Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs K för nästan hela slanten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Höganäs K för nästan hela slanten



    Har sysselsatt mig några dagar med att omorganisera samt våttorka min keramiksamling.
    Blev väldigt nöjd med Höganäs K-samlingen vilken på bilden har tre "katter" bland hermelinerna. En okänd lergodskruka längst upp till vänster, samt en L-märkt blomkruka stående på ett Wallåkrafat längst ner till vänster..Click image for larger version

Name:	IMG_1703.jpg
Views:	2
Size:	47,7 KB
ID:	636449
    p-son

  • #2
    Snyggt !
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      Mer Höganäs

      Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
      Snyggt !
      Tack för det, Maria!

      Fortsätter med övriga "Höganäsare".
      Bild 1: HN, VS, HER, SGS
      Bild 2: AJ
      Bild 3: RP, CT, AH
      Bild 4: YB
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2011-05-06, 23:13.
      p-son

      Comment


      • #4
        vackert!!!!!! Jag blir avundsjuk....

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
          vackert!!!!!! Jag blir avundsjuk....
          Tack, my Bonnie!
          p-son

          Comment


          • #6
            Mycket snyggt ! Avis, ja självklart, dom 2 YB med prickig glasyr är riktigt bra.
            I’m a real mean bitch!

            Comment


            • #7
              Läcker samling

              Helt klart väcks känslan som säger "vill jag med ha"
              Last edited by The Ocarinas; 2011-05-07, 08:59.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                Mycket snyggt ! Avis, ja självklart, dom 2 YB med prickig glasyr är riktigt bra.
                Tack, Maria! Det andra godset av YB, hur mycket arbete det än går åt för dekorering, ser man för mycket av, tycker jag.

                "Han är också den som kanske mest fått känna på pressen utifrån: turistgrejor - konstkeramik. Han fick fram ett svar på problemet: vackra former i grågrön fältspatglasyr med dekorativa bårder. Det blev hans signatur och vida känt "och mitt lilla helsike, för vad jag än gjorde för andra saker så ville folk inte ha något annat än de grågröna. Och inte var där någon som studerade dekoren närmre. Den byggde mycket sinnrikt på alfabetets bokstäver." " Från "På grund av lera" av Stellan Olsson och Arne Axelsson.

                Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                Helt klart väcks känslan som säger "vill jag med ha"
                Om du menar K-samlingen, The Ocarinas, kan jag förstå din vill-jag-ha-med-känsla eftersom den har tagit längst tid och ändå saknas flera burkar och krukor, men inte krus. Det minsta kruset, 1/8 K, är det enda jag har sett på auktioner och mässor de senaste 10 åren. Kanske var det Joakim B som tog fram det ur sina gömmor. Det köptes på Helsingborgs AV. Godset, eller liknande, på övriga bilder är betydligt lättare att hitta och införskaffades huvudsakligen före min nuvarande fascination - allmogelergodset.
                Last edited by Polsson; 2011-05-08, 12:27.
                p-son

                Comment


                • #9
                  Sådana YB har jag också några stycken av, man får tyvärr lite ”löpande bandet” känsla när man ser dom.
                  I’m a real mean bitch!

                  Comment


                  • #10
                    Hej P-son, Vacker kruk/krussamling!!! Hur stora ar dom storsta krusen?

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                      Hej P-son, Vacker kruk/krussamling!!! Hur stora ar dom storsta krusen?
                      Tack, Andres!
                      Andra raden från vänster: 3, 2, 1,5, 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1 (samtliga K-märkta) .Längst till höger på samma rad: 1 P. Enligt "Pris-Courant Lerkärl m: m: Höganäs tillverkning" 1859 (enligt Karlin, Kulturen i Lund) är min samling identisk med vad som fanns angivet på "Krus utan pip".
                      Last edited by Polsson; 2011-05-09, 19:43.
                      p-son

                      Comment


                      • #12
                        Vas 6 K Höganäs



                        Jag minns inte om Lars M visat denna Höganäsvas tidigare, men med tanke på att han hade vänligheten att förära mig den i Degeberga, vill jag gärna visa den. Att den tillhör det ovanliga slaget, vill jag hävda med bestämdhet. Om någon undrar över den stora sprickan, så fanns den med vid överlämningstillfället. Jag har med andra ord inte utsatt vasen för eld av något slag.

                        Ek är signaturen för Nils Ek med anställningsnummer 288. Han började på bolaget 1846
                        12 år gammal.

                        Tack, Lars!
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2011-07-24, 20:27.
                        p-son

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                          Jag minns inte om Lars M visat denna Höganäsvas tidigare, men med tanke på att han hade vänligheten att förära mig den i Degeberga, vill jag gärna visa den. Att den tillhör det ovanliga slaget, vill jag hävda med bestämdhet. Om någon undrar över den stora sprickan, så fanns den med vid överlämningstillfället. Jag har med andra ord inte utsatt vasen för eld av något slag.

                          Ek är signaturen för Nils Ek med anställningsnummer 288. Han började på bolaget 1846
                          12 år gammal.

                          Tack, Lars!
                          Tack Polsson!
                          Jo, under rubriken Äldre Höganäs skrev och visade jag krukan den 19 -20 febr 2011 .... "vid PES-träffen i Degeberga ge den till någon välförtjänt". Och det blev ju just så!!

                          Comment


                          • #14
                            I sanning en ovanlig och vacker kruka!!!

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Tack Polsson!
                              Jo, under rubriken Äldre Höganäs skrev och visade jag krukan den 19 -20 febr 2011 .... "vid PES-träffen i Degeberga ge den till någon välförtjänt". Och det blev ju just så!!
                              Du har rätt för dig, Lars M! Jag hittade krukan (inte vasen) på sidan som du nämnde.

                              Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                              I sanning en ovanlig och vacker kruka!!!
                              Ja, och ett väldrejat 37 centimeter högt konstverk!


                              Roade mig med att kolla upp Nils Ek på nedanstående adress. När han avled vet jag inte (kan ju vara intressant för att tidsbestämma krukan), men att han gifte sig med den 23-åriga pigan Christina Arvidsson den 15 december 1860 och att de fick fem barn mellan 1861 och 1870 (Arvid, Paulina, Emil, Hilda och Ida), det kunde ddss hjälpa till med.




                              Klockan 19.00 den 25/7 2011

                              Att signaturen Ek får betraktas som ovanlig på Höganäs lergods har en naturlig förklaring. Den 24 april 1871 lämnade han Höganäsbolaget och gav sig iväg med hela familjen till Amerika enl. hfl (husförhörslängden). Eftersom dottern Paulina avled 1870 var familjen sex personer totalt vid resan.

                              klockan 21.15 den 25/7 2011

                              Än har jag inte hittat familjen Ek i passagerarlistorna på Emigranten populär.
                              Last edited by Polsson; 2011-07-25, 22:15.
                              p-son

                              Comment

                              Working...
                              X