Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barok sølv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja det er sikkert en ny ting at de nævnte drikke skal i tulipan glas - eller stor bund og indsnævret hals. De drak sikkert bare.
    Det var de gamle stempler som fik mig til at købe. Jeg tror jeg konsekvent vil sige 1799 det lyder meget bedre end 1801.

    Dit store bæger er klart til vin. Jeg må se hvad mit rummer, men så skal jeg først have det hjem. Må se om jeg kan nå det imorgen ellers bliver det næste uge.

    Comment


    • #17
      Click image for larger version

Name:	IMG_8059.jpg
Views:	1
Size:	42,8 KB
ID:	526337
      Så ankom mit bæger. Jeg tror at jeg vil anvende det til tandstikker. Det er forgyldt indeni.
      Her er det med tændstikker - viser størrelsen.
      Jo tandstikker vil være passende.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
        ....ikke flere skeer, men alligevel kommer de rybende ind. Man starter med at købe nyt, så køber man 60 år gamle og så køber man over 100 år. Så køber man skeer fra 1820 - og nej hvor er de gamle. Så bliver man kræsen vi vil kun have 1700tals, så 1600tals.
        LES ønsker sig nu 1500tals. Jeg er kommet til barokken. Hvor stopper det?
        Sådan startede denne tråd og så kører det udaf. Jeg er stadig i barokken og idag gik barokken lidt længere bagud. Det betyder at jeg kom før 1700 - et bæger kom ind i samlingen. Min første ting fra 16xx - ja det er 169?. Formentlig 1696.
        (ja jeg har selvfølgelig mønter som er væsentlig ældre)
        Idag fik jeg et floral kuglebæger. 3 kugler som ben og barok blomster dekoration.

        Det er simpelthen ren skrot sølv. Bulet og brækket. Det er revnet og der er slidt hul i benene. Det er ren skrot, men det er mit og jeg havde råd - netop fordi det var ren skrot. Billeder kommer på imorgen ca 315 år gammel & fuldstemplet i København
        Last edited by hose; 2012-04-13, 20:51.

        Comment


        • #19
          Beträffande ditt föregående inlägg Hose, skulle jag hellre hålla tandstickor eller cocktailstickor än tändstickor i bägaren. Det skulle passa bra på middagsbordet.

          Nu till ditt senaste inlägg. Det är verkligen synd att bägaren är så misshandlad att den mist sitt värde och är som du själv säger skrot. En tanke slog mig. Eftersom bägaren har bara silvervärdet kvar kunde man väl tänka sig att föra den till en silversmed och be denne pietetsfullt någorlunda försöka återställa bägaren i sitt ursprungliga skick? Den ser ju ganska bra ut och har tydliga stämplar, så varför inte? Du förlorar ju ingenting annat än pengar men får i stället ett bättre skönhetsvärde.

          Ja, ja, jag vet att man egentligen inte borde tassa med gamla föremål, men som Hose själv säger:
          "...Det er simpelthen ren skrot sølv. Bulet og brækket. Det er revnet og der er slidt hul i benene. Det er ren skrot,..."

          Comment


          • #20
            Ja så er bæger kommet hjem. Mit bud er 1698 det står det på rand. 314 år gammel. Det er virkelig svært. Hvis jeg bringer det til sølvsmed - bæger er 7 cm høj inklusive de 3 kugleben. Diameter er 7 cm. Bæger er stort, Det er tyndt vægten er kun 55 gram - ikke meget mere end en ske.
            Culpa er hamret ud af en plade og floral dekoreret. Hamret ganske tyndt 3 center billeder rundt om korpus. Da sølvsmed har lavet dekorationen har han yderligere svækket kulpa. Pudsning og brug har nu ødelagt bæger. Det er et skønt studieobjekt. Jeg er ikke i humør til at reparere - for megen respekt for alder.

            Men forhold mellem højde og diameter. Mine barokbægre ellers har en diameter som er lidt mindre end højden. Kan man udlede noget heraf.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
              Beträffande ditt föregående inlägg Hose, skulle jag hellre hålla tandstickor eller cocktailstickor än tändstickor i bägaren. Det skulle passa bra på middagsbordet.
              "
              Det har du helt ret i - tændstik var størrelsesmål.

              Martinius Siim 20/4 1694 død efter 1708. Skorpionens tegn 23/10 til 22/11
              Conrad Ludolf guardeing og Muntz-wardein 1679 til 1729.
              Årsstempel svært noget peger på 1696 andet på 1697 eller 1699. Måske jeg kan se det i dagslys.

              Under bund har flere ejere ridset initialer, men ikke årstal.
              Last edited by hose; 2012-04-13, 20:48.

              Comment

              Working...
              X