hittas Nils Ek 85 år, änkling, och hushållet bestående av sonen Arvid Ek 57år, ogift, och döttrarna Ella 47år och Louise 44år, ogifta

                          Det lustiga är att familjen finns registrerad på två ställen 1920, dels i Cumberland, Maine, men också i York, Maine med samma familjemedlemmar listade i hushållet.

                          1930 Hittas Ella 57år och Louise 54år, ogifta boende i samma hushåll i Portland, Cumberland, Maine.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            Tack ska ni ha!

                            Jag börjar förstå hur gamla dokument kan göra en så uppslukad att man glömmer tid och rum. Eftersom jag ville veta hur det gick senare sökte jag på de olika familjemedlemmarna även vid senare folkräkningar. Det visar sig att Nils Ek är 85 år och lever vid 1920 års folkräkning. Verkligen trevligt att det verkar ha gått förhållandevis bra för familjen och att Nils Ek uppnått en sådan hög ålder. Det hade varit mycket spännande att veta vilka slags föremål han tillverkade i U.S.A.

                            1906 Gifter sig minstingen, dottern, Alice Ek, som jobbar som stenograf med bokhållaren Parker A. Brown, båda är 24 år

                            1910 Hittas sonen Emil Ek gift med svenskfödda Charlotte Ek, tillsammans har de tre barn Arthur 8år, Hilda 3år och Marian 10m;

                            1920 Hittas Nils Ek 85 år, änkling, och hushållet bestående av sonen Arvid Ek 57år, ogift, och döttrarna Ella 47år och Louise 44år, ogifta

                            Det lustiga är att familjen finns registrerad på två ställen 1920, dels i Cumberland, Maine, men också i York, Maine med samma familjemedlemmar listade i hushållet.

                            1930 Hittas Ella 57år och Louise 54år, ogifta boende i samma hushåll i Portland, Cumberland, Maine.
                            Simco!
                            Vill du ta reda på om Nils Ek fick sparken från Höganäsbolaget för att hans krukor sprack i bränningen, vilket omtalades i hela lergodssverige, varvid Ek blev tvungen att emigrera?
                            p-son

                            Comment


                            • #29
                              Ha, ha! Ja det skulle jag faktiskt vilja veta! Undrar om Höganäs museum har kvar några gamla dokument om uppsägningen och om den gjordes av Nils Ek själv eller om det var Höganäsbolaget som gav honom sparken då din fina kruka kom ut ur ugnen.


                              Jag vill också tacka Lars M för insatsen att ta vara på krukan! Det blev ett riktigt spännande äventyr och i framtiden kommer jag att spana efter Ek på alla Höganäs-föremål jag stöter på.

                              Comment


                              • #30
                                Ek-kruka?

                                Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                                Ha, ha! Ja det skulle jag faktiskt vilja veta! Undrar om Höganäs museum har kvar några gamla dokument om uppsägningen och om den gjordes av Nils Ek själv eller om det var Höganäsbolaget som gav honom sparken då din fina kruka kom ut ur ugnen.


                                Jag vill också tacka Lars M för insatsen att ta vara på krukan! Det blev ett riktigt spännande äventyr och i framtiden kommer jag att spana efter Ek på alla Höganäs-föremål jag stöter på.
                                Blev minst sagt överraskad när jag tittade på HAV.s auktionslista för helgens auktion.
                                En öronlös Höganäskruka på 5 K, vind och skev och med drejarsignaturen på sniskan. Men, är det inte Ek:s signatur?
                                Bifogade filer
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X