Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs K för nästan hela slanten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Här visade jag en flaska http://precisensan.com/antikforum/sh...-slanten/page6 (nr 57). På en loppis bland diverse saltglaserade ginflaskor från Amsterdam hittade jag ännu en gammal goding från Höganäs 10 Kt och med signaturen R.
    Bifogade filer

    Comment


    • Höganäsflaska

      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Här visade jag en flaska http://precisensan.com/antikforum/sh...-slanten/page6 (nr 57). På en loppis bland diverse saltglaserade ginflaskor från Amsterdam hittade jag ännu en gammal goding från Höganäs 10 Kt och med signaturen R.
      Det kallar jag ett fint fynd, Lars M!
      p-son

      Comment


      • Tack Polsson det värmer!
        Och jag köpte den i Malmö för ett par dagar sedan för 15 SEK bland andra geneverflaskor.
        Jättekul att du är tillbaka på tråden och andra trådar!
        Last edited by Lars M; 2016-02-25, 20:10.

        Comment


        • Två halvkannor där den ena har konverterat till lampa.....
          Signaturerna är RS resp CE.
          Bifogade filer

          Comment


          • Två små K-märkta

            Två små höganäsburkar 1/16 Kanna

            Click image for larger version

Name:	2krus.jpg
Views:	1
Size:	143,1 KB
ID:	564900

            Comment


            • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Att minstingarna brukar vara rara det visste jag, men inte trodde jag att de var så ovanliga. Då hade jag nog känt en större glädje vid loppisbordet än vad jag gjorde.

              Burk 1/8 kanna stämplad A och kanske drejad av någon av dessa herrar:

              A AA 274 Anders Andersson födelseår 1811 anställd 1824
              A AA 201 Anton Vilhelm Ahlberg födelseår 1874 anställd 1887-1947

              [ATTACH]122076[/ATTACH][ATTACH]122075[/ATTACH]
              Denna bör vara drejad av Emil Roslund född 1862 och anställd på Höganäs till 1896.
              Eftersom volymen är 1/8-dels Kanna är den kanske från övergångsperioden mellan
              det gamla måttsystemet och införandet av metersystemet 1878. En viss eftersläp-
              ning gör att vi säger 1880 jämt. Bra drejat av en yngling får man ändå säga.
              Priset? Facila 20:-.
              Bifogade filer

              Comment


              • Saltglaserad ½ K

                Nr 119 http://precisensan.com/antikforum/sh...slanten/page12 betalade prylsnubben en guldpeng för en burk. Jag fick betala två men så är den dubbelt så stor! Det är samme Gustaf Ekberg som har drejat och signerat GE.
                Bifogade filer

                Comment


                • 10:- för ca 65cl och 20:- för ca 130 cl.
                  1 spänn för en rejäl sup då, volymmässigt
                  alltså, glas och brännvin tillkommer förstås.
                  Tänkte inte på det...............................

                  Comment


                  • Tur att det är för nästa hela slanten och att jag är berusad av en tysk tango från 20-talet, kul med lite rasp i bakgrunden som ruggar upp när det känns lite stickigt. Måste fråga när är det insyltningens dag på skansen så jag kan få fram en bytta från Höganajs.
                    På tal om skansen, vet någon när det är harkans dag? Känner en kille som hade en harka och han berättade i stora ordalag hur fantastisk ovanlig en harka var och efter det så upplyste jag honom just om harkas dag på Skansen.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Insyltningens dag eller harkans för den delen kan jag inte.
                      Däremot Insyningens dag som sammanfaller med Bylingens,
                      nämligen de hala ålarnas arrest och häktesdag 1/4 vart år.

                      Comment


                      • Nu på slutet dök det upp gul höganäsare innan dess blev man svett!

                        Comment

                        Working...
                        X