Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs K för nästan hela slanten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Signatur eller bomärke

    Jag skulle behöva hjälp med att tyda signaturen på ett krus 1 K från Höganäs.
    Bifogade filer

    Comment


    • #62
      Du Lars, den blir inte lätt...vad tror du själv? Liknar det ett A?

      Comment


      • #63
        Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
        Du Lars, den blir inte lätt...vad tror du själv? Liknar det ett A?
        A T W eller en gubbe med armar och stora fötter.......

        Comment


        • #64
          AM skulle man också kunna märkningen tyda till.

          Click image for larger version

Name:	Höganäsmärkning 1.jpg
Views:	1
Size:	13,3 KB
ID:	531523

          Isåfall skulle det bli:
          AM, APM för nr. 374, Anders Petter Matsson (1828-1873), anställd 1850-1870.

          Comment


          • #65
            Tack, Gideon!
            Så måste det ju vara.

            Comment


            • #66
              Bara av en ren slump, och med kort varsel, fick jag i förmiddags syn på en lapp på reklampelaren i köpcentrum där det stod:
              "Som vanligt är Vårmarknaden kl. 17.00-19.30.
              Vi tar gärna emot sådant som kan säljas på loppmarknaden! Passa på att rensa ut i skrymslen och vrår.
              Vi erbjuder: Fiskdamm, Loppmarknad, Hemliga paket, Varm korv, Lekar, Brödförsäljning, Hamburgare, Cafeteria, Lotterier, Chokladhjul och mycket mer
              ."

              Loppmarknad! Så klart att jag ska dit, sa jag med ett grymt leende till sambon.
              När det var dags, var det inte mycket att fynda med egentligen, men ett krus dök jag på direkt.
              Just en sån där som "Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen."
              Helt omöjlig att låta bli, alldeles särskilt som den är stämplad endast med 1/2 och BM i rektangel.
              Vem var då BM?
              Jag hittar ingen sådan i Weimarcks bok eller på Höganäs museums hemsida, men anar att det kan röra sig om Johan Bergman, JBM, född 1820 och anställd 1846-1867 och därefter for till Amerika, tillsammans med Martin Bergman, född 1843.
              Jag vet inte om det stämmer, men i brist på bättre alternativ så.

              Click image for larger version

Name:	Höganäskrus 2.jpg
Views:	1
Size:	35,6 KB
ID:	535025

              Click image for larger version

Name:	Höganäskrus 3.jpg
Views:	1
Size:	36,6 KB
ID:	535023

              Click image for larger version

Name:	Höganäskrus 4.jpg
Views:	1
Size:	40,9 KB
ID:	535024

              Click image for larger version

Name:	Höganäskrus 5.jpg
Views:	1
Size:	45,5 KB
ID:	535026

              Comment


              • #67
                Grattis till kruset Gideon, men var är yrvädret frågar jag mig yrvaket.

                Comment


                • #68
                  Tackar.
                  Fråga Strindberg om yrvädret, men jag tror att han skulle föreslå att en styrketår bjuds till goa herrn i Saltsjö-Boo för att stilla sinnet.

                  Comment


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    Om du menar K-samlingen, The Ocarinas, kan jag förstå din vill-jag-ha-med-känsla eftersom den har tagit längst tid och ändå saknas flera burkar och krukor, men inte krus. Det minsta kruset, 1/8 K, är det enda jag har sett på auktioner och mässor de senaste 10 åren. Kanske var det Joakim B som tog fram det ur sina gömmor. Det köptes på Helsingborgs AV. Godset, eller liknande, på övriga bilder är betydligt lättare att hitta och införskaffades huvudsakligen före min nuvarande fascination - allmogelergodset.
                    Att minstingarna brukar vara rara det visste jag, men inte trodde jag att de var så ovanliga. Då hade jag nog känt en större glädje vid loppisbordet än vad jag gjorde.

                    Burk 1/8 kanna stämplad A och kanske drejad av någon av dessa herrar:

                    A AA 274 Anders Andersson födelseår 1811 anställd 1824
                    A AA 201 Anton Vilhelm Ahlberg födelseår 1874 anställd 1887-1947

                    Click image for larger version

Name:	Höganäs 1 -8 kanna.jpg
Views:	1
Size:	64,1 KB
ID:	538617Click image for larger version

Name:	Höganäs 1-8 kanna A.jpg
Views:	1
Size:	63,5 KB
ID:	538616

                    Comment


                    • #70
                      Gillas och grattis tillden.....

                      Comment


                      • #71
                        Tack så mycket, Andres!

                        För att det ska kunna vara Anders Andersson krävs det att uppgifterna om anställningstiden är ofullständiga.
                        A AA 274 Anders Andersson födelseår 1811 anställd 1824

                        Comment


                        • #72
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Volymen på min lilla anges i Kubiktum antar jag, ett gammalt svenskt rymdmått som motsvara 2.6 cl vilket kan stämma. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kubiktum PS även samma som 1/100 Kanna.
                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Det dyker upp allehanda keramik från Höganäs och det är svårt att stå emot. Men vad för mått är 10 Kt. och till vad användes den? Vem är GJ?
                          Flaskan är 16,5 cm hög och rymmer ca 27 cl.
                          Med denna stora flaska så har vi tre storlekar där rymden anges i Kt, alltså Kubiktum=2.6 cl. Den minsta 1Kt, Lars M-s mellanstora 10Kt samt denna som är på 38Kt, alltså nästan 1Liter, 98.8cl. Den är drejad av AL, Anders Lindahl som var anställd mellan 1851 och 1869.
                          PS 1Liter brukar anges till 38.21 Kubiktum avrundat till 38 Kt. Då skulle man kunna tro att åldern är nära gränsen för övergången till metersystemet i Sverige 1878, men det stämmer inte med Anders Lindahls anställningsår 1851-1869. Slusatsen jag drar är att flaskan borde vara gjord för export till ett land där metersystemet redan var infört senast 1869 t.ex Frankrike.http://sv.wikipedia.org/wiki/Metersystemet
                          Bifogade filer
                          Last edited by prylsnubben; 2012-08-15, 11:41.

                          Comment


                          • #73
                            Fat 2K

                            Stort fat med höga kanter, rymd 2 Kannor. drejarsignatur AB. Vem kan det tänkas vara månne.............
                            Tyst och stilla på den här tråden tycks det. PS Har fått det till att vara en mjölkbunke, men fler förslag
                            mottages tacksamt.
                            Bifogade filer
                            Last edited by prylsnubben; 2012-10-11, 00:10.

                            Comment


                            • #74
                              Säljer nu ett stort parti höganäs

                              Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                              Hej P-son, Vacker kruk/krussamling!!! Hur stora ar dom storsta krusen?
                              Hej
                              satt och letade information om de objekt vi fått in på vår sida och vill därför tipsa om vår sida, har en del saker som jag tror är ovanliga.
                              *professionell saksamlare*

                              Comment


                              • #75
                                1/8 Krus

                                Inte mitt samlarområde men jag brukar plocka med mig det som har ålder och inte är för skrymmande.
                                2st krus med samma volym, ändå så olika i utformningen.
                                Kan man se vilket som är äldst?
                                Hur ovanliga är dom?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X