Sidan 3 av 13 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 125

Ämne: Höganäs K för nästan hela slanten

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Tack så mycket Andres!

Tack simco!

och visst fanns det en stenkärlstillverkning i Portland, Maine även om jag har svårt att tro att dottern dekorerade stengodset om hon titulerade sig stenograf. Jag tror att hon arbetade på företaget på kontoret som sekreterare.

http://www.worthpoint.com/worthopedi...corated-flower

Reg.datum
    dec 2008
    Tack Kaptenen!

Det verkar finnas mycket fint stengods från Maine. Jag blev också lite konfunderad när jag läste "Stoneware Stenographer", jag har aldrig sett den kombinationen förut.
    Min tanke efter att ha letat runt lite på nätet är att Louisa kanske hade ansvar för texten som skulle pressas in i stengodset. Det verkar vara vanligt att beställaren eller återförsäljaren fick sitt firmanamn och annan information stämplad i godset. Men det kan självklart vara så att hon var sekreterare.

Denna tycker jag är charmig med Portland felstavat:
    "O W LOMBARD & CO
    PORLTAND ME"

http://www.worthpoint.com/worthopedi...ster-jar-crock

Här finns två krus från Maine med olika återförsäljares text:

http://www.liveauctioneers.com/item/7082542
    http://www.baharris.org/historicpola.../Packaging.htm

Namn:  StonewareJug.jpg
Visningar: 366
Storlek:  29,8 KBNamn:  7082542_1_l.jpg
Visningar: 362
Storlek:  52,3 KB

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Tack till Polsson, Simco och Kaptenen!
    Det var ju en himla tur att jag tog hand om krukan, när den nu har bidragit till en bit keramikhistoria.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Tack till Polsson, Simco och Kaptenen!
    Det var ju en himla tur att jag tog hand om krukan, när den nu har bidragit till en bit keramikhistoria.
    Dreamteam!
    p-son

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    BRRRA JOBBAT!

Reg.datum
    dec 2008
    Tack ska ni ha!

Jag börjar förstå hur gamla dokument kan göra en så uppslukad att man glömmer tid och rum. Eftersom jag ville veta hur det gick senare sökte jag på de olika familjemedlemmarna även vid senare folkräkningar. Det visar sig att Nils Ek är 85 år och lever vid 1920 års folkräkning. Verkligen trevligt att det verkar ha gått förhållandevis bra för familjen och att Nils Ek uppnått en sådan hög ålder. Det hade varit mycket spännande att veta vilka slags föremål han tillverkade i U.S.A.

1906 Gifter sig minstingen, dottern, Alice Ek, som jobbar som stenograf med bokhållaren Parker A. Brown, båda är 24 år

1910 Hittas sonen Emil Ek gift med svenskfödda Charlotte Ek, tillsammans har de tre barn Arthur 8år, Hilda 3år och Marian 10m;

1920 Hittas Nils Ek 85 år, änkling, och hushållet bestående av sonen Arvid Ek 57år, ogift, och döttrarna Ella 47år och Louise 44år, ogifta

Det lustiga är att familjen finns registrerad på två ställen 1920, dels i Cumberland, Maine, men också i York, Maine med samma familjemedlemmar listade i hushållet.

1930 Hittas Ella 57år och Louise 54år, ogifta boende i samma hushåll i Portland, Cumberland, Maine.

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Tack ska ni ha!

Jag börjar förstå hur gamla dokument kan göra en så uppslukad att man glömmer tid och rum. Eftersom jag ville veta hur det gick senare sökte jag på de olika familjemedlemmarna även vid senare folkräkningar. Det visar sig att Nils Ek är 85 år och lever vid 1920 års folkräkning. Verkligen trevligt att det verkar ha gått förhållandevis bra för familjen och att Nils Ek uppnått en sådan hög ålder. Det hade varit mycket spännande att veta vilka slags föremål han tillverkade i U.S.A.

1906 Gifter sig minstingen, dottern, Alice Ek, som jobbar som stenograf med bokhållaren Parker A. Brown, båda är 24 år

1910 Hittas sonen Emil Ek gift med svenskfödda Charlotte Ek, tillsammans har de tre barn Arthur 8år, Hilda 3år och Marian 10m;

1920 Hittas Nils Ek 85 år, änkling, och hushållet bestående av sonen Arvid Ek 57år, ogift, och döttrarna Ella 47år och Louise 44år, ogifta

Det lustiga är att familjen finns registrerad på två ställen 1920, dels i Cumberland, Maine, men också i York, Maine med samma familjemedlemmar listade i hushållet.

1930 Hittas Ella 57år och Louise 54år, ogifta boende i samma hushåll i Portland, Cumberland, Maine.
    Simco!
    Vill du ta reda på om Nils Ek fick sparken från Höganäsbolaget för att hans krukor sprack i bränningen, vilket omtalades i hela lergodssverige, varvid Ek blev tvungen att emigrera?
    p-son

Reg.datum
    dec 2008
    Ha, ha! Ja det skulle jag faktiskt vilja veta! Undrar om Höganäs museum har kvar några gamla dokument om uppsägningen och om den gjordes av Nils Ek själv eller om det var Höganäsbolaget som gav honom sparken då din fina kruka kom ut ur ugnen.

Jag vill också tacka Lars M för insatsen att ta vara på krukan! Det blev ett riktigt spännande äventyr och i framtiden kommer jag att spana efter Ek på alla Höganäs-föremål jag stöter på.

Reg.datum
    feb 2008

Ek-kruka?

Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Ha, ha! Ja det skulle jag faktiskt vilja veta! Undrar om Höganäs museum har kvar några gamla dokument om uppsägningen och om den gjordes av Nils Ek själv eller om det var Höganäsbolaget som gav honom sparken då din fina kruka kom ut ur ugnen.

Jag vill också tacka Lars M för insatsen att ta vara på krukan! Det blev ett riktigt spännande äventyr och i framtiden kommer jag att spana efter Ek på alla Höganäs-föremål jag stöter på.
    Blev minst sagt överraskad när jag tittade på HAV.s auktionslista för helgens auktion.
    En öronlös Höganäskruka på 5 K, vind och skev och med drejarsignaturen på sniskan. Men, är det inte Ek:s signatur?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    p-son

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •