Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 125

Ämne: Höganäs K för nästan hela slanten

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
    Hej P-son, Vacker kruk/krussamling!!! Hur stora ar dom storsta krusen?
    Tack, Andres!
    Andra raden från vänster: 3, 2, 1,5, 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1 (samtliga K-märkta) .Längst till höger på samma rad: 1 P. Enligt "Pris-Courant Lerkärl m: m: Höganäs tillverkning" 1859 (enligt Karlin, Kulturen i Lund) är min samling identisk med vad som fanns angivet på "Krus utan pip".
    Senast redigerat av Polsson den 2011-05-09 klockan 19:43.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Vas 6 K Höganäs

Jag minns inte om Lars M visat denna Höganäsvas tidigare, men med tanke på att han hade vänligheten att förära mig den i Degeberga, vill jag gärna visa den. Att den tillhör det ovanliga slaget, vill jag hävda med bestämdhet. Om någon undrar över den stora sprickan, så fanns den med vid överlämningstillfället. Jag har med andra ord inte utsatt vasen för eld av något slag.

Ek är signaturen för Nils Ek med anställningsnummer 288. Han började på bolaget 1846
    12 år gammal.

Tack, Lars!
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    Senast redigerat av Polsson den 2011-07-24 klockan 20:27.
    p-son

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Citat Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

Jag minns inte om Lars M visat denna Höganäsvas tidigare, men med tanke på att han hade vänligheten att förära mig den i Degeberga, vill jag gärna visa den. Att den tillhör det ovanliga slaget, vill jag hävda med bestämdhet. Om någon undrar över den stora sprickan, så fanns den med vid överlämningstillfället. Jag har med andra ord inte utsatt vasen för eld av något slag.

Ek är signaturen för Nils Ek med anställningsnummer 288. Han började på bolaget 1846
    12 år gammal.

Tack, Lars!
    Tack Polsson!
    Jo, under rubriken Äldre Höganäs skrev och visade jag krukan den 19 -20 febr 2011 .... "vid PES-träffen i Degeberga ge den till någon välförtjänt". Och det blev ju just så!!

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    I sanning en ovanlig och vacker kruka!!!

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Tack Polsson!
    Jo, under rubriken Äldre Höganäs skrev och visade jag krukan den 19 -20 febr 2011 .... "vid PES-träffen i Degeberga ge den till någon välförtjänt". Och det blev ju just så!!
    Du har rätt för dig, Lars M! Jag hittade krukan (inte vasen) på sidan som du nämnde.

Citat Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
    I sanning en ovanlig och vacker kruka!!!
    Ja, och ett väldrejat 37 centimeter högt konstverk!

Roade mig med att kolla upp Nils Ek på nedanstående adress. När han avled vet jag inte (kan ju vara intressant för att tidsbestämma krukan), men att han gifte sig med den 23-åriga pigan Christina Arvidsson den 15 december 1860 och att de fick fem barn mellan 1861 och 1870 (Arvid, Paulina, Emil, Hilda och Ida), det kunde ddss hjälpa till med.

http://ddss.nu/(S(gp5o4p2ludspqr55qy...h/default.aspx

Klockan 19.00 den 25/7 2011

Att signaturen Ek får betraktas som ovanlig på Höganäs lergods har en naturlig förklaring. Den 24 april 1871 lämnade han Höganäsbolaget och gav sig iväg med hela familjen till Amerika enl. hfl (husförhörslängden). Eftersom dottern Paulina avled 1870 var familjen sex personer totalt vid resan.

klockan 21.15 den 25/7 2011

Än har jag inte hittat familjen Ek i passagerarlistorna på Emigranten populär.
    Senast redigerat av Polsson den 2011-07-25 klockan 22:15.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008
    Kan konstatera efter att ha kollat på Emigranten Populär samt Dansk Demografisk Database att Nils Ek och hans familj inte finns med i några passgerarlistor eller som arbetskraftsinvandrare till Danmark. Härmed lämnar honom och hans familj i fred.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Familjen Ek hittad i USA av Simco

När de gamla uvarna ger upp, tar de yngre vid i sann ungdomlig glöd.
    Enligt den amerikanska folkräkningen 1880 från Weering in the County of Cumberland
    State of Maine fanns familjen Ek på platsen med ytterligare tre barn födda i USA. Den äldsta av dessa, dottern Ella, föddes 1873.

Kram och stort tack, Simco!
    p-son

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Tack själv, nöjet var helt på min sida!

Jag har hittat mer, kolla din mailbox
    och presentera här på PES.

Kram, Simco

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Eftersom vår käre Polsson ligger avsvimmad, bifogar jag här vad jag hittat om familjen Ek i U.S.A i folkräkningen den 15.e Juni, 1900.

Portland city/town, County: Cumberland, Maine, U.S.A.

Nils har nu fått det amerikanskt klingande namnet "Niles" medan Christina återfått sitt svenska namn, och ännu ett barn, Alice, har fötts. Christinas ålder verkar vara lite förbättrad och det diffar något år på övriga familjemedlemmar sedan förra registreringen.
    Nils och Christina fick 9 barn varav 7 levde 1900.
    Enligt dokumentet talar samtliga i familjen engelska och alla kan läsa och skriva.
    Familjen ägde sitt hus, som är registrerat som bostad, utan belåning, på Forest Avenue.
    Årtal för immigrationen är 1871.

Nils är registrerad: "Niles" Ek (Head/Överhuvud), född Aug. 1837 (63år), Sweden/Sverige, gift, occupation/yrke: Pottery, Farmer= Krukmakeri, Bonde
    Christina Ek (wife/fru): född: Sept 1838 (kluddigt överskrivet) (61år/ felskrivet?), Sweden/Sverige, gift, occupation/yrke:-

Arvid är registrerad: "Arvit" född: Sept. 1861 (38år), Sweden/Sverige, ogift, occupation/yrke: Planing Mill Laborer = Hyvleriarbetare, (träbearbetning)
    Emil är registrerad "Amil": född: Dec. 1865 (34år), Sweden/Sverige, ogift, occupation/yrke: Machinist= Maskinist
    Hilda och Ida: saknas, kanske gifta?
    Ella: registrerad med familjen, född: Oct. 1872 (27år), Maine, ogift, occupation/yrke: -
    Louisa: registrerad med familjen, född: Jun. 1875 (24år), Maine, ogift, occupation/yrke: Stoneware Stenographer = Stengods stenograf (Textning på stengods?)
    Mabel: saknas, kanske gift?
    Alice registrerad med familjen: född: Oct. 1881 (18år), Maine, ogift, occupation/yrke: At School= I skolan

Klickbart dokument:
    https://www.familysearch.org/search/...3Fcc%3D1325221

Namn:  record_image.jpg
Visningar: 298
Storlek:  149,0 KB
    Senast redigerat av simco den 2011-07-29 klockan 00:28.

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Bravo Simco, mycket intressant.......

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •